fjärilsciklider

#1 - 5 februari 2007 12:14
köpte igår 2st fjärilsciklider (1 hane o 1 hona) men nu är det så att han jagar henne runt hela tiden, förutom när han jagar inne vid värmaren o pumpen då står hon bara kvar där. såfort hon lämnar det stället jagar han dit henne igen. kommer dom att börja samsas om ett tag eller bör jag helt enkelt byta ut 1 av dom? han är även mycket agressiv mot mina botior o jagar dom runt hela karet titt som tätt.

/Mvh Oscar
#2 - 24 februari 2007 21:25
Hur har det gått med dina fjärilar?
#3 - 25 februari 2007 01:14
Hej Oscar!
Fjärilciklider är egentligen ganska lätta att få att trivas och leka. Problem uppstår ofta då det bara finns två individer - hona och hane - och dessa är nyanlända i karet. Det är ofta så att faktiskt honan tar initiativet till lek, och så att säga, lockar hanen till lek. Om man nu köper en hona och en hane, släpper i dessa och hanen råkar vara en aning mer dominant och leksugen blir det väldigt lätt jakt på honan då han försöker etablera ett revir. Om inte tjejen är med på noterna direkt betraktas hon som fiende och jagas resolut tills hon antingen blir sugen eller ger upp och gömmer sig.
Det absolut bästa är att köpa åtminstone fyra stycken, två hanar och två honor. Finns det gott om gömställen och mysiga lekplatser i karet kan jag nästan garantera att hanarna i stort sett omedelbart tar varsitt revir i anspråk och står och hytter åt varandra att passa sig. Detta hanliga beteende är mumma för två honor som ofta väldigt snabbt drar sig till varsin hane och börjar måtta även dom, ofta nästan ännu mer aggressivt än hanarna.
Fjärilciklider behöver liksom stridspartners - men man kan hålla ett ensamt, etablerat par också, om dom får jaga runt med lite andra fiskar.

/Max

Annons