Du har startat upp akvariet med på tok för många fiskar så jag är ganska säker på att fiskarna har dött av nitritförgiftning.
När man startar upp ett akvarium finns det nästan inga nyttobakterier som kan bryta ner ammoniak och nitrit som bildas av fiskarnas avföring och andning - dessa ämnen är dödligt giftiga - och det tar lite drygt en månad (efter de första fiskarnas inflytt) innan man får en tillräkligt stor bakterieflora.
Så under den första månaden ska man bara ha ett fåtal fiskar (i 200 liter kanske 2-4 beroende på hur stora de är och hur mycket de skiter ner) som inte är så känsliga. Man ska mata väldigt sparsamt och helst bör man tillsätta bakteriekultur.
Att han hyperventilerar låter inte bra. Du kanske ska göra ett stort vattenbyte, tillsätta lite Ektozonsalt och dra ner på matningen ett tag. Det bästa hade varit om du skaffade ett nitrittest så du kan hålla koll på nitrithalten nu i början (annars brukar affärerna hälpa med testningen om man tar med sig lite akvarievatten - men tänk i så fall på att halterna kan ändras ganska snabbt). Har du nitrit måste du göra upprepade vattenbyten tills det att halten har sjunkit ner under 0,2 mg/l och sen börja tillsätta bakteriekultur.
Sen är 200 liter för litet för 6 fjärilar (de är ju revirhävdande). Där finns det utrymme för max 2 par.
Skulle helst spola ner fiskarna så att jag slapp alla deras problem, men det är ett alldeles för grymt öde. Önskar att de kunde må bra och vara glada.
:eek: Man ska ALDRIG spola ner en levande fisk i toaletten. Inte ens om h*n är dödssjuk eller skadad. Det är ett olagligt sätt att döda fiskar på just för att det innebär en långdragen och plågsam död. I fall då dödshjälp behövs är den godkända metoden att snabbt skära av huvudet. Är det en liten fisk kan man lägga den mellan två bitar tyg eller tidningspapper och utdela ett bestämt och välriktat hammarslag mot hela kroppen. Den här metoden ser ganska messy ut men den är både snabb och effektiv. Det diskuteras även om nejlikolja (3 droppar mixade i 1 liter vatten) är en bra metod att ge fiskar dödshjälp.
Vad är det för malar du har? Det finns ju otaliga mal-arter så jag blir alltid fundersam när folk bara skriver att de har "malar", som om det vore en art ;)