Fjärilsciklider...

#1 - 9 maj 2004 14:17
Hej !
jag har ett akvarium på ca 40 liter. Jag ska ha två fjärilsciklider i det och ca tjugo amanoräkor. Jag ska köra med Co2. Och jag ska ha en hel del växter. Som inredning två rötter, en liggande lerkruka och en kokosnötsgrotta. Jag ska ha i några skifferstenar senare.
* Vilket PH och KH värde ska jag ha. Jag funderar på KH: 6 och PH: 6.8. Låter det bra ?
* Hur stor chans är det att de får yngel ?
* Kan man ha fin sand blandat med 4-5mm stenar som bottenmaterial ? Kommer de trivas ändå ?
* Gräver Fjärilsciklider ?
#2 - 9 maj 2004 17:07
Ett pH kring 6 är att föredra för fjärilsciklider om man vill få dom att leka! Dom gräver egentligen bara när dom ska leka. Dina vattenvärden kommer att fungera bra men vill du få lek av dom bör det ligga på mellan 5,5 och 6.0 för att äggen skall kläckas. Själv hade jag 5,5 när jag fick yngel av mina. pH sänker du lätt med pH-minus eller c02-gödning. Ditt bottenmaterial kommer säkert att fungera bra!
#3 - 9 maj 2004 18:11
Dom leker vid pH 7+ oxå.. Mitt par har lekt 3 gånger på 70 dagar i pH 7.0 - 7.5 och en kH på 3 - 3.5...

Däremot tror jag att fjärilscikliderna kommer få svårt med räkorna, att hålla borta dom från rommen..

#4 - 9 maj 2004 19:37
Är det svårare med Co2 om man har lägre KH ? Om jag har PH på 6.5 och KH på 2 så ska det inte vara nån fara enligt Co2-tabellen. Det är väl ganska låg upplösning ?

Nån som vet nåt om PH-testet man kan vinna här på zoopet ?
Är det bra ? Hur många mätningar räcker det till ?
#5 - 9 maj 2004 20:05
Robot! Har du fått någon framgångsrik lek med framkläckta yngel vid pH 7! Det tror jag är ganska svårt!
#6 - 10 maj 2004 05:24
Nån som vet nåt om Duplas PH-test ?
#7 - 20 januari 2010 18:41
Jag har 4 fjärilar , två par alltså. Ett par leker som attan. på tre veckor har dem haft 3 kullar men de äter up pdem ganska fort tydligen. Men de två senaste gångerna köpte jag faktiskt ett mindre akvarium just för att försöka rädda ynglena.

just nu ligger dem och dingla på stenen och kan inte simma än men hoppas de klara en dag till då har det gått tre dagar vilket brukar vara tid för att se simmande ynglar.

vad jag har gjort är fööljande, jag tog stenen som fjärilarna lade sina ägg till ett akvarium. var uppmärksam här äggen få aldrig vara utan vatten, första försöket ledde till att alla bara dog eller de kom inga ynglar alls.

senaste gången tog jag en låda där man få plats med HELA stenen. Fyllde den med samma akvarievatten, tog in stenen försiktig in i lådan (lådan är fortfarande i akvariet). Lyfte upp lådan med vatten och stenen med romen. La hela lådan i det andra akvariet med samma temperatur inställt. Nu tar jag bort stenen från lådan och la stenen så nära pumpen som möjligt där vatten cirkulationen är som bäst. Jag la till och med ett högt glas (sköljt rent och kokat bort bakterier såklart), under stenen där jag har en plast skiva emellan så att stenen når högre upp i akvariet och närmre till pumpens mynning. varför jag gjorde detta var att jag dels ville ha dem nära där vatten cirkulationen är som bäst eftersom jag har lagt märke till att fjärilarna alltid vill ha rommen på en sten som ligger nära pumpen. Andra orsaken till detta var att jag hade snäckor som gärna ville ta rommen och det höga glaset tillsammans med skivan gör att dem hinner inte ens når upp så trillar dem ner igen hahahhahaha. Roligt at se på faktiskt när dem försöker. Vissa lyckas komma ända upp men det är inte många på en gång då hinner jag vifta bort dem i tid innan en samling av snäckor käka upp rommen.

Jag kunde inte skaffa en liten akvarium utan snäckor i tid däför fick jag leva med detta och andra sidan handlar det att ha dem i 3 dagar eftersom de kan simma då och då kan ju inga snäckor ta dem hehe.

Just nu är det andra dan och jag ser dem vingla i äggen och en hoppade ur stenen till o med men skivan mellan stenen och glaset tog emot hehe så den föll aldrig till snäckorna o blir mat där nej hahhahaha. fiffigt va. Att överlista snäckorna så här hahahahahhaha.
#8 - 20 januari 2010 19:00
Hej.
Jag har 3 fjärilspar som alla leker kontinuerligt och kläcker även fram larver innan de äts upp av mina ancistrusar. Mitt PH ligger på 7-7.2

Jag har lekt minst varannan vecka på mina
#9 - 20 januari 2010 20:58
MissB skrev:
Hej.

Jag har 3 fjärilspar som alla leker kontinuerligt och kläcker även fram larver innan de äts upp av mina ancistrusar. Mitt PH ligger på 7-7.2

Jag har lekt minst varannan vecka på mina

Tänker du inte flytta rommen till ett mindre akvarium kanske? Det kan nog höja chansen att de överlver de första 3-4 dagarna iallfall.
#10 - 20 januari 2010 21:14
Rommens överlevnad

Hahah ser hur jag har gjort för att skydda mina rom mot snäckorna.

Hmm men jag vet inte hur man lägger in e bild här tyvärr.
#11 - 21 januari 2010 06:31
Hungsterx skrev:
Hahah ser hur jag har gjort för att skydda mina rom mot snäckorna.

Hmm men jag vet inte hur man lägger in e bild här tyvärr.

Du måste vara guldmedlem för att kunna infoa bilder. Annars får du länka :)
#12 - 21 januari 2010 06:32
Hungsterx skrev:
Tänker du inte flytta rommen till ett mindre akvarium kanske? Det kan nog höja chansen att de överlver de första 3-4 dagarna iallfall.

Nja jag har just nu inte den möjligheten att mata dem som ofta som behövs eftersom jag jobbar dagtid. Men senare kommer jag nog prova.

Har ett mindre 60 l kar som jag har flyttat över ett av paren till.
De har lekt 2 gånger hittils, men inget som kläckts.
Får inte fatt i den lilla ancistrusen som går i samma kar
#13 - 21 januari 2010 23:46
MissB skrev:
Nja jag har just nu inte den möjligheten att mata dem som ofta som behövs eftersom jag jobbar dagtid. Men senare kommer jag nog prova.

Har ett mindre 60 l kar som jag har flyttat över ett av paren till.

De har lekt 2 gånger hittils, men inget som kläckts.

Får inte fatt i den lilla ancistrusen som går i samma kar

Äsh paret kan du har med andra fiskarna men du kan ta stenen eller bladen med rommen till ett annat kar, utan andra djur då förstås. Men att hålla vattenkvaliteen det är något som jag har letat information om på länge och inga säkra skott än faktiskt. Men om du ta äggen ifrån föräldrarna kan du iallafall hinna se de små svansarna som sticker ut ur rommen vifta så in i helvete. Det sker redan efter första natten faktisk om inte de har blivit uppätna. Men det är sista steget som är svårt, att veta vilken vatten kvalite rommen ska ha för att kläckas. Det finns inga säkra kort här faktiskt.
#14 - 21 januari 2010 23:51
Är det någon som vet var man kan köpa billiga vatten test redskap. Jag vill testa ph och hårdhet. Jag vet inte vilken enhet hårdhet anges men info om det är uppskattad.

Annons