Nu har rommen kläckts och har jättesmå yngel av mina bolivianska fjärilciklider. Men när och vad ska jag mata dem med? De är väldigt rädda av sig och jag är rädd att jag skrämmer dem om jag kommer för nära. Har inte möjligthet och tid att kläcka artemia själv och inte ens föräldrarna är matglada och vägrar torrfoder. De har ätit jättelite när jag slängt ner malfodret så vad kan jag ge dem?
Förstår inte varför en del vill ha akvariefiskar, men sen inte ens orkar eller anser sej inte ha tid att fixa mat till dom!?:confused:
Tar högst några minuter om dan att mata fiskarna!:rolleyes:
Fixa en Artemia uppfödnings-skål som finns att köpa i dom flesta akvarie affärer och sätt igång!:p
Bara att hälla i vatten och blanda i ca 3 rågade teskedar med salt utan jod (eller havssalt) och sen sprid ut en nypa artemia-ägg i yttersta ringen, och om 24 timmar har du nykläckt artemia som simmat mot ljuset i lockets mitten där det sitter en liten sil som du bara lyfter upp, sug sen upp 2-3 droppar och placera i akvariet där ynglena går, lätt som en plätt!:rolleyes:
Tar inte ens 5 minuter att sätta igång en artemia odling, som du sen kan ha igång i ca en vecka, och ta artemia ifrån och mata ynglena med 2-3 ggr per dag!
När artemian börjar avta är det bara att sätta igång en ny sats, bäst om man kan ha 2 igång samtidigt, då har man ständigt tillgång till artemia!
Flesta dvärgciklider är köttätare och tar inte spenat eller malfoder eller annat torrfoder, utan vill ha levande eller djupfryst.
Thaifighter