Fjäril - Kön?

#1 - 5 januari 2009 15:35
Skulle behöva lite hjälp med att könsbestämma denna fjärilsciklid! Jag köpte den som en hanne, den såg ut som en hanne jämfört med de andra fjärilarna i tanken, men nu är jag mer tveksam och då jag inte riktigt vet vad man ska titta efter så behövs det lite andra ögon :p

Inte bra bilder, men hoppas det räcker.
http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1831370&gid=1868102
#2 - 5 januari 2009 16:08
Ser onekligen ut som en hane tycker jag
#3 - 5 januari 2009 16:11
Varför tror du det, du ser ju varken de tre längre "spröten" på ryggfenan eller de långa bröstfenorna?
#4 - 5 januari 2009 16:15
Den är väldigt blek, men jag skulle också gissa på en hane, då den är ganska långsträckt, och har rätt stor ryggfena.
#5 - 5 januari 2009 16:16
Honor har ett annat glitter i den mörka fläcken. Jämför bild nr 10 på min zoone. (blek hona framför lergrotta)

Sedan är kroppsformen väldigt typisk hane generellt för ciklider
#6 - 5 januari 2009 16:17
Vänta till den färgar ut lite, då tittar du på den svarta pricken på sidan av fisken, om det går in blått skimmer i den är det en hona, om det slutar tvärt utanför och hela fläcken är helt svart är det en hane.:)
#7 - 5 januari 2009 16:19
tkr det ser ut som en hona ser inte att den 3 ryggfenan sticker upp
och så ser den rund och fin ut om bakfenorna
#8 - 5 januari 2009 16:19
Sultanen skrev:
Vänta till den färgar ut lite, då tittar du på den svarta pricken på sidan av fisken, om det går in blått skimmer i den är det en hona, om det slutar tvärt utanför och hela fläcken är helt svart är det en hane.:)

Precis. Men du behöver sällan vänta på att de färgar ut för att se glittret. Dessa fjäll verkar oberoende fiskens övriga färgning
#9 - 5 januari 2009 16:21
tkr det ser ut som en hona ser inte att den 3 ryggfenan sticker upp
Det var det jag syftade på att man inte kunde utskilja så tydligt utifrån bilderna, på den enda bilden där ryggfenan är rest är de tre främre spröten smått utsuddade av stenen i bakgrunden[:o]
#10 - 5 januari 2009 16:23
sme_h skrev:
Precis. Men du behöver sällan vänta på att de färgar ut för att se glittret. Dessa fjäll verkar oberoende fiskens övriga färgning
Jo, det kanske du har rätt i när jag tänker på det:) Tänkte väl mest på att det är lättare att urskilja dem när fjärilen färgat ut lite då det svarta området ger skarpare kontraster, men med lite fler och bättre bilder kan vi nog avgöra det ändå:)
#11 - 5 januari 2009 16:25
Tror min hona ger ett bra exempel men lägg ut ett par extra bilder
#12 - 5 januari 2009 16:42
sme_h skrev:

Men isåfall så borde det väl vara en hona, eller? Om man tittar på första bilden t ex...

Det är alltså den större svarta fläcken på sidan? Inte den mindre, som är längre upp på sidan? Har tänkt köpa en kompis till denna fjäril om ett par dagar, så frågan är ju...
#13 - 5 januari 2009 19:11
Olfi skrev:
Men isåfall så borde det väl vara en hona, eller? Om man tittar på första bilden t ex...

Det är alltså den större svarta fläcken på sidan? Inte den mindre, som är längre upp på sidan? Har tänkt köpa en kompis till denna fjäril om ett par dagar, så frågan är ju...

Det är den stora svarta fläcken mitt på kroppen. Även hanar har ett svagt blått skimmer. Framförallt i kanten så som din har. Honor däremot har pärlemo-glitter i fläcken.

Gissar att du redan har sett bilden på min men du har ju google också. Se det tydliga glittret. 95% säker men det kanske inte är lika utpräglat på alla stammar. Tycker även som sagt att kroppsform mm tyder på att det är en hane också. Du får en VF hane av mig om det är fel och du har vägarna förbi Uppsala :)
#14 - 5 januari 2009 19:22
sme_h skrev:
Det är den stora svarta fläcken mitt på kroppen. Även hanar har ett svagt blått skimmer. Framförallt i kanten så som din har. Honor däremot har pärlemo-glitter i fläcken.

Gissar att du redan har sett bilden på min men du har ju google också. Se det tydliga glittret. 95% säker men det kanske inte är lika utpräglat på alla stammar. Tycker även som sagt att kroppsform mm tyder på att det är en

Man kanske luras lite grann, för "spröten" på ryggfenan är inte så långa på denna fjäril. För de är väl normalt sett mycket längre än så på hanar?

Jag vet inte, jag antar att jag får pröva att köpa en hona. Men om det visar sig vara fel, vad gör man med den dårå? [:o] Det är inte på alla affärer som man bara kan lämna in djur hur som helst liksom...
#15 - 5 januari 2009 20:04
Det verkar variera en del hur långa ryggfensstrålar hanarna har, en del har nog inte så långa. Jag tycker ryggfenan verkar för hög och stor för att vara en hona.
#17 - 5 januari 2009 21:02
Micke_A skrev:

Säger egentligen inte mig så mycket :p
#18 - 5 januari 2009 21:07
Tja, du ser ju i alla fall hur en hane och en hona kan se ut :p
#19 - 8 januari 2009 21:29
Nu har jag skaffat en hona, och det verkar som om den jag hade faktiskt var en hane!!:d

Fast kanske inte en så bra hane, den har hela tiden varit väldigt färglös, nu när honan kom så fick han lite teckning men nu såg jag att han är blek igen... Skulle ju vilja ha nån som är lite snyggare faktiskt!:p Honan är ju klart snyggare än vad han är.
#20 - 8 januari 2009 23:09
Olfi skrev:
Nu har jag skaffat en hona, och det verkar som om den jag hade faktiskt var en hane!!:d

Fast kanske inte en så bra hane, den har hela tiden varit väldigt färglös, nu när honan kom så fick han lite teckning men nu såg jag att han är blek igen... Skulle ju vilja ha nån som är lite snyggare faktiskt!:p Honan är ju klart snyggare än vad han är.

Ja, han ser lite blek och mager ut.
#21 - 9 januari 2009 14:31
Har du varmt 28C kanske och matar med frysfoder (artemia, vita mygg, cyklops) eller levande foder några veckor så färgar han nog ut. Mina vildfångade var också bleka men är nu bland det färggrannaste även om det varierar från timme till timme, lek, bråk mm
#22 - 9 januari 2009 16:47
Okej, ska försöka med det... Honan är så himla fin i jämförelse.
Skiljer det mellan olika "stammar" hur dom ser ut?
Jag har sett att om man går i olika affärer så kan fjärilarna ha lite skiftande färger och nyanser, vissa bättre än andra.

Annons