Fjärilciklider

#1 - 10 april 2010 16:20
hej jag har ett gäng Fjärilciklidet som bara dör
mitt vatten ligger på PH 7-7,5 i övrigt normalt kanske lite mjukt
byter ca en tredjedel varje vecka,
Maten dom får heter tetra Pro 2ggr om dagen.. Vad kan det vara för fel eller är det något jag gör fel.. karet dom går i tillsamans med lite skallarer, tetror och malar, Ansistrus och pansarmalar är på 720L kan någon hjälpa mej med mitt problem
Mvh Ulrik
#2 - 10 april 2010 18:30
Fjärilar kan vara lite knepiga. Men du får göra en felsökning och kolla temp och termometer. Fjärilar trivs nog bäst i temp över 25gr. Kolla/fundera på eventuell nitrit, inredningsdetaljer som kanske påverkar vattnet negativt, alltså förgiftning osv..
#3 - 10 april 2010 18:51
ok! tack.. temp ligger på 26 enligt digitalt och qvicksilver jag har gort vatten test med sticka den visar normala värden, men vattnet är lite mjukare än normalt
inredning, Back to natur bakgrund mangrovirot lite sten, svart grus och div växter..
#4 - 10 april 2010 19:41
Oj! Svart grus, hmm.. Brukar ofta vara boven i dramat. Vet att en del har haft problem med förgiftning just med svart grus. Sätter en slant att det är det som är problemet. Kan nästan lova att gruset är det som tar död på fiskarna, tyvärr. Verkar ju kanske sjukt för du har säkert köpt det i en zoo-affär men men..
#5 - 11 april 2010 10:08
jo jag tror du har rätt vad gäller gruset jag har kontaktat tillverkaren av gruset och dom säger att dom inte rekommenderar att ha det i akvarier över huvud taget, utan det är mer till terrarium, och att det är upp till grossisten och försäljaren att upplysa kunden om detta.

Annons