japp. jag har mina fjärilar i 28 grader. Nu har de inte lekt än men har bara haft dem i 2 veckor så. men de är pigga o färgar ut mycket!
jag har mina i 27 grader, de har haft 3 kullar på 3 veckor. Men om du har otur då kan det vara så att fiskarna har varit uppväxt med var sin partner tidigare eller åtminstone en av dem , då är dem inte villiga att attraheras av varandra. Det är bara vad jag har uppmärksammat i mit akvarie. Så när man köper fjärilar ska man alltid hitta de som går ofta tillsammans. Om de är ett par och ganska dominant, vilket kan bara finnas ett par i varje kar i zoo affären så e det paret just det du ska ha.
Man kan identifiera paren om man uppmärksamma tex en hane som jagar bort andra fiskar / fjärilar. För att efter en stund återvänder han till en hona där han beter sig väldigt lugn och gärna vill visa färg. Iakttar en stund om han vänder till samma hona gång på gång, för där har du ett par.
Jag ska snart köpa ett nytt par hehe. Mina har lekt många gånger men de är inte bra föräldrar äggen hinner dem käka upp innan de ens mögla. Om jag tar äggen ifrån dem då lyckas jag inte med vatten kvaliteten. Har lekt med det nu en gång och har inte lyckas få nog testa nya värden helt enkelt. Men 27 grader funkar bra för mig som sagt sen är det vatten kvaliteten och förälder som gäller. Det blir svårt men det känns som ett äventyr varje gång man ser dem kläcka ut ägg.