Fjärilsciklider, hur många i akvariet?

#1 - 20 januari 2006 15:30
Hej

Jag är inte helt nybörjare på akvarier men det är väldigt länge sedan jag hade ett men nu har intresset väckts till liv och har då tänkt införskaffa ett 40 - 50L.

I detta så vill jag ha Fjärilsciklider, dels för att jag tycker dom är vackra men också för att det ungefär är den typ av fiskar jag ska ha i mitt nästa akvarium (540 - 720L).

Nu till frågan, hur många fiskar av denna art kan jag ha i denna storlek utan att dom mår dåligt?

I mitt förra akvarium hade jag typ vanliga sällskapsfiskar och då hade jag som regel att 3L vatten per fisk. Det verkade då fungera alldeles utmärkt men detta är en annan typ av fiskar så därför slänger jag ut denna fråga till er.

/Johnny
#2 - 20 januari 2006 15:58
I ett akvarium på 40-50 l kan du maximalt ha ett par, dvs en hona och en hane. Men det är nog i underkant det också. Titta på artbeskrivningen här på zoopet och kolla hur stort akvarium de vill ha för att må bra. Även om det är små fiskar (och vackra!) så vill de ha hyfsat stora revir.
#3 - 20 januari 2006 16:05
OK, har läst beskrivningen nu och ser att jag minst bör ha 60L iaf. Det skall nog inte vara något problem.

Finns det möjlighet att man kommer över fjärilarna i en djuraffär som redan har bildat par, läste att man annars bör ha flera tills dom har bildat par.

/Johnny
#4 - 20 januari 2006 16:33
[QUOTE=ZerQ]Finns det möjlighet att man kommer över fjärilarna i en djuraffär som redan har bildat par, läste att man annars bör ha flera tills dom har bildat par.[/QUOTE]

Jag tvivlar på att personalen i akvariebutiker håller koll på vem som har bildat par med vem. Kanske kan man stå och titta ett tag och se om man upptäcker något/några par. Men det kan vara svårt eftersom de brukar vara så många i samma akvarium att det blir omöjligt att ha egna revir.

Man kan ta hem en hona och en hane och hoppas på att de tycker om varandra. Det borde gå när de bara har varandra. Ungefär som om vi skulle hamna på en öde ö med en främmande människa som dock är den enda tillgängliga honan/hanen :)
#5 - 20 januari 2006 16:40
Hmm, då blir det till att ha bra koll eller som du säger ta hem en hona och hane och hoppas att naturens gång tar ut sin rätt.

Är väldigt sugen på att skaffa dessa fiskar då jag tycker att dom är klart intressanta både till färgteckning men också att dom verkar vara lätta att få som lekande fiskar.

/Johnny
#6 - 20 januari 2006 16:49
[QUOTE=ZerQ]Hmm, då blir det till att ha bra koll eller som du säger ta hem en hona och hane och hoppas att naturens gång tar ut sin rätt.[/QUOTE]

Mitt första par var osams ett tag men sen hittade de varandra :)

[QUOTE=ZerQ]Är väldigt sugen på att skaffa dessa fiskar då jag tycker att dom är klart intressanta både till färgteckning men också att dom verkar vara lätta att få som lekande fiskar.[/QUOTE]

De kan vara stora personligheter. Jag saknar min första hane mycket. Han dog för någon månad sen och tjejen är ensam. Det bor ett nytt ungt par i samma akvarium men de vill inte ha henne i närheten, utan vill bara vara med varandra.

Både mitt gamla par och det nya har lekt/leker en del, men de var/är verkligen inte duktiga på att försvara äggen, så malarna käkar upp dem...

Bolivianska fjärilar ska vara bättre på att ta hand om sina ägg/yngel, men de blirt större och behöver mer utrymme än vanliga ramirezi.
#7 - 20 januari 2006 17:03
batski... vid villken storlek brukar man se skillnad pa konen... ?
#8 - 20 januari 2006 17:11
[QUOTE=sussia]batski... vid villken storlek brukar man se skillnad pa konen... ?[/QUOTE]

Runt 3-4 cm skulle jag tro. De är de nog runt ett halvår gamla.
#9 - 20 januari 2006 17:13
oki... har inte sa lang tid att vanta innan det visar sig om jag har gissat ratt... *ler*
#10 - 20 januari 2006 17:17
[QUOTE=sussia]oki... har inte sa lang tid att vanta innan det visar sig om jag har gissat ratt... *ler*[/QUOTE]

Jaha har du unga fjärilar hemma? Är de födda hos dig?

Honorna brukar vara röda på magen och hanarna på huvudet. Främre delen av hanarnas ryggfenor brukar bli längre.
#11 - 20 januari 2006 17:33
de ar 2.5-3cm... inte fodda hos mig... har haft dem i 7 dar... de borjar kanna sig hemma nu och kommer garna till glaset nar jag tittar pa dem.. en av dem har jag skrivit om pa forumet, andas haftigt och verkar ha svullna galar.. haller sig undan for det mesta.. jaja det hor inte till den har traden... *sorry*
#12 - 20 januari 2006 17:38
[QUOTE=sussia]de ar 2.5-3cm... inte fodda hos mig... har haft dem i 7 dar... de borjar kanna sig hemma nu och kommer garna till glaset nar jag tittar pa dem.. en av dem har jag skrivit om pa forumet, andas haftigt och verkar ha svullna galar.. haller sig undan for det mesta.. jaja det hor inte till den har traden... *sorry*[/QUOTE]

Ja de brukar vara både nyfikna och coola och kommer alltid fram när man närmar sig akvariet :p Jobbigt med den som inte mår bra :( Vet tyvärr inte vad det kan vara.
#13 - 20 januari 2006 18:29
[quote=sussia]...jaja det hor inte till den har traden... *sorry*[/quote]

Det gör inget Sussia, jag är nyfiken på allt om dessa fiskar och då är det kul och läsa om andras erfarenheter och tankar. [^]

Just det där med att se skillnaden på könen är nog ganska bra att kunna om man skall köpa dom i en affär.

batski: Gäller det alla typer av malar att dom äter upp ynglena för fjärilarna? eller finns det maltyper som inte rovar så utan håller sig till en mer växtnära diet [?]

/Johnny
#14 - 20 januari 2006 18:49
Bra val! Vackra och trevliga fiskar som är bland de allra snällaste cikliderna.

Min erfarenhet är att de mindre pansarmalarna klarar fjärilsföräldrar av att hålla undan från sin rom.

Även om de bildat ett par i stimmet i akvarieaffären hjälper inte det när du får hem dem. T.ex. håvade jag ut ett lekande par bland mina nyss utvuxna yngel, men det paret har varit heldött sedan de kom ensamma i ett akvarium.

Det går bra att se skillnad på könen tidigare än 6 månaders ålder, mina "yngel" har börjat leka redan vid 5 månader.
#15 - 20 januari 2006 23:08
Jag är inne på att mitt stora skall innehålla flera typer ciklider men jag vill gärna ha ciklider som inte förvandlar mitt akvarium till en krigszon med mer döda fiskar än levande och otaliga gropar överallt.

Därför så har jag fastnat för fjärilarna och skall lära mig att hantera dom med hjälp av det lilla akvariet först. Tänkte blanda dom och ett stim med kardinaler och en liten mal av något slag.

Så då låter det som man skall kika närmare på Pansarmalen.

Man får hoppas då att man hittar fjärilar som bildar par även efter hemkomst.

/Johnny
#16 - 20 januari 2006 23:42
Tänk på att dom är rätt svåra
Väldigt krävande på vattenkvalite ... dom passar inte i vanliga kar med andra fiskar .. ska ha rätt PH ..

Ett litet akvarium till dom är inte lämpligt enligt min mening då små akvarier är svårare och kräver mer jobb
#17 - 21 januari 2006 16:39
[QUOTE=ZerQ]batski: Gäller det alla typer av malar att dom äter upp ynglena för fjärilarna? eller finns det maltyper som inte rovar så utan håller sig till en mer växtnära diet [?][/QUOTE]

Det är inte ynglen som malarna äter, utan äggen, redan första natten efter det att fjärilarna har lagt dem. Jag har bara sett pansarmalarna vid gropen, men det kan hända att även ancistrusen är framme och äter äggen på natten.

En liten trevlig och tålig mal som äter mest växter är pitbull plecon (LDA25): http://www.planetcatfish.com/catelog/loricari/parotoci/236_F.PHP De lever i stim så du får ha ett litet gäng för att de ska trivas. Även om de äter mest växter vet jag faktiskt inte om de skulle ge sig på äggen.

[QUOTE=mayday]Tänk på att dom är rätt svåra
Väldigt krävande på vattenkvalite ... dom passar inte i vanliga kar med andra fiskar .. ska ha rätt PH ..[/QUOTE]

Fjärilar trivs i samma pH som de flesta tetror. Mina har lekt vid pH runt 6.7. Det stämmer att de är lite känsliga och man bör därför använda vattenberedninsmedel vid vattenbyten.
#18 - 22 januari 2006 14:43
När jag hade akvarium förut så använde jag AquaSafe när jag gjorde delvattensbyten och vid uppstarten av akvariet.

Vet inte om det är det bästa men affären rekommenderade det då iaf.

Vattenkvaliten hemma är nog kanske inte den bästa men jag vet att vi har mycket mjukt vatten, och svagt surt.
Problemet är också att det finns koliforma bakterier i vattnet så vattnet är för människor otjänligt utan kokning, frågan är om detta även påverkar fiskarna!

Vad har ni för grus och kornstorlek i era akvarier som passar fjärilarna?

/Johnny
#19 - 22 januari 2006 14:56
[QUOTE=ZerQ]När jag hade akvarium förut så använde jag AquaSafe när jag gjorde delvattensbyten och vid uppstarten av akvariet.

Vet inte om det är det bästa men affären rekommenderade det då iaf.[/QUOTE]

Det finns en del olika märken. Själv kör jag med Nutrafin's Aqua plus, men nästa gång det blir dags att köpa vattenberedningsmedel blir det nog JBL's. Deras produkter håller väldigt bra kvalitet.

[QUOTE=ZerQ]Vattenkvaliten hemma är nog kanske inte den bästa men jag vet att vi har mycket mjukt vatten, och svagt surt.
Problemet är också att det finns koliforma bakterier i vattnet så vattnet är för människor otjänligt utan kokning, frågan är om detta även påverkar fiskarna![/QUOTE]

Mjukt och lite surt vatten är perfekt för fjärilar. Vet tyvärr inte om koliforma bakterier är skadliga för fiskarna.

[QUOTE=ZerQ]Vad har ni för grus och kornstorlek i era akvarier som passar fjärilarna?[/QUOTE]

Sand eller fint grus är lämpligast. De vill gärna gräva små groper i sanden där de lägger sina ägg.
#20 - 22 januari 2006 16:00
altså du kan ju ta ur fiskarna o filter vid vattenbyte o använda halosol tabletter

Dödar allt i vattnet o försvinner efter 30 min
kanske inte så praktiskt men en lösning håll filter o lite vatten kvar i annan tank så du inte dödar alla nyttiga bakterier... dock måste du plocka ur växter också om du tänkte ha de så va kanske inte så himla smart .... men ett sätt i alla fall
#21 - 22 januari 2006 18:06
[QUOTE=ZerQ]...Problemet är också att det finns koliforma bakterier i vattnet så vattnet är för människor otjänligt utan kokning, frågan är om detta även påverkar fiskarna!...[/QUOTE]
Nej, det verkar ofarligt för fiskarna om det inom rimliga gränser (dvs att det inte luktar avlopp), jag har precis samma situation. Har två brunnar, den ena med otjänligt (bl.a. koliforma), den andra med dricksvatten. Använder brunnen med otjänligt vatten till fiskarna eftersom det passar mina regnskogsfiskar bättre i hårdhet och pH. Jag odlar bl.a. fjärilsciklider i det.
#22 - 23 januari 2006 08:39
[quote=mayday]altså du kan ju ta ur fiskarna o filter vid vattenbyte o använda halosol tabletter

Dödar allt i vattnet o försvinner efter 30 min
kanske inte så praktiskt men en lösning håll filter o lite vatten kvar i annan tank så du inte dödar alla nyttiga bakterier... dock måste du plocka ur växter också om du tänkte ha de så va kanske inte så himla smart .... men ett sätt i alla fall[/quote]

Om det funkar är det ju bara att tappa vatten i hinkar och använda tabletterna där först, sedan hälla det i akvariet = ingen urplockning i akvariet.

Vart hittar man dessa tabletter?

/Johnny
#23 - 24 januari 2006 22:58
[quote=dgqlof]Nej, det verkar ofarligt för fiskarna om det inom rimliga gränser (dvs att det inte luktar avlopp), jag har precis samma situation. Har två brunnar, den ena med otjänligt (bl.a. koliforma), den andra med dricksvatten. Använder brunnen med otjänligt vatten till fiskarna eftersom det passar mina regnskogsfiskar bättre i hårdhet och pH. Jag odlar bl.a. fjärilsciklider i det.[/quote]

Nopp det luktar inte avlopp av det men ibland allra helst om det har regnat kraftigt under en längre tid så kan man ana en odör ifrån vattnet och vattnet blir betydligt gulare än vad det redan är, skall påpekas att vi har humus i vattnet.

Det är antagligen det som ökar vid regn och ger vattnet dess lukt.

/Johnny
#24 - 25 januari 2006 01:17
[QUOTE=ZerQ]skall påpekas att vi har humus i vattnet.[/QUOTE]

Det låter som bra vatten för svartvattenfiskar :)
#25 - 26 maj 2008 20:05
Hej!
Odlar du fjärilar så räcker det med ett akvarium på 20 lit med ett par jag kar en god vän som odlat fjärila i säker 30 år hans fjärilar slår ut det mesta jag sett i handeln fina färger äter bra etc,Mvh Ann-Mari
#26 - 24 september 2008 13:32
annmari skrev:
Hej!

Odlar du fjärilar så räcker det med ett akvarium på 20 lit med ett par jag kar en god vän som odlat fjärila i säker 30 år hans fjärilar slår ut det mesta jag sett i handeln fina färger äter bra etc,Mvh Ann-Mari

Måste bara informera om att enligt svensk lag får man inte ha fiskar i akvarier på mindre än 40 liter.

Annons