Fjärilsciklid + ?

#1 - 16 november 2008 15:46
Mina planer på ett akvarium börjar utvecklas nu :) Men innan planerna kan sättas till verket måste mamma övertalas och så måste pengar till fisk, inredning, pump m.m trilla ner i min ficka. Det lär dock dröjja ett tag eftersom jag förhoppningsvis snart är helt pank, systemkamera nästa! :D

Nu kom jag helt ifrån ämnet, men, mina planer består av kompisens tomma 150l, fjärilsciklider och en plats i vardagsrummet. Hade tänkt köra på fusk-SA. Fiskar från SA med växterna bryr jag mig däremot inte om.
Såhär långt har jag kommit med fiskplanerna:
En grupp fjärilsciklider
Någon mal (ev. otocinclus)
Stimfisk (tetra)

Söker en snygg tetra, helst bra stimmare, och så ska de helst inte norpa för många yngel dårå :D Några förslag?
#2 - 16 november 2008 16:15
härligt med fjärilar! själv kör jag med fjärilar, kardinaltetror, corydoras sodalis och lite ancistrus. det funkar jättebra! dock är fjärilarna väldans svåra att få yngel på, har lyckats en gång av ca 100 :) men skulle du lyckas få rom av dem är ancistrus rikta romtjuvar och kardinalerna är riktiga yngelkäkare. därför har jag alltid ett par fjärilar i ett odlingskar där de är ensamma med ett gäng amanoräkor.
#3 - 16 november 2008 16:24
Jag som planerade att försöka få yngel på dem ;) Kardinal/neontetror har jag däremot uteslutit. Av någon anledning tycker jag inte om dem (!). Ett lite för vanligt inslag i akvarium kanske?
#4 - 16 november 2008 17:22
Vad jag vet är alla tetror riktiga rom/yngel snattare, dom anfaller i grupp och blir aldrig mätta.

Men så är dom ju släkt med pirayan också. :)
#5 - 16 november 2008 18:24
hehe, klart du ska försöka få yngel på dem! det är ju tjusningen med dem! :)

jaså? ja kardinaltetrorna kanske är lite vanliga men det finns ju en anledning! så otroligt vackra!! :D
#6 - 17 november 2008 10:53
Ja usch ja, riktiga yngel/rom-tjuvar :O Ska anpassa akvariet helt efter fjärilscikliderna så då kanske det inte blir några tetror alls. Funderar ändå på rödmunnar eftersom de stimmar så fint. Jag kan ha fel men kompisens rödmunnar verkar väldigt blyga. Paletterna hennes har haft yngel ett par gånger och hanen har med lätthet jagat bort dem :D Någon åsikt om ottisarna då? :)
#7 - 17 november 2008 11:00
Fast paletter är väldigt mer råa och aggressiva, något fjärilsciklider inte är när dom ska försvara.
#8 - 17 november 2008 11:02
Där sade du något..
#9 - 17 november 2008 12:24
Otocinclus är de snällaste fiskarna du kan tänka dig, och väldigt flitiga. :)
#10 - 17 november 2008 13:24
Just nu har jag ju då bestämt mig för Fjärilar och en liten grupp Otocinclus. Men vem
vet, jag kanske ändrar planer helt under den månad (om mamma sätter den sidan till; under de månader....) som jag får vänta :D
#11 - 17 november 2008 14:17
När det var som värst så ändrade jag min fisk planering till asien karet ca 5 gånger om dagen, nu ändrar jag ungefär varannan dag. x)

Kan aldrig bestämma mig, så ingen är mer spänd än jag på vad det kommer bli för fisk om någon månad, när det drar ihop sig. ;)
#12 - 17 november 2008 18:15
Hehe :D Det ska bli kul att se vad du bestämmer dig för, ska se till att följa en ev. projekt-tråd ;) Jag funderade ett tag i helt andra banor, nämligen tanganyka (stavning?) efter att ha blivit inspirerad av Mats (MaxB) vrålsnygga 900liters :D
#13 - 17 november 2008 19:53
Projekttråd kommer troligtvis den 25/12 då jag ska ha fått de första grejorna, och då är jag troligtvis också guldmedlem och kan lägga bilder i tråden. :)
#14 - 18 november 2008 15:31
Vad kul :) Min projekt-tråd kommer väl i januari/februari...
#15 - 19 november 2008 06:30
Jag har fjärilar i två olika kar, i ena karet går det VF fjärilar med Limia perugiae, Apistogramma borelli och lite ancistrus/corysar. Funkar kanon.
I det andra karet går det vanliga svenskodlade fjärilar med diskus, corys, dvärgcorys och ett par Hypancistrus. Funkar också kanon.

Fjärilar enbart i all ära, men det är ganska skoj att ha två olika sorters dvärgciklider som "krigar" lite över sina revirgränser :D

//C
#16 - 19 november 2008 06:33
Men fixar fjärilar revikr? Mina har inte gjort det ännu. Men dom är ju inte så stora, 3-4 cm kanske.
#17 - 19 november 2008 07:53
Mina med diskusarna gör, jävlar va dom kaxar upp sig mot diskusarna :D Även fast då diskusarna inte bryr sig ;)

//C
#18 - 19 november 2008 08:49
har du fått yngel på dem radioaktiva räkor?
#19 - 19 november 2008 19:33
smurfmats skrev:
har du fått yngel på dem radioaktiva räkor?

Inte ännu, dom svenskodlade visar tendenser till lek just nu och de vilda är inte riktigt stora nog ännu verkar det som. Dom är ju trots allt ganska nya i min fiskbesättning.

//C
#20 - 21 november 2008 13:21
Tycker ni att jag ska strunta i stimfisk/tetra och skaffa en till dvärgciklid istället då? :p Eller missförstådde jag er rätt? :D

Radioaktiva räkor, köpte du par från början eller som artbeskrivningen rekomenderar en liten grupp?
#21 - 21 november 2008 21:59
jag tycker du ska göra precis som du vill! :) det är ju trots allt ditt kar. tetror är yngeltjuvar sen är det upp till dig att avgöra om du vill ha dem..;)

jag har alltid köpt det paret som är mest utfärgat och håller ihop i affären. lek har jag fått många ggr som sagt och yngel en gång.

Annons