En av mina fjärilsciklider har helt plötsligt slutat att äta. Han "smakar" på maten och spottar sedan ut den.
Istället går han lös på min gröna matta av hemianthus callitrichoides (ja, han verkar faktiskt svälja små delar av den).
Förut har han ätit alla olika fodertyper jag matat med, men nu duger ingenting. Han ser frisk ut i övrigt, men man undrar ju vad han har fått för hjärnsläpp...
Någon som känner igen beteendet?
Det är rena "fjärilscikliddagen" här i dag på Zoopet!
Vad är det du matar med?
Jag kan väl inte direkt påstå att jag känner igen beteendet just hos F-ciklider - men ibland händer det ju att någon fisk tappar sugen. Det går ju att trigga igång ätandet med någon extra godbit. Vet ju att t.ex. Röda Mygglarver är lite "no-no" bland många, men kan funka i små mängder trots allt, som triggning.
Artemia och räkmix i olika varianter tycks dessa ciklider ha svårt att motstå. Prova att koka en liten bit Torsk - låt kallna och ge i pyttesmå smulor - resten kan du frysa in. Något annat de blir tokiga på är vanlig räk-rom, som man plockar ut ur räkorna när man siter och käkar dessa - en liten klump med räkrom i karet och dom går bonkers!
Framför allt är väl en varierad kost att förespråka - lite olika sorters föda på menyn, så att säga.
Annars, precis som Gaffel säger; kolla noga så att den inte är sjuk!