Fjärilsciklid frågor, hjälp nånn kunnig.

#1 - 26 april 2006 20:34
Hej!

Har nu gett upp hoppet om att kunna ha honor till min hane. Blir honorna väldigt sönderstressade lättare efter romläggning?? Min första hona blev alldeles matt och färglös och låg på sidan på botten och kippade efter andan. Fjällen var ställda men hon var inte uppsvullen.

Den andra som dog för en vecka sedan lade rom vaktade den tillsammans med hanen i ½ dag men sen började han jaga runt henne och 2 dagar senare så var det samma sak med denna hona.

Vad sjutton är det som gör att dom dör. Ska man ha typ 3 honor på en hanne? Hanen han mår fint och simmar nu ensammen runt frisk.
#2 - 27 april 2006 08:16
Kan inte svara på vad som händer hos dig. Men det kan ju vara så att det blir ihjälstressade av hanen och i såna fall är det kanske bäst att byta ut hanen mot en lugnare. Alternativt kanske det kan fungera att skaffa en till hane (konkurrent) som han riktar sin uppmärksamhet mot. Du har ju ett 240 liters så då ska det gå bra att ha 2 par. Annars kan det ju vara så att honorna blir lite mer mottagliga mot sjukdomar efter att de lagt ägg :confused:.

Fjärilsciklider är i alla fall parbildande så du ska inte behöva ha 3 honor per hane... Sen så räknas fjärilscikliden som en ganska känslig fisk, du kan ju byta ut dem mot boliviansk fjärilsciklid. Inte lika färgglad men ändå fina och dessutom tåligare.
#3 - 27 april 2006 09:00
tack

kan ju vara som du säger, just nu får han vara själv ett tag. Det är lite för skralt i kassan för investeringar.
#4 - 28 april 2006 06:59
Jag har haft problemet med hannar istället , det är 2 som fått bukvattensot efter att ha stressat ihjäl. har försökt klara yngel på dessa nu 14 dag sen i januari och först nu har jag ett enda yngel som klarat sej mer än 10 dagar ,
#5 - 28 april 2006 15:39
Jag har oxå lite strul med min hanne. Han är oerhört vacker så alla flickor måste tråna efter honom. Men han är som ferdinand. Han har ett snäckskal som han lägger lite finkorning sand i och vacktar som en tok. Skaffade tre små flickor och en kille till men han jagar bort allt och alla. Han biter även mina två 15cm pleco när dom närmar sig...
Mig däremot verkar han smöra för. Så fort man går riktigt nära lämnar han skalet och kommer så man nästan kan pussas genom glaset. Så backar man ett par steg så drar han till skalet och vaktar...

Annons