fjarilar nan som kan saga kon?

#1 - 9 februari 2006 21:38
Hej...
Jag har 2 fjarilar, jag vet inte villket kon de ar och undrar om nagon kan saga..
lagger in en lank med 2 bilder pa dem..
just nu ar de 2.5-3cm

http://photobucket.com/albums/f234/sussia/?action=view&current=SV400116.jpg

Tacksam for svar :)
#2 - 11 februari 2006 22:23
antar att bilderna inte var bra nog for att gora ett uttalande... =((
Lucas_no1
#3 - 11 februari 2006 23:11
Den övre ser ut att vara en hanne och den undre en hona men svårt att säga.
#4 - 12 februari 2006 00:27
om det skulle vara 2 honor skulle de glatt simma ihop?
#5 - 12 februari 2006 01:50
När honorna är könsmogna blir dom röda på buksidorna medan hannarna förblir gula. Har själv haft förmånen att lyckas med uppfödning av dem. Du ser ut att ha ett par det är honan som simmar först.
#6 - 12 februari 2006 02:50
[QUOTE=matzen]Har själv haft förmånen att lyckas med uppfödning av dem.[/QUOTE]

Lucky you (them)! Mina två fjärilar lekar nästan hela tiden, men det blir aldrig några yngel. Det verkar som om de mest är intresserade av varandra...
#7 - 12 februari 2006 09:26
tackar for svar =)
#8 - 12 februari 2006 18:37
[QUOTE=sussia]antar att bilderna inte var bra nog for att gora ett uttalande... =(([/QUOTE]
Nja, jag tittade på bilderna och konstaterade att den övre såg ut som en hane eller hona och den nedre såg ut som en hona eller hane. :) Men det var väl inte bildernas fel, snarare fiskarnas.
#9 - 12 februari 2006 21:43
[quote=dgqlof]Nja, jag tittade på bilderna och konstaterade att den övre såg ut som en hane eller hona och den nedre såg ut som en hona eller hane. :) Men det var väl inte bildernas fel, snarare fiskarnas.[/quote]

hehe... :D
#10 - 12 februari 2006 22:19
Jag tog också en titt på bilderna. Kan tyvärr inte säga något om vilket kön det är med utgångspunkt från bilderna.

När de har växt till sig så skall honan få en rödaktig buk, hanen skall inte få det utan fortsätta vara blåskimrandepå buken. Det är det enklaste sättet att se skillnad på könen.

En annan sak man kan se på de flesta honor, men inte på hanar, är att de har en rödaktig prick i det vita fältet på ryggfenan, dvs precis bakom de främre fenstrålarna på ryggfenan.

Fullvuxna hanar har mer utdragna fenstrålar på ryggfenans främre del. Och bukfenan är också mer utdragen.

Men det är klart att har man två av samma kön så är det svårt att göra jämförelser.
#11 - 12 februari 2006 22:23
mmm... jag ska kolla det dar med den rodaktiga pricken... =)
#12 - 20 februari 2006 07:25
yngel nar?

mina fjarilar har nu lekt =) en liten omgang med agg fick de igar som de turas om att vakta..
Nan som vet hur lang tid det tar innan de blir yngel?
#13 - 20 februari 2006 09:21
[QUOTE=sussia]mina fjarilar har nu lekt =) en liten omgang med agg fick de igar som de turas om att vakta..
Nan som vet hur lang tid det tar innan de blir yngel?[/QUOTE]

Grattis :) Mina har lekt många gånger, men det har aldrig blivit yngel. Pansarmalarna äter väl upp äggen...
#14 - 20 februari 2006 09:34
[quote=batski]Grattis :) Mina har lekt många gånger, men det har aldrig blivit yngel. Pansarmalarna äter väl upp äggen...[/quote]

Tack.. :)

Mina Gouramis forsoker med jamna mellanrum att komma at aggen men har inte lyckats komma forbi fjarilsparet.. .. har sett att vissa sager att de inte ar bra foraldrar men mina verkar ju vara det sa jag har val kanske tur, nu ar det ju bara att vanta och se om de klarar sig till yngelstadiet..
/sussi
Lucas_no1
#15 - 20 februari 2006 10:50
Vilken var vilken nu då?
Nu har dom ju lekt så det skulle vara spännande och höra om man gissade rätt om hannen och hona. :-)
#16 - 20 februari 2006 11:15
[quote=Lucas_no1]Vilken var vilken nu då?
Nu har dom ju lekt så det skulle vara spännande och höra om man gissade rätt om hannen och hona. :-)[/quote]

den ovre verkar ha varit hanen ... den undre har mer tydlig rosa/rod mage nu.. det blev inte jatte manga agg men det ar kanske for att det ar forsta gangen, men de verkar ta hand om dem val... de som jag gissar inte blev befruktade (de hel vita) har de plockat bort och det ar hela tiden en av dem dar och vaktar.. :D

Annons