Fjärilciklider + Palettciklider?

#1 - 17 september 2009 07:54
Jag har ett par palettciklider i ett kar på ca 240 liter. Nu undrar jag om dessa kan gå ihop med fjärilciklider? Tycker de senare är så otroligt vackra och ångrar att jag tog paletterna i stället. Men kanske går det med både- och?
#2 - 17 september 2009 13:02
Jag har en känsla av att det inte kommer gå bra, tycker nog att paletten är lite för tuff för fjärilen. Men du kan ju allt testa, det är ändå ett stort akvarium. Läs deras artbeskrivningar och kolla om deras temperament.

lycka till!
#3 - 17 september 2009 13:09
Jemima skrev:
Jag har ett par palettciklider i ett kar på ca 240 liter. Nu undrar jag om dessa kan gå ihop med fjärilciklider? Tycker de senare är så otroligt vackra och ångrar att jag tog paletterna i stället. Men kanske går det med både- och?

det blir dyr palettmat......

dvs palleterna kommer att tugga sönder fjärilarna....

.
#4 - 17 september 2009 14:29
Åh nej. :( Ger sig paletterna på annan fisk också? Hittills har de verkat snälla. Jag har galaxy rasboror, guppy, zebrafisk, pansarmalar och ancistrus.
#5 - 17 september 2009 15:15
Jemima skrev:
Åh nej. :( Ger sig paletterna på annan fisk också? Hittills har de verkat snälla. Jag har galaxy rasboror, guppy, zebrafisk, pansarmalar och ancistrus.

egentligen är dom ganska fredliga, men så fort dom får för sig att
de skall ha ett revir, börja leka, vakta bebisar, då blir de ganska
tråkiga mot allt och alla.

har själv sett en liten palett på 7cm trasa sönder en scalar på 15cm....

dock, har du bra med grottor, och inte alltför många fiskar som
lever i det nedre halvan, så är det nog ok.

guppy och zebrorna lever normalt på annat ställe i karet så de är nog ok.

ancistrusmalen fixar det nog, om det finns gott om gömslen låååångt ifrån paletternas revir,

pansarmalarna ligger nog lkite risigt till skulle jag tro.

.

.
#6 - 17 september 2009 15:22
Meh. Det är klart du kan ha mer än ett palettpar i ett 240 liters kar. Jösses.
#7 - 21 september 2009 11:24
Haha tycker det är roligt med svar som " Nej palettcikliderna kommer äta upp fjärilen på en gång". Jag har palettcidklider, fjärilsciklider och bågfensciklider i mitt 240 kar tillsammans med diskus och alla är kompisar och alla har lekt. Kör på bara.
#8 - 21 september 2009 13:25
Haha tycker det är roligt med svar som " Nej palettcikliderna kommer äta upp fjärilen på en gång". Jag har palettcidklider, fjärilsciklider och bågfensciklider i mitt 240 kar tillsammans med diskus och alla är kompisar och alla har lekt. Kör på bara.

Och jag tycker dessa svar är lika roliga;)....
#9 - 21 september 2009 15:54
Har några fjärilar tillsammans med ett par A. agassizii. och det är för tufft för fjärilarna. Skall man ha riktig glädje av fjärilarna finns det nog inte många andra ciklider man kan ha i samma akvarium.
#10 - 21 september 2009 16:36
För ett antal år se´n hade jag ett litet blåciklidpar (ca 8 cm kanske) och ett fjärilspar i ett 250-liters, och fjärilshanen hade gett sig f-n på att han skulle bråka med blåciklidhanen. Efter ett tag fick han ett litet sår på sidan, och om jag minns rätt så slutade han bråka då, förmodligen fick blåcikliden nog och bet ifrån. Men förutom det så funkade det ok. Men skulle väl kanske inte rekommendera den blandningen, särskilt inte när blåcikliderna växer till sig. Nu har jag två fjärilspar, det ena går med ett Nanochromis transvestituspar och en bågfenshona med ett gäng yngel på nå´n cm. Det andra paret går med ett halvvuxet nyckelhålspar, svarta fantomtetror, kilfläcksrasboror, och ett gäng Corydoras panda.

Men som sagt, bäst resultat får man nog om man inte har andra ciklider med dem. Min erfarenhet är att de ibland är lite för tuffa för sitt eget bästa, de kan vara som en liten Yorkshire Terrier som muckar med en Rottweiler.

Annons