Fjärilciklider...

#1 - 31 mars 2009 20:45
..har visat sej vara ganska känsliga gynnare.
Har försökt med två smågrupper, som alla har dött efter ett vattenbyte vid två skilda tillfällen.
Min smått brutala inställning "If youre tough enough.." vid vattenbytena med rejäla byten och ganska kallt vatten har antagligen vait det som dödat dem.
Nu har jag en ny grupp som jag ger mej f-n på att klara.
Jag har ett 375 liters sydamerika med bla diskus,scalare,flaggciklid,kejsartetra,malar,en gammal praktbotia.
Hur ska jag gå tillväga nu?
Jag vill helst slippa artificiella hjälpmedel på flaska.
Hur mycket vatten ska jag byta? (Förut tog jag från en tredjedel till hälften).
1/4 ?
Nåt annat att tänka på?
K.[:-5]
#2 - 31 mars 2009 20:49
Fjärilar är så ömtåliga som någon fisk nånsin är, men jag tror knappast de dog av vattenbytena. Det är väl en av de få saker jag inte tror dödar fjärilar.

Köp unga fiskar (det är en fisk som lever ett eller max två år) och se upp med att de är ganska aggressiva men varken är duktiga på att slåss eller tål att bli besegrade, så klarar de sig så bra som de kan. Visstja, och håll koll efter sjukdomar de första månaderna, de har inte mycket till immunförsvar heller.
#3 - 31 mars 2009 21:01
låter som..

...att de troligen kommer att bli malmat inom en framtid.
K
#4 - 1 april 2009 21:57
Wermland skrev:
..har visat sej vara ganska känsliga gynnare.

Har försökt med två smågrupper, som alla har dött efter ett vattenbyte vid två skilda tillfällen.

Min smått brutala inställning "If youre tough enough.." vid vattenbytena med rejäla byten och ganska kallt vatten har antagligen vait det som dödat dem.

Nu har jag en ny grupp som jag ger mej f-n på att klara.

Jag har ett 375 liters sydamerika med bla diskus,scalare,flaggciklid,kejsartetra,malar,en gammal praktbotia.

Hur ska jag gå tillväga nu?

Jag vill helst slippa artificiella hjälpmedel på flaska.

Hur mycket vatten ska jag byta? (Förut tog jag från en tredjedel till hälften).

1/4 ?

Nåt annat att tänka på?

K.[:-5]

nja, om du använder kranvatten så är vattenberedningsmedel nog nått att tänka på vid byten då det finns fjärilsciklider i karet.

Annons