"Fjärilsciklid" !

#1 - 12 december 2016 14:59
Har sett ute i handeln att en del zooaffärer säljer en variant av Fjärilsciklid, som dom kallar för: Electric Blue ! Söker man på det namnet här på ZOOPET, så kommer det upp en helt annan ciklid.Nu undrar jag ifall någon känner till artens biologiska (latinska) namn ?!!
#2 - 12 december 2016 16:13
[QUOTE=HAJEN1234;n2363901]Har sett ute i handeln att en del zooaffärer säljer en variant av Fjärilsciklid, som dom kallar för: Electric Blue ! Söker man på det namnet här på ZOOPET, så kommer det upp en helt annan ciklid.Nu undrar jag ifall någon känner till artens biologiska (latinska) namn ?!![/QUOTE]

Elecric Blue är en odlingsvariant av den vanliga M. ramirezi :). Såg idag på imazos lista, att det har dykt upp ytterligare en variant som kallas "dark"

//Inger
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 12 december 2016 19:01
Electric Blue är ett handelsnamn som finns på flera arters avelsvarianter och då bl.a. på fjärilscikliden och den har då det vetenskapliga namnet Mikrogeophagus ramirezi https://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=194&SOK=1
#4 - 12 december 2016 19:49
Ber om ursäkt för att jag råkade skriva fel bokstav, självklart menade jag M. ramirezi och ingenting annat, har ändrat det nu.

//Inger
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 12 december 2016 20:39
[QUOTE=Inger H;n2363918]Ber om ursäkt för att jag råkade skriva fel bokstav, självklart menade jag M. ramirezi och ingenting annat, har ändrat det nu.

//Inger[/QUOTE]
Lätt att slinta på tangenten;)

Sedan en fråga till hajen - du är säker på att det rörde sig om en fjärilsciklid. Finns som sagt även några andra ciklidarter vars avelsformer har fått det säljande namnet - Electric blue
#6 - 14 december 2016 22:06
Ja men va bra. Då vet jag lite mer. Jo...det var en fjärilsciklid. Men va små dom va. Köpte inga, hade bara blivit nattamat åt min Black Ghost...(;

Annons