Fjärilsciklider, döda?!

#1 - 5 maj 2008 19:26
Köpte fyra fjärilsciklider 2 av varje kön. De gick i akvariet nästn 3 veckor men klarade sig inte mer..:/ Jag hade 28-29 grader och de gick med blodfenstetror och 2 andra dvärgcilider och fyra svarta pansarmalar (som jag inte vet vad de är för några).

Jag vill gärna kunna ha fjärilsciklider och vill vet vad som kan vara fel, blev de stressade? För dvärgciklidhanen jagade dem när jag släppte i dom.

Dvärgciklidhanen är vit gulaktig på magen och lite på överdelen. Lite röd där fram. Honan är gul. Vilken fisk handlar de om?
#2 - 5 maj 2008 19:31
Dina dvärgciklider låter onekligen som om de kan vara Apistogramma Agassizii iaf.

Sen reagerar jag över att du har så hög temperatur. Varför?

Har karet varit igång länge? Fjärilar är ganska känsliga och en hona tillsammans med en hane hade nog räckt.

Hur stort är ditt kar?
#3 - 5 maj 2008 19:39
Hur stort är karet!?

kan du ta ngra bilder på invånarna i karet?
#4 - 5 maj 2008 20:58
Fjärilarna brukar inte vara så känsliga för de högre temperaturerna, färgar ut fint vid 28grader iaf:) Dock bör de gå 1+1 eller möjligtvis 1+2 om du inte försöker para ut dem för då är det inte olämpligt med fler hanar. (Har du ett stort kar spelar det ingen större roll om du har en eller två hanar)
#5 - 8 maj 2008 09:10
Nina82 skrev:
Dina dvärgciklider låter onekligen som om de kan vara Apistogramma Agassizii iaf.

Sen reagerar jag över att du har så hög temperatur. Varför?

Har karet varit igång länge? Fjärilar är ganska känsliga och en hona tillsammans med en hane hade nog räckt.

Hur stort är ditt kar?

Ok, jag har bara föjt han som sålde doms råd. De e bra med en hög temperatur minst 28 grader och så skulle de minst vara 4.

ca. 320 L
#6 - 8 maj 2008 09:11
Sultanen skrev:
Fjärilarna brukar inte vara så känsliga för de högre temperaturerna, färgar ut fint vid 28grader iaf:) Dock bör de gå 1+1 eller möjligtvis 1+2 om du inte försöker para ut dem för då är det inte olämpligt med fler hanar. (Har du ett stort kar spelar det ingen större roll om du har en eller två hanar)

Tycker det är konstigt för de e bra förhålanden för dem ju. Men tycker ni att man skall ha en eller två honor plus en hane?
#7 - 8 maj 2008 09:12
Tänkte kanske köpa skalare idag, han tyckte de skulle vara 4 också men räcker det med två? Äter skalare upp blodfenstetror?
#8 - 8 maj 2008 09:17
viktor333 skrev:
Ok, jag har bara föjt han som sålde doms råd. De e bra med en hög temperatur minst 28 grader och så skulle de minst vara 4.

ca. 320 L

Tror det blir svårt att ha så många revirhävdande fiskar ihop i 320L utan att det framkallar stress.
Vet dock inte varför dina fjärilar dog. Det kan ju bero på mycket. De är som sagt ganska känsliga och omställningen blev kanske för stor.
#9 - 8 maj 2008 09:20
viktor333 skrev:
Tänkte kanske köpa skalare idag, han tyckte de skulle vara 4 också men räcker det med två? Äter skalare upp blodfenstetror?

Scalarer äter allt som får plats i deras munnar.
Det kan gå om du nu köper små Scalarer och låter de växa ihop med dina tetror.
#10 - 8 maj 2008 20:57
Nina82 skrev:
Scalarer äter allt som får plats i deras munnar.

Det kan gå om du nu köper små Scalarer och låter de växa ihop med dina tetror.

Japp och det är gjort,, fem olika små skalarer:)
#11 - 8 maj 2008 21:03
Riktigt snygga :D
#12 - 8 maj 2008 21:23
När alla fem fjärilarna dog samtidigt måste det vara något som inte är riktigt. De är väldigt känsliga så det är inte konstigt att det är de som drabbas först. Kolla upp alla värden i karet så att de ligger rätt och så att inte fler fiskar dör så småningom. Deras död var en larmsignal.
#13 - 11 maj 2008 17:59
Japp, men jag tror inte det är någon stora fara med vattnet.

Annons