Min erfarenhet av nyckelhål (en av mina favoritciklider) är att de är ganska kaxiga när de försvarar sitt revir, men utan att skada andra fiskar, lite likadant som fjärilar, fast fjärilar är ju mycket mindre. Jag hade fjärilar ihop med halvvuxna blåciklider för ett antal år se´n, och fjärilshanen hade gett sig f-n på att han skulle bråka med blåciklidhanen :p Men han slutade med det när han fick ett litet sår i sidan, förmodligen fick blåcikliden nog. Ditt akvarium är ju ganska stort, så jag tror att det kan funka ändå, även om nyckelhålen är tuffa.
Däremot skulle jag nog föreslå ett litet gäng bolivianska fjärilsciklider istället fär den vanliga fjärilen, då de är större, tåligare, mer långlivade, och lättare att få fram yngel av. Även bolivianen är en mycket vacker ciklid när den färgar ut, påminner lite om Biotodoma, eller kanske en miniatyrvariant av Acarichthys heckelii. Har man en liten grupp av dem (har själv 6 stycken, och ett nyckelhålspar), så är de fina, som en grupp jordätare, men mer behändig storlek. Namnet Mikrogeophagus betyder just liten jordätare.