Fjärilsciklider

#1 - 10 februari 2008 21:28
Hej hej
Jag har ett 110liters akvarium med 4st fjärilsciklider i ;)

bild : [FONT=times][SIZE=3][COLOR=red]http://Abbee.bilddagboken.se/index.php?main=L3Avc2hvdy5odG1sP2lkPTE1ODE0MDczMyZ0PTEyMDE2NDc2MDEmY3VycmltZz0x[/COLOR][/SIZE] [/FONT]

länkade till en bild så ser ni inredningen osv:P

ph ligger på strax under 7

I samma kar går 8st små (ca 1cm) segelfensmollysar och en gibbiceps.

jag har två hanar och två honor, och den större hanen kör med de andra lite och de verkar inte vara ett dugg intresserade av romantik:(

hur ska jag göra för att få fart på dem?
#2 - 10 februari 2008 21:51
Fint kar! :)

Tempraturen ska inte ligga över 26 grader. Det kan stressa dom. Se till att det finns flata stenar i tanken som dom kan leka på. Ibland väljer dom att leka i grottor.

Hur länge har du haft dom? Dom kan ta god tid på sig att acklimatisera sig. Sen är det viktigt att hålla en jämn vattenkvalté.

Ska själv ge mig på fjärilar snart. :p
#3 - 11 februari 2008 06:09
.

okej, asså detta med temperaturen är väldigt förvirrande, för enligt vissa fakta ska man som du säger ha under 26 och enligt andra helst runt 28.

jag har 28 grader nu men då kanske jag ska testa att sänka lite då:p

jag har byggt en grotta, men det kanske syns lite taskigt på bilden har liksom grävt ned den lite i sanden.
har förutom bakgrunden föst två bruna a4 papper på sidorna av akvariet så det ska bli lite mera avskärmat

kanske byta belysning till svagare ,aternativt, skaffa lite mera flytväxter?

och sen är det så att den största hanen har färgat ut ordentligt, och ibland låter han en hona komma nära och de har undersökt en sten nära pumphuset tillsammas MEN sen kör han bort henne!,
precis som att han är rädd för vad som ska hända sen :D
#4 - 11 februari 2008 18:43
HEJ Hur ser fjärilciklidens rom ut?? Och är honan gravid om den är tjock och röd om magen och holler sig när hanen och en flat sten inne i ett tätt planterat ställe??
#5 - 11 februari 2008 22:16
Mina fjärilar mådde betydligt mycket bättre i en temp på 28 grader jämfört med en temp på 24-26. De visade efter en tid (efter höjningen) tendenser på lek. Dock låg jag för högt i PH för att de skulle trivas riktigt bra.
#6 - 12 februari 2008 21:08
Ahlqvist skrev:
Mina fjärilar mådde betydligt mycket bättre i en temp på 28 grader jämfört med en temp på 24-26. De visade efter en tid (efter höjningen) tendenser på lek. Dock låg jag för högt i PH för att de skulle trivas riktigt bra.

mina såg faktiskt lite piggare ut idag när jag sänkt från 28 till 26 :P kanske bara e slumpen men men ^^

när de delat in sig i par, simmar paret tsms hela tiden då?
#7 - 12 februari 2008 23:16
Mina höll sig nära varann mest hela tiden :) Men om det är det normala kan jag inte svara på!
#8 - 20 januari 2010 18:29
Hur paren beter sig

mina såg faktiskt lite piggare ut idag när jag sänkt från 28 till 26 :P kanske bara e slumpen men men ^^

när de delat in sig i par, simmar paret tsms hela tiden då?

Jag har nyligen köpt två par av fjärilsciklider. Beteenden som jag har uppmärksammat är att nej de simmar inte alltid tillsammans men ofta.

Vad som utmärker att två fjärilar hör ihop kan vara det jag har sett. När dem är på väg att leka eller att de har lekt. Då vill dem skydda sitt revir mot andra fjärilar, då ser man att hanen kör bort/jaga andra fjärilar både hanar och andra honor. Om man uppmärksamma här ser man att det är EN hona där han varken jaga eller stressa och som han gärna vill simma bredvid efter att har letat efter mat och kört bort andra osv. Jag antar att det är så man kan se att de verkligen är ett par.
#9 - 20 januari 2010 21:07
tompa_2006 skrev:
Fint kar! :)

Tempraturen ska inte ligga över 26 grader. Det kan stressa dom. Se till att det finns flata stenar i tanken som dom kan leka på. Ibland väljer dom att leka i grottor.

Hur länge har du haft dom? Dom kan ta god tid på sig att acklimatisera sig. Sen är det viktigt att hålla en jämn vattenkvalté.

Ska själv ge mig på fjärilar snart. :p

då tycker jag du borde läsa på lite mer...[:o]

mina fjärilar har precis som ahlqvist skirver trivts betydligt bättre i en högre temp! har aldrig hört att fjärilar leker i grottor. de leker på flata underlag(blad stenar etc)... vattenkvalite är ock viktigt att hålla!
#10 - 20 januari 2010 21:28
japp. jag har mina fjärilar i 28 grader. Nu har de inte lekt än men har bara haft dem i 2 veckor så. men de är pigga o färgar ut mycket!
#11 - 21 januari 2010 14:29
Temperaturen vet jag inte särskildt mycket om men däremot har jag läst att även om de flesta par leker på öppna ytor precis som smurfmats säger så väljer vissa par att lägga rommen i grottor.
Sen bara en liten fråga, om man håller fjärilar, borde man bara köpa ett par eller flera??
#12 - 21 januari 2010 14:51
Temperaturen vet jag inte särskildt mycket om men däremot har jag läst att även om de flesta par leker på öppna ytor precis som smurfmats säger så väljer vissa par att lägga rommen i grottor.

Sen bara en liten fråga, om man håller fjärilar, borde man bara köpa ett par eller flera??

Om man bara har ett par är det inte lika stor chans att de leker, men det går utmärkt att bara ha ett par.
#13 - 21 januari 2010 22:48
firren_99 skrev:
Om man bara har ett par är det inte lika stor chans att de leker, men det går utmärkt att bara ha ett par.

Det stämmer nog med mina erfarenheter också. Jag hade två par i ett kar innan och då lekte ena paret väldigt mycket och de gick ofta tillsammans efter att har kört undan de andra paret. Nu när jag har separerat paren. Plötsligt behandlar fiskarna varandra som främlingar. Jag antar att deras instinkt att hålla om sina partner blir starkare när det finns konkurrens men när det inte finns så e det skitsamma.
#14 - 21 januari 2010 22:54
hannesc skrev:
japp. jag har mina fjärilar i 28 grader. Nu har de inte lekt än men har bara haft dem i 2 veckor så. men de är pigga o färgar ut mycket!

jag har mina i 27 grader, de har haft 3 kullar på 3 veckor. Men om du har otur då kan det vara så att fiskarna har varit uppväxt med var sin partner tidigare eller åtminstone en av dem , då är dem inte villiga att attraheras av varandra. Det är bara vad jag har uppmärksammat i mit akvarie. Så när man köper fjärilar ska man alltid hitta de som går ofta tillsammans. Om de är ett par och ganska dominant, vilket kan bara finnas ett par i varje kar i zoo affären så e det paret just det du ska ha.

Man kan identifiera paren om man uppmärksamma tex en hane som jagar bort andra fiskar / fjärilar. För att efter en stund återvänder han till en hona där han beter sig väldigt lugn och gärna vill visa färg. Iakttar en stund om han vänder till samma hona gång på gång, för där har du ett par.

Jag ska snart köpa ett nytt par hehe. Mina har lekt många gånger men de är inte bra föräldrar äggen hinner dem käka upp innan de ens mögla. Om jag tar äggen ifrån dem då lyckas jag inte med vatten kvaliteten. Har lekt med det nu en gång och har inte lyckas få nog testa nya värden helt enkelt. Men 27 grader funkar bra för mig som sagt sen är det vatten kvaliteten och förälder som gäller. Det blir svårt men det känns som ett äventyr varje gång man ser dem kläcka ut ägg.
#15 - 21 januari 2010 22:58
smurfmats skrev:
då tycker jag du borde läsa på lite mer...[:o]

mina fjärilar har precis som ahlqvist skirver trivts betydligt bättre i en högre temp! har aldrig hört att fjärilar leker i grottor. de leker på flata underlag(blad stenar etc)... vattenkvalite är ock viktigt att hålla!

De kan leka i grottor finns till o med youtube klipp på det.
#16 - 22 januari 2010 01:18
Hungsterx skrev:
De kan leka i grottor finns till o med youtube klipp på det.

där ser man! du har inga länkar? letade på tuben men hittade inte...
#17 - 22 januari 2010 09:32
smurfmats skrev:
där ser man! du har inga länkar? letade på tuben men hittade inte...

Jag hitta jätte många!:d
Och den här tyckte jag var cool för det är två hanar som slåss och sen kommer värsta biffen och säger sluta :p :
"" target="_blank">[COLOR=#810081]
[/COLOR]

Den här hanen är ser jäkligt cool ut! Är det lekdräkt eller är det en annan art än blå fjäril eller ser vuxna ut så? :
[/COLOR]

Sen den här är okej(enligt mej) :
[/COLOR]

//Speedo
#18 - 22 januari 2010 10:02
Speedo skrev:
Jag hitta jätte många!:d

Och den här tyckte jag var cool för det är två hanar som slåss och sen kommer värsta biffen och säger sluta :p :
[/COLOR]

Den här hanen är ser jäkligt cool ut! Är det lekdräkt eller är det en annan art än blå fjäril eller ser vuxna ut så? :
[/COLOR]

Sen den här är okej(enligt mej) :
[/COLOR]

//Speedo

fast ingen länk visade ju det jag frågade efter... ;)
#19 - 22 januari 2010 10:05
smurfmats skrev:
fast ingen länk visade ju det jag frågade efter... ;)

oJ, Förlåt!
Kan fortsätta leta om du vill? :D
#20 - 22 januari 2010 15:31
Angående hur många fjärilar man kan hålla. Vad anser ni vara max antalet i ett 180 liters?? Går 8 bra eller borde man satsa på 6 eller bara 4 (individer, inte par)?? Vad är det ultimata antal om man vill ha yngel??
#21 - 22 januari 2010 15:40
Smurfmats: här är ett klipp på ett par som leker i en kruka:
" target="_blank">

Mina fjärilar lade rommen innuti ett kokosnötskal en gång. Har för mig att de även lade den i en fördjupning i en rot vid något tillfälle, så helt främmande för grottor är de inte.:)
#22 - 22 januari 2010 15:41
Speedo skrev:
"" target="_blank">
[/COLOR]

//Speedo

Ser väl snarare ut som två honor som nlir avbrutna av en hane.;)

//Roger
#23 - 22 januari 2010 16:02
lofstrog skrev:
Ser väl snarare ut som två honor som nlir avbrutna av en hane.;)

//Roger

Jaha, jaja:p
Tycker ändå storleken på hanen var cool!!
Fast dom kanske zooma!!:d
#24 - 22 januari 2010 21:28
Jag upprepar:):

Angående hur många fjärilar man kan hålla. Vad anser ni vara max antalet i ett 180 liters?? Går 8 bra eller borde man satsa på 6 eller bara 4 (individer, inte par)?? Vad är det ultimata antal om man vill ha yngel??
#25 - 22 januari 2010 21:46
Jag upprepar:):

Ojj, förlåt[:o]

Jag har ett par (2) till
60 liter och det är den infon jag fått : 2 st per 60 l, 60 cm!! :d
så om du hade 180 så ta 6 st om du vill!
#26 - 22 januari 2010 23:32
Smurfmats: här är ett klipp på ett par som leker i en kruka:
" target="_blank">

Mina fjärilar lade rommen innuti ett kokosnötskal en gång. Har för mig att de även lade den i en fördjupning i en rot vid något tillfälle, så helt främmande för grottor är de inte.:)

fat det klassar inte jag som grotta. krukan är ju helt öppen från ett håll. grotta så ser jag en kokosnöt eller stenröse som är täckt från alla hål med bara en öppning i..

men häftigt att du fått lek på dem i en kokosnöt! mer än jag visste
#27 - 27 januari 2010 21:21

Jag har 4 på min 100 liters. Du ska nog kunna ha 6 styckna i ett 180L kar. Men det kan vara slitsam för fiskarna om ett par dominerar. Dessa två som är ett dominerande par kommer förmodligen att köra bort alla andra fiskar (faktiskt bara fjärilar själva). Så de lär få simma om du har allt för många. Kanske 2 par är lagom ändå men du kan fylla akvariet med andra lugnare fiskar som guppys och scalarer. Av någon konstig anledning känner fjärilar bara hot av sin egen art men inte annan. Jag rekommenderar 4 styckna helst 2 par också. Sedan kan man fylla akvariet med guppysar som är vackert också.

Annons