fjärilsciklider

#1 - 2 mars 2007 19:22
Hej allesammans

Köpte 2 fjärilsciklider, hona och hane. Hanen dog efter 1,5 vecka, gick tillbaka till affären och då blev det en ny hane. Efter 1,5 vecka dog honan, gick tillbaka och kom hem med en ny. Nu efter 2 veckor, så dog hanen. Det har liksom bara dött, utan några som helst tecken på något fel eller konstigt. Jag har flera andra fiskar och har inte haft något annat dödsfall på väldigt länge. Det finns 4 scalarer + andra "snälla" fiskar och grodor. Vad kan det vara för fel?

Tacksam för vad som helst, tips, skötsel mm.
#2 - 2 mars 2007 21:06
Var det inga symptom alls? Dog dom liksom bara knall å fall?
Inga små sår eller håligheter runt ögonen och på huvudet? Stod möjligen ögonen ut, som om dom blev glosögda, strax innan dom dog?

Jag har vid några tillfällen haft problem av denna typen med just Fjärilciklider. Något som liknar detta överhuvudtaget?

/Max

Bilder: http://www.flickr.com/photos/42925020@N00/
#3 - 2 mars 2007 21:35
Det låter som om dom kanske blev stressade vid flytten eftersom bara dom dog. Hur försiktigt släppte du i dom? Dom är jättekänsliga för flytt (och kemikalier). Hur är det annars med vattenvärdena? Dina värden kanske inte passar fjärilar. Hur verkade fiskarna må i affären? Dom kanske redan var sjuka eller nyss hade flyttat dit så dom redan var stressade

/Lotta
#4 - 3 mars 2007 18:52
Dött knall fall, utan märken eller konstiga ögon. Släppte ner dem försiktig, så som de säger i affären. I affären var de ju ganska många och hos mig så fick de ganska fort den "blåa" färgen. Men kan de ha dött av stress efter 1,5 - 2 veckor? De har ju verkat må bra, fått frysta röda mygglarver och ätit. När det gäller vatten värdena, så måste jag erkänna att jag inte är bra på just den biten. Ska ta redan på detta med värdena, men hur vet man vilka värde som ska vara för vilka fiskar? /Lisa
#5 - 13 mars 2007 14:40
Fjärilar vill ha ett lite lägre pH på 5,5 - 6,5 det står i artbeskrivningen här på zoopet. Jag köpte mitt första par fjärilar igår, och de verkar mycket stressade.

Hoppas att de överlever.
#6 - 14 mars 2007 09:30
liijoh skrev:
....

När det gäller vatten värdena, så måste jag erkänna att jag inte är bra på just den biten. Ska ta redan på detta med värdena, men hur vet man vilka värde som ska vara för vilka fiskar? /Lisa

Det är nog ganska säkert att dina vattenvärden inte passar fjärilar, de är väldigt känsliga på rätt värden. Mycket rötter för lågt pH (filtrering genom trov då och då får dem att trivas), vattenbyten ofta för bra vattenkvalité och levande/fryst mat (röda mygglarver t ex, som du gett) är att föredra före flingfoder.
#7 - 14 mars 2007 09:36
Det är absolut vatten värdena som spökar. gå in med ett vatten prov till butiken så kollar dom det säkert...så får du svar direkt. så slipper du fundera längre..

Lycka till
#8 - 14 mars 2007 10:08
passar mina värden till fjärilar då? ph6.5 kh 2-3
#9 - 14 mars 2007 10:39
Sedan kan de även sörja ihjäl sig, det kanske har blivit ett domino?

Men vattnet värkar mer troligt.
#10 - 14 mars 2007 11:30
mina fjärilsciklider verkar också väldigt känsliga, dom andas sjukt snabbt. än så länge lever dom, men dom ser inte friska ut! :(
#11 - 14 mars 2007 12:18
Det är inte så noga med pH värdet. Har odlat Fjärilar flitigt i göteborgsvatten som håller pH 8, bara men sköter vattenbytena och hällre byter ofta och lite än sällan och mycket. Mycket rötter har jag förståss i föräldraburken men ynglen har växt upp utan den eventuella pH sänkning det medför.

Som tidigare nämnts är det dömt att misslyckas att försöka ge dem flingfoder, de kanske äter det men de tynar bort fort.
#12 - 18 mars 2007 16:54
Min kamphane verkar se min fjärilshane som en rival (?!) av något slag. Ända sen jag satte in dem har han spänt sig, tuffat sig och "hängt" sig över min hane. Han verkar inte bry sig dock. Han är väldigt orädd. Efter första natten i nya karet såg jag att någon tuggat på min fjärilhanes stjärtfena, men efter ett par dagar hade det växt bort. Växer det verkligen bort så snabbt?! Jag vet vad jag såg, och det var flera "strimlor" borttuggade.

Nu har de varit hos mig i fem dagar och de har lugnat ner sig. Även om de andas väldigt, väldigt fort så är de nyfikna och äter bra. De verkar även ha parat ihop sig fint. Hoppas fortfarande på att de ska överleva.
#13 - 18 mars 2007 21:16
Kan man blanda gula med vanliga? Blir det nåt fel på ynglen då?
#14 - 18 mars 2007 22:57
Jag tror säkert att det går bra. Antar att de gula har lika många genpar som de vanliga.. Men jag är ingen gentekniker så jagär väll inte att lita på... :P

Lyckas du få yngel så får du ju veta... :) Blir det något fel på dom så är det väll bara att avliva dem.. eller sälja dom dyrt. Det är ju fräckt med fiskar som har defekter nuförtiden....
#15 - 19 mars 2007 09:26
hej.Jag vet av erfarenhet att fjärilarna är ganska känsliga mot temperaturförändringar också.Jag har mina i 28 grader nu och dom är VÄLDIGT pigga å lägger rom stup i kvarten =).
#16 - 19 mars 2007 17:26
Jag har haft ett par fjärilar sedan i somras som lekt flertalet tillfällen. Mitt kar har typ pH7.5 så det går bra. Dock dog honan nyligen efter ett stort mitt sår på huvudet. Hon flämtade sig till döds. Jag lät henne gå i karantän den sista tiden, men nu har jag ensam hane. Har hört att det kan vara svårt att få honom att välja en ny hona, men jag tror jag ska försöka snart...
#17 - 3 april 2007 08:54
Mina fjärilar parade inte ihop sig alls så fint som jag fick för mig. Faktum är att de skiter högaktningsfullt i varandra. Hanen mobbar inte honan eller så, men de "umgås" inte heller över huvud taget. Vad kan man göra åt detta? Sätta in fler honor? Har hört att man kan sätta in fler honor än hanar, eftersom hanen gärna leker med flera honor. Eller ska jag låta det vara, det kanske kommer med tiden?
#18 - 3 april 2007 13:26
köp Boliviansk fjärilsciklid istället.. dom är inte alls så känsliga som vanliga, dom blir jätte fina när dom blir stora.
jag har haft många vanliga fjärilar och ingen levde mer än två månader, men det e svårt att låta bli att köpa dom, dom e ju så fina..
#19 - 4 april 2007 04:29
Jag har också lite högt ph 7,5. fösöker dra ner det med CO2 rötter verkar inte hjälpa. Mina ser ut att trivas.
#20 - 8 april 2007 15:03
Min hona börjar se väldigt sjuk ut. Jag tror att hon är illa åtgången av tarmparasiter. Hanen var jagad av min kamphanne, med söndertrasade fenor som följd. Så nu har de fått flytta till ett eget tillsammans med mp-malarna.

Annons