Fjärilsciklid + Platy?

#1 - 25 oktober 2008 13:00
Har ett 80 liters akvarium där det nu går 8 st Platy, 7 små Platy yngel samt 4 Pansarmalar.

Då Platy, i stort sett, endast gör två saker - Äter samt skaffar yngel, funderar jag på att ge bort yngel samt några av fullvuxna Platyna.

Jag hade tänkt att skaffa en hona och en hane av Fjärilcikliderna samt behålla Pansarmalarna och tre till fyra Platys, är det en bra mix?

Vad jag har läst så verkar Fjärilciklider vara lite känsliga, är dom verkligen så känsliga som en del säger? Har rätt gott om växter där dom kan gömma sig samt PH 6.5 - 7.
#2 - 25 oktober 2008 13:05
Ferengi skrev:
Har ett 80 liters akvarium där det nu går 8 st Platy, 7 små Platy yngel samt 4 Pansarmalar.

Då Platy, i stort sett, endast gör två saker - Äter samt skaffar yngel, funderar jag på att ge bort yngel samt några av fullvuxna Platyna.

Jag hade tänkt att skaffa en hona och en hane av Fjärilcikliderna samt behålla Pansarmalarna och tre till fyra Platys, är det en bra mix?

Vad jag har läst så verkar Fjärilciklider vara lite känsliga, är dom verkligen så känsliga som en del säger? Har rätt gott om växter där dom kan gömma sig samt PH 6.5 - 7.

De är pigga på att käka yngel så om du skaffar dem så behöver du inte få för mycket platy iaf... De vill ha någon grotta också.. Jag upplevde inte att den gula fjärilen var så känslig som den vanliga men det kanske bara var mina exemplar.. ;)
#3 - 25 oktober 2008 15:44
När jag kollade PH:et idag så såg jag att det låg runt 7 - 7.5, vad är det som gör att det kan pendla mellan 6.5 - 7.5? Hur får man det stabilt?

Läste att Fjärilsciklid inte skall ha högre än 7 i PH.

Också, det blir inte för trångt med ovanstående mix (4 Platy + 4 Pansarmalar + 2 Fjärilsciklider?
#4 - 25 oktober 2008 16:43
Fjärilsciklid är tyvärr inte en av de lättaste cikliderna man kan köpa men ack så snygga:).
Själv har jag inte klarat av att hålla dem vid liv mer än några månader, men å andra sidan har jag inte haft något rikigt artakvarium för dem.
#5 - 25 oktober 2008 18:29
Ja, tyvärr har jag också kommit till den slutsatsen efter att ha kollat runt efter mer information om dom.

Nåväl, det var åtminstone en bra idé...

Annons