Fjärils ciklider, en fråga?

#1 - 18 juli 2006 09:27
Hej

Jag har införskaffat mig en hane och 2 honor till mitt akvarium och dom har blivit hemstadda.

Nu för ett tag sedan såg jag att den ena honan och hanen verkar ha bildat ett par, vilket är mycket trevligt men iom det så har den honan också börjat att attackera den ensamma honan.

Skall jag ta ur den ensamma honan eller skall jag låta dom gå ilag, risken är väl att det går överstyr och den honan dör. :(

Sen måste jag bara säga att det är härliga fiskar, skulle flytta filtret lite och gröpa ur lite grus, gissa vilka som var där och i princip simmade runt mina fingrar och var allmänt ivägen... :)

/J
#2 - 18 juli 2006 09:36
Hur stort är karet där de går? Jag tror inte det ska vara någon fara med henne, men om det är ett litet kar så kanske det ändå vore bäst att flytta henne.
#3 - 18 juli 2006 09:51
Det är 240L med gott om rötter och växter.
#4 - 18 juli 2006 10:13
Ja, då var det ju rätt stort. :) Tycker inte det borde vara några problem alls, se bara till att det finns ordentligt med gömställe. Det du kan göra är också att skaffa flera fjärilar, du skulle kunna köpa så du har tre par, jag tror att det skulle bli lugnare då.
#5 - 18 juli 2006 12:13
[quote=mmm]Ja, då var det ju rätt stort. :) Tycker inte det borde vara några problem alls, se bara till att det finns ordentligt med gömställe. Det du kan göra är också att skaffa flera fjärilar, du skulle kunna köpa så du har tre par, jag tror att det skulle bli lugnare då.[/quote]

Men är inte dom revirhävdande så att man bara kan ha ett par i ett akvarium? Jag har fått den uppfattningen.

/J
#6 - 18 juli 2006 12:35
Så stora revir håller de inte så de tar ett helt 240 liters. ;) Just 3 st som du har nu är nog tyvärr det sämsta man kan ha, även om jag tycker att det också borde fungera. Men jag hade i alla fall satsat på att sätta i någon eller några fler. (Jag har inte själv haft vanlig fjärilsciklid men däremot boliviansk och det var aldrig några problem med 5 st i ett 170 liters.)
#7 - 20 juli 2006 09:30
Vad är du det ultimata om man skall ha fler då, alltså antalet hannar vs honor?
#8 - 20 juli 2006 10:18
Fjärilscikliden är ju parbildande så det är ganska vettigt att ha samma antal hanar som honor. I ett 240 liters så tycker jag 3 par kan vara lagom, men om det är det ultimata vet jag inte riktigt [:o]... Sen vet jag inte hur det skulle fungera i ditt kar, du verkar ju ha ganska mycket fisk i det, men de flesta av dem håller sig lite högre upp så det borde gå bra.

Annons