Fjärilsciklider

#1 - 5 december 2006 19:22
jag har köpt ett par fjärilar som går ensam i ett 54l kar.Jag skulle vilja ha yngel på dom. nån som vet hur man ska gå tillväga?Jag har läst här på zoopet men inte hittat det jag vill veta. nån som har försökt med att föda upp dom?
#2 - 5 december 2006 19:58
Mitt tips är att först och främst ha bra kvalittet på vattnet. Sen när detta är uppnått göder du dem rejält med te.x röda mygg under en period. När du ser att honan är RIKTIGT röd om buken och lite tjock så kör du ett kallt vattenbyte så att du sänker tempen i karet en 4-5 grader. Sen skall du se att hanen börjat puttsa sten och spela så fint för honan!

Detta har funkat för mig med både gula och vanliga fjärilsciklider.
#3 - 5 december 2006 20:05
hmm vattenkvalite? ska jag byta vatten oftare? karet är nystartat och jag är så rädd för nitrit,kan jag byta 10l varannan dag? eller ska jag lugna mig och byta en gång i veckan? Jag köpte dom igår och honan är lite röd på buken,det la jag inte märke till igår?Hanen visar upp sig och vill gärna jaga henne,dom kanske gör så,jag matar med svarta och vita frysta mygg går et lika bra? Tusen tack för ditt snabba svar!
#4 - 5 december 2006 20:26
Jag har bytat 30% i mitt "odlings" kar en gång i veckan. Sett till så att där inte varit nitrit. Har även haft i ett par al kottar i filtert för att göra vattnet lite mjukare, sänka ph och det verkar som om det räckt bra. Svarta skall vara bra för att få fisk lekmogna. Vita har jag inte haft någon lycka med. Verkar inte vara så innehålsrika när det gäller näring (bara personlig uppfattning dock).

Hoppas att det går bra för dig! De är generelt sätt inte speciellt svårlekta så du borde lyckas! Se till att ha en omgång artermia igång för kläckning lagom till de föds (4-5 dagar efter lek hos mig i alla fall) så att de kan få go mat att växa med.
#5 - 6 december 2006 07:58
det svåra med fjärilarna är ju inte att få dem att leka, det har jag lyckats med ett otal ggr, det svåra är ju att få rommen att kläckas och att driva upp de små liven... det har jag lyckats med en gång... dock så blev de uppkäkade i 2:a veckan..
#6 - 7 december 2006 04:36
Tack för era svar! Ja jag måste nog se till att dom överlever först:) har sett och läst att dom inte vill ha ett ph på över 6,5 men när man ska odla dom ska man ha ett ph kring 7. Jag tror nu att dessa är nog van med att ha ett högre ph,jag har ett ganska högt ph i kranen ca8 men i karet 7 -7,5 ska idag åka öch köpe en liten mangroverot till dom,det drar kanske ner pht lite ochså.Hoppas verkligen att dom överlever!
#7 - 7 december 2006 04:52
Jag har odlat dem flera ggr och som andra säger så är inte problemet att få dem att leka.. det gör de lätt. Men de lekpar jag haft har varit dåliga ägg/yngelvådare så de har sällan lyckats att få äggen att kläckas. Jag har haft mkt mögelangrepp också. Men bäst lyckas man med ett lägre Ph och mjukt vatten. Jag har oftast gett upp att få det att funka den naturliga vägen så har då kläckt äggen på konstgjord väg, detta är inte alls lika roligt. Men då fungerade det bra, men tycker ynglen har en tendens att växa väldigt ojämnt och hade ovanligt mkt yngeldöd innan jag fått fram en grupp ungfiskar. Men trots många försök har jag aldrig haft något lekpar som varit goda yngelvådare.
Fött upp ynglen har jag gjort med nykläckt Artemia, tveksam till om ngt annat funkar.
Som de flesta andra Dvärgciklder så tycker jag man ska ha ngn annan fisk i akvariet också, gärna ngn tetra o malar. Det stimulerar dem att skydda ägg o yngel mer. Nu är de inte Fjärilsciklider så skygga, men vågar tetrorna vara framme så vågar dvärgciklderna det mer..

Men härliga fiskar och nu blev jag sugen på skaffa Fjärilar igen.

Lycka till Robban
#8 - 8 december 2006 17:04
mina går ju ensam i ett 54l kar,jag är sugen att få yngel på dom.Har jag då mera fiskar blir dom säkert uppäten. nu har jag en sånt tur att jag har både vitaprick och nitrit i vattnet,behandlar vita prick med costapur och idag är prickarna borta men hannen mår uselt,syns på färgerna och beteendet.vet inte va jag ska göra antar att det bara är och vänta och se...
#9 - 8 december 2006 19:09
Skaffa dig ett nitrittest så du kan hålla koll på vattnet nu under den första månaden. Och mata sparsamt. I ett så litet akvarium är det lätt att du får en nitritspik. Jag antar att du tillsätter bakteriekultur?
#10 - 9 december 2006 13:07
Nej jag har ingen bakteriekultur i men inser att jag måste ha,,vad heter jbls bakteriekultur?
#11 - 9 december 2006 13:25
Hella2 skrev:
Nej jag har ingen bakteriekultur i men inser att jag måste ha,,vad heter jbls bakteriekultur?

Ja det måste du verkligen. Fjärilsciklider är ju känsliga för dåligt vatten och kan dö av relativt låga koncentrationer av ammoniak eller nitrit.

JBL:s bakteriekultur heter Denitrol. En annan sak som brukar funka bra är att ta filterskit från ett redan inkört filter och hälla ut det precis vid insuget på det nya filtret.
#12 - 9 december 2006 13:39
batski skrev:
Ja det måste du verkligen. Fjärilsciklider är ju känsliga för dåligt vatten och kan dö av relativt låga koncentrationer av ammoniak eller nitrit.

JBL:s bakteriekultur heter Denitrol. En annan sak som brukar funka bra är att ta filterskit från ett redan inkört filter och hälla ut det precis vid insuget på det nya filtret.

Tack för namnet. Ja jag har vridit ur ett filter två dagar irad nu,kanske därför dom har överlevt. Jag måste säga att just nu har dom varit tåliga,först vita prick och sen nitrit,honan har lektendenser och äter medan hanen har det besvärligt,ska skaffa dentriol och ha i.
#13 - 9 december 2006 14:04
Lycka till! När det är nitrit brukar jag överdosera Denitrol.
#14 - 9 december 2006 14:07
jag tänkte ha i halva flaskan och vänta och mäta i några dagar. det är bara en sån där liten flaska.
#15 - 9 december 2006 17:05
Hmm, jag vet inte om det funkar att göra så där. Denitrol ska ju doseras varje dag i flera dagar...
#16 - 9 december 2006 17:19
jag blir fundersam över dom honan är efter hanen och vill stila för honom,men han vill inte riktigt. Och då har dom både vita prick och nitrit.
#17 - 11 december 2006 19:53
min hane är nu riktigt skum:confused:Han simmar konstigt och vill gärna åka in i glaset. Honan därimot är pigg och äter,ska jag skicka honom till fiskhimlen och köpa henne en nu hane? eller finns det chans att han klarar sig?Honan tycker det är trist att han är sjuk så hon vill gärna jaga honom.
#18 - 11 december 2006 20:48
Olika individer är olika känsliga. På vilket sätt simmar han konstigt? Hur höga är nitritnivåerna nu? Har du testat Toxivec?

Du ska ABSOLUT INTE skaffa några nya fiskar förrän nitriten är helt borta.
#19 - 11 december 2006 21:01
Jag fick byta kar till dom eftersom det dom gick i läckte,nu går dom i ett väl inkört kar.Han vill gärna försöka simma,men sjunker gärna mot botten,sen när han väl simmar ser det ut som att han inte ser hinder framför sig,simmar rakt in i saker.Han är blå men väldigt blek,medan honan är mera ljus än han fast med tydliga svarta ränder,han har nu inga ränder att visa.
#20 - 13 december 2006 16:35
hanen fick åka till fiskhimlen,jag skulle få en ny hane,hoppas hon kan gå ensam några dagar.
#21 - 13 december 2006 16:58
Beklagar :( Ja det kan hon nog.
#22 - 15 december 2006 17:25
i morgon tänkte jag hämta en ny hanne till henne,hon äter och verkar må bra,bättre lycka denna gång. Men jag fick ju flytta dom till ett större kar där det bara finns engelsk sjösten,jag vet ju att dom vill ha sand men tror ni att det funkar med grus/sten? eller ska jag lägga i lite sand på en liten yta där hon kan hålla till? tips?
#23 - 15 december 2006 23:32
De vill ha sand när de ska leka. Kan du inte fixa det så kan det funka med en platt sten. Annars är det bäst att fixa en sandbotten åt dem.
#24 - 16 december 2006 12:43
nu har hannen kommit:) jättefin! har två platta stenar i men vill inte stressa dom nu,med att byta botten,vi får se om dom tycker stenarna är ok:p
#25 - 16 december 2006 13:19
Det kan hända att 2 platta stenar funkar.
#26 - 16 december 2006 13:33
Trevligt att se dom, hannen vill inte släppa honan för en sek. hoppas inte bara nått elände bryter ut om ett par dagar.vet ju att stressen kan bryta ut sjukdomar
#27 - 18 december 2006 17:28
Det går bra än så länge,denna hane äter i allafall och är så fin,kan lägga in nån bild kan ni får se.
#28 - 18 december 2006 18:37
fjärilshona
#29 - 18 december 2006 18:40
Hannen
#30 - 18 december 2006 18:41
inga kanonbilder med jag tycker dom är fina iallafall:p
#31 - 19 december 2006 19:28
Jag har ett ph på 7 där dom går,men kan sänka med ekextrakt,ska jag låta det vara eller ska jag sänka? jag har läst att dom vill ha ca7 om dom ska leka? nån som vet?
#32 - 22 december 2006 20:07
nån som vet om fjärilar går i strömt eller lungt vatten?
#33 - 23 december 2006 19:50
Lugnt.
#34 - 23 december 2006 20:45
ja va smart då,jag har storm där båda pumparna går,men på andra sidan karet är det lugnare,ska snart ta bort ena pumpen så blir det bra.
#35 - 24 december 2006 15:01
Var försiktig så du inte får en nitritspik när du tar bort det ena filtret! Kan inte du dämpa cirkulationen istället?
#36 - 28 december 2006 16:56
Nu verkar det vara lek på G :) berättar mer om det blir några ägg. Varför jagar honan hanen? idag var det tvärtom, Ägglossningsröret är inte ute lika mycket längre?
Bilagor:
#37 - 3 januari 2007 19:20
Jag vet att fjärilar är parbildande,men finns det nån som har fler än en hona till en hane?
#38 - 12 januari 2007 17:42
Nu har jag fått ägg:D I torsdags lade dom äggen,men jag trodde inte att dom skulle vara kvar idag när jag kom hem.Men det är dom,dom vaktar inte äggen och det finns ett guramipar till ikaret,kan dom kläckas fast att inte föräldrarna är där och vaktar? ser nästan ut som hannen gör sig till igen inför honan,kan nån berätta hur ägg och föräldrar som vaktar m.m går till? Detta är intressant:)

Annons