Fjärilar

#1 - 12 februari 2006 09:30
Har ett par ? som ni kanske kan svara på :confused:

Hur ofta leker fjärilarna?
varför åt dom upp äggen och dom som hann bli yngel?
varför fortsatte dom å vakta när alla va borta?
går det å flytta äggen till ett eget akvarium om det råder samma värden?

Tack på förhand
Dunder
#2 - 12 februari 2006 18:34
Hur ofta de leker beror bland annat på hur mycket mat de får och hur bra det trivs. De kan leka så tidigt som efter en vecka igen.

Varför de åt upp ägg och yngel? Oftast beror de på att miljön inte är bra, t.ex. andra fiskar som stör, vattenkvalitet som gör att inte äggen kläcks. Det sägs också att de brukar behöva några försök på sig innan det blir bra.

Och ja det går att flytta äggen, men gör det så sent som möjligt annars sprider sig mögel från död rom till levande rom över hela yngelkakan. När de kläckts hänger de kvar fastklibbade på bladet, är där mycket mögel blir det inte bra, alla stryker med. Tips är att att med en liten slang "blåsa" ut ynglen över hela akvariet. Föräldrarna gör ett betydligt bättre jobb att hålla rent än vi kan göra..
#3 - 12 februari 2006 22:57
Ok för jag flyttade över äggen som låg i ett snäckskal sist och när det började kläckas flyttade jag över föräldrarna med men dom fortsatte å äta trots dom va själv med dom nykläckta. sen undrar jag med om pumpen i det lilla akvariet kunde vart för stark och kan man köra utan pump när dom endast e yngel, undra om nåt/nåra yngel klarat sej ,har ju det lilla i bruk och föräldrarna e tillbaka i det större

Annons