Fjärils och Kakadua ciklider i samma kar som...?

#1 - 10 april 2006 10:21
Hej

Nu skall jag inreda mitt 240L akvarium och skall ha dessa ciklider samt eventuellt 4 olika sorters tetror samt otocinilus och dvärgpansarmalar.

Tetra sorterna är neon, svart neon, rödmun och vinkeltetra. Jag antar att dessa inte kommer att låta eventuella yngel ifrån kakaduorna eller fjärilarna överleva.

Men finns chansen att dom klarar sig eller skall jag låta bli någon tetrasort, det kommer att finnas typ ciklidgräs, flytande hornsärv och eventuellt javamossa samt lite grottor och rötter. Den största delen av växterna är skruvad vallissinera och svärdsplantor.

Vad tror ni erfarna ciklidägare?

/Johnny
#2 - 10 april 2006 11:55
Ngt yngel kommer säkert att klara sig, jag har ingen erfarenhet av fjärilar men kakaduor är tuffa och bra föräldrar. Samtidigt är det väldigt svårt för dem att försvara sina yngel mot så många andra fiskar, så jag skulle tippa att det inte blir så många yngel kvar. Sen reagerade jag över hur många olika tetra arter du tänkte ha, tror du inte att det blir lite plottrigt med så många olika? Jag skulle nog ha valt en art istället och ha fler.
#3 - 10 april 2006 12:53
Jag har 2st arter av tetror i mitt 600L och det blev lite plottrigt fast karet är så pass stort.Jag ska nog köra på 1 art i stället.Jag har vinkeltetror och colombiatetra.Köp fler vinkeltetror i stället de är duktiga på att stimma också.
MvH Richard
#4 - 10 april 2006 16:17
Jo jag har nog insett det nu, men jag hade så svårt att välja vilken tetra jag ville ha av dessa sorter.

Både Vinkeltetran och Rödmunstetran är snygga så valet hamnar nog i första hand på någon av dessa arter.

Skulle vilja ha tag på någon fiskart som inte är så glupsk på ynglena men det verkar svårt och iom att jag vill ha ett sydamerikansk akvarium i fiskväg.

Nåväl skall fundera lite till innan man bestämmer sig.

/Johnny
#5 - 11 april 2006 17:12
Kolla lite på smycketeror och pennfiskar, dessa är bra att ha med dvärgciklider för att de inte ä så glupska på att äta yngel. Finns riktigt snygga varianter också.

Har för mig att släktena heter Nannostomus, Nannobrycon m.fl på latin

Annons