Fjärilsciklider.

#1 - 7 april 2007 06:40
Har just nu tre stycken fjärilsciklider. Har från början köpt 6 av dem, men de har en efter en mobbat ut varandra i stadig takt. Nu har jag två honor och en hane. En av honorna och hanen bildade par, de började mobba den andra honan som fick vita prick. Har nu henne i en "transportburk" för smådjur med en syrepump i ena hörnet, där hon medicineras. Dock ser hon inte alls ut att må bra.

Nu har även hanen i det stora akvariumet börjat att se sjuk ut, han ser liksom ut att hyperventilera. Trodde först att det berodde på övermatning, så jag frågade mamma om de hade matat myket, men de hade inte matat alls igår (då jag upptäckte det). Blir så trött på att de ska dö hela tiden. Det känns som att jag har hundra miljoner sjukdomar i mitt akvarium. Skulle helst spola ner fiskarna så att jag slapp alla deras problem, men det är ett alldeles för grymt öde. Önskar att de kunde må bra och vara glada. Det sista paret såg faktiskt ut att trivas ihop, tills hanen blev sjuk och gick och gömde sig under pumpen. :(
#2 - 7 april 2007 07:11
Har du vita prick bör du nog medicinera hela karet och inte bara den sjuka fisken.

Men det är inte lätt att svara på vad som är problemet utan mera info så frågan är hur stort akvarium har du, har du ordentligt filter och hur sköter du filtret, hur ofta byter du vatten, rotar du ofta runt i botten, har du växter, finns det gömställen för fiskarna, vilka andra fiskar har du , är akvariet nystartat ?

Fjärilar kan vara lite känsliga så det kan bero på något av ovanstående att du har såna problem.
#3 - 7 april 2007 08:51
albjohn skrev:
Har du vita prick bör du nog medicinera hela karet och inte bara den sjuka fisken.

Men det är inte lätt att svara på vad som är problemet utan mera info så frågan är hur stort akvarium har du, har du ordentligt filter och hur sköter du filtret, hur ofta byter du vatten, rotar du ofta runt i botten, har du växter, finns det gömställen för fiskarna, vilka andra fiskar har du , är akvariet nystartat ?

Fjärilar kan vara lite känsliga så det kan bero på något av ovanstående att du har såna problem.

Jag hade väl tänkt medicinera hela karet från början, men när jag köpte medicinen sa killen i djuraffären att vita prick bara drabbar stressade fiskar, så det var bättre att isolera den än att medicinera i hela karet, eftersom malar är väldigt känsliga mot medicinen. Jag skulle förstås vilja medicinera i akvariumet, så att sjukdomen försvinner, men jag vill inte ha några fler dödsfall, och speciellt inte bland malarna.

Akvariumet är på 200 liter, och förutom fjärilarna finns där bara 10 sebrafiskar och 4 malar. Jag har ett innerfilter som jag aldrig har rengjort än eftersom karet är ganska nytt (har väl haft igång det i en månad). Jag byter vatten en gång i veckan, 25 %. Jag rotar bara runt i botten om jag tex behöver plantera en växt som har lossnat. Dett finns väldigt mycket växter i den bakre halvan av akvariet, dessutom har jag en enorm rot och en massa krukor som fiskarna kan simma in i så att det blir omöjligt att se dem.

Jo, jag har förstått att de är känsliga. Dör dessa nu så ska jag aldrig skaffa fjärilar igen. De är förstås väldigt fina, men jag vill inte ha fiskar som jag inte klarar av att sköta.
#4 - 7 april 2007 10:12
kan tipsa om boliviansk fjärilsciklid. Snyggare,tåligare och mycket trevlig fisk!:) om dina nu dör och du vill ha något liknande;)

/Hans
#5 - 7 april 2007 11:00
Det låter som du sköter det bra Maria, vad man kan misstänka är Nitrit efersom karet är ganska nystartat och fjärilarnä är som sagt var ganska känsliga.
Kolla på länken så ser du att det tar minst en månad att köra in ett akvarium.
http://www.bestfish.com/newtank3.html

Jag tror du ska fortsätta sköta det som vanligt och se vad som händer, du kan vara lite försiktig med matandet och vitapricken måste du hålla koll på.

Nu vet jag inte vilket filter du har men jag skulle ev skaffa ytterligare ett innerfilter och köra med dubbla filter, allternativt ett stort ytterfilter.

Problemet med innerfilter är ofta att filtervolymen är väldigt liten och ett kar på 200 l behöver ganska stort filter, men nu har du ju inte så många fiskar så det kan nog funka ändå.

Men jag tycker absolut inte att du ska ge upp fjärilarna även om nu alla dör eftersom du verkar ha tillräcklig kunskap för att lyckas.

Vänta isåfall nån månad och låt karet bli riktigt ordentligt inkört /stabilt och sjukdomsfritt innan du provar igen, det är fina fiskar som rekomenderas, men var kräsen när du väljer så du får starka fiskar, men det gäller iofs alla fiskar men verkar vara speciellt viktigt med ciklider.
#6 - 7 april 2007 12:45
Du har startat upp akvariet med på tok för många fiskar så jag är ganska säker på att fiskarna har dött av nitritförgiftning.

När man startar upp ett akvarium finns det nästan inga nyttobakterier som kan bryta ner ammoniak och nitrit som bildas av fiskarnas avföring och andning - dessa ämnen är dödligt giftiga - och det tar lite drygt en månad (efter de första fiskarnas inflytt) innan man får en tillräkligt stor bakterieflora.

Så under den första månaden ska man bara ha ett fåtal fiskar (i 200 liter kanske 2-4 beroende på hur stora de är och hur mycket de skiter ner) som inte är så känsliga. Man ska mata väldigt sparsamt och helst bör man tillsätta bakteriekultur.

Att han hyperventilerar låter inte bra. Du kanske ska göra ett stort vattenbyte, tillsätta lite Ektozonsalt och dra ner på matningen ett tag. Det bästa hade varit om du skaffade ett nitrittest så du kan hålla koll på nitrithalten nu i början (annars brukar affärerna hälpa med testningen om man tar med sig lite akvarievatten - men tänk i så fall på att halterna kan ändras ganska snabbt). Har du nitrit måste du göra upprepade vattenbyten tills det att halten har sjunkit ner under 0,2 mg/l och sen börja tillsätta bakteriekultur.

Sen är 200 liter för litet för 6 fjärilar (de är ju revirhävdande). Där finns det utrymme för max 2 par.

maria_ skrev:
Skulle helst spola ner fiskarna så att jag slapp alla deras problem, men det är ett alldeles för grymt öde. Önskar att de kunde må bra och vara glada.

:eek: Man ska ALDRIG spola ner en levande fisk i toaletten. Inte ens om h*n är dödssjuk eller skadad. Det är ett olagligt sätt att döda fiskar på just för att det innebär en långdragen och plågsam död. I fall då dödshjälp behövs är den godkända metoden att snabbt skära av huvudet. Är det en liten fisk kan man lägga den mellan två bitar tyg eller tidningspapper och utdela ett bestämt och välriktat hammarslag mot hela kroppen. Den här metoden ser ganska messy ut men den är både snabb och effektiv. Det diskuteras även om nejlikolja (3 droppar mixade i 1 liter vatten) är en bra metod att ge fiskar dödshjälp.

Vad är det för malar du har? Det finns ju otaliga mal-arter så jag blir alltid fundersam när folk bara skriver att de har "malar", som om det vore en art ;)
#7 - 7 april 2007 17:41
batski skrev:
Du har startat upp akvariet med på tok för många fiskar så jag är ganska säker på att fiskarna har dött av nitritförgiftning.

När man startar upp ett akvarium finns det nästan inga nyttobakterier som kan bryta ner ammoniak och nitrit som bildas av fiskarnas avföring och andning - dessa ämnen är dödligt giftiga - och det tar lite drygt en månad (efter de första fiskarnas inflytt) innan man får en tillräkligt stor bakterieflora.

Så under den första månaden ska man bara ha ett fåtal fiskar (i 200 liter kanske 2-4 beroende på hur stora de är och hur mycket de skiter ner) som inte är så känsliga. Man ska mata väldigt sparsamt och helst bör man tillsätta bakteriekultur.

Att han hyperventilerar låter inte bra. Du kanske ska göra ett stort vattenbyte, tillsätta lite Ektozonsalt och dra ner på matningen ett tag. Det bästa hade varit om du skaffade ett nitrittest så du kan hålla koll på nitrithalten nu i början (annars brukar affärerna hälpa med testningen om man tar med sig lite akvarievatten - men tänk i så fall på att halterna kan ändras ganska snabbt). Har du nitrit måste du göra upprepade vattenbyten tills det att halten har sjunkit ner under 0,2 mg/l och sen börja tillsätta bakteriekultur.

Sen är 200 liter för litet för 6 fjärilar (de är ju revirhävdande). Där finns det utrymme för max 2 par.

:eek: Man ska ALDRIG spola ner en levande fisk i toaletten. Inte ens om h*n är dödssjuk eller skadad. Det är ett olagligt sätt att döda fiskar på just för att det innebär en långdragen och plågsam död. I fall då dödshjälp behövs är den godkända metoden att snabbt skära av huvudet. Är det en liten fisk kan man lägga den mellan två bitar tyg eller tidningspapper och utdela ett bestämt och välriktat hammarslag mot hela kroppen. Den här metoden ser ganska messy ut men den är både snabb och effektiv. Det diskuteras även om nejlikolja (3 droppar mixade i 1 liter vatten) är en bra metod att ge fiskar dödshjälp.

Vad är det för malar du har? Det finns ju otaliga mal-arter så jag blir alltid fundersam när folk bara skriver att de har "malar", som om det vore en art ;)

Bakteriekultur tillsatte jag de två första veckorna, nitrivec hette det. Jag hade inte sex fjärilar från början, först hade jag två varav en blev mördad och sedan har jag köpt nya fiskar regelbundet för att ha ett par (i slutet två par, för jag rekommenderades det), men alla har blivit mördade.

Det är för mig uteslutet att mörda mina fiskar, även om jag skulle önska att jag slapp alla deras problem. Så jag behöver inga avlivningstips. Malarna jag har är ancistrusmalar, skäggmunsmalar skulle jag gissa på.
#8 - 8 april 2007 13:30
maria_ skrev:
Bakteriekultur tillsatte jag de två första veckorna, nitrivec hette det. Jag hade inte sex fjärilar från början, först hade jag två varav en blev mördad och sedan har jag köpt nya fiskar regelbundet för att ha ett par (i slutet två par, för jag rekommenderades det), men alla har blivit mördade.

Du skyndade ändå för fort tror jag. Även om man tillsätter bakteriekultur tar det ändå lite drygt en månad innan bakterierna hunnit föröka sig tillräckligt och etablera sig i filtret. Så man kan ändå inte ha så många fiskar i början. När jag startade upp mitt 310 liters hade jag bara 4 fiskar (2 guramis och 2 siamensis) under hela den första månaden. Nu har det akvariet varit i gång i snart ett år och jag har inte haft ett enda dödsfall däri (eller jo, några physa-snäckor som inte är så långlivade).

Att det blir dödsstrider beror antgligen på att de inte har tillräckligt med utrymme för allas revir, plus att den som blir ivägkörd faktiskt inte har nånstans att ta vägen. Sen är det viktigt att det finns gott om inredning.

När jag hade fjärilsciklider skaffade jag alltid en hona och en hane och det funkade. Men även om de är jättefina och trevliga och verkade trivas i mitt SA kommer jag aldrig mer att skaffa vanliga fjärilar. Tycker det är jobbigt att de inte blir äldre än ca 2 år :(

maria_ skrev:
Det är för mig uteslutet att mörda mina fiskar, även om jag skulle önska att jag slapp alla deras problem. Så jag behöver inga avlivningstips. Malarna jag har är ancistrusmalar, skäggmunsmalar skulle jag gissa på.

Nu pratade jag verkligen inte om mord, utan om dödshjälp. Tyvärr kan man ibland bli tvungen till det om en fisk blir så allvarligt skadad eller sjuk att det inte finns en chans att h*n kommer att klara sig. Då är dödshjälp det humanaste man kan göra för sin fisk. Att låta en dödssjuk/skadad fisk ligga och lågsamt plågas ihjäl är inte så snällt.

Annons