Fjärilsciklider ihop med Nyckelhålsciklider?

#1 - 14 maj 2011 21:55
Har funderat på att skaffa ett par fjärilsciklider till mitt 340 liters SA kar där jag har ett par Nyckelhålsciklider som är rätt stora och tuffa. Har haft två Scalarer också med en av dem har dött så jag tänkte byta bort den som är kvar nu till Fjärilsciklider om det kan funka. Andra fiskar i karet är Glödbandstetror, Corydoras och två L052.
#2 - 15 maj 2011 18:09
Har haft lekande fjärilar och nyckelhål ihop utan problem, men då är mina nyckelhål väldigt skygga å andra sidan. Tror dock att fjärilarna kan hålla nyckelhålen på plats, om det bara finns mycket gömställen :)
#3 - 15 maj 2011 18:28
Min erfarenhet av nyckelhål (en av mina favoritciklider) är att de är ganska kaxiga när de försvarar sitt revir, men utan att skada andra fiskar, lite likadant som fjärilar, fast fjärilar är ju mycket mindre. Jag hade fjärilar ihop med halvvuxna blåciklider för ett antal år se´n, och fjärilshanen hade gett sig f-n på att han skulle bråka med blåciklidhanen :p Men han slutade med det när han fick ett litet sår i sidan, förmodligen fick blåcikliden nog. Ditt akvarium är ju ganska stort, så jag tror att det kan funka ändå, även om nyckelhålen är tuffa.

Däremot skulle jag nog föreslå ett litet gäng bolivianska fjärilsciklider istället fär den vanliga fjärilen, då de är större, tåligare, mer långlivade, och lättare att få fram yngel av. Även bolivianen är en mycket vacker ciklid när den färgar ut, påminner lite om Biotodoma, eller kanske en miniatyrvariant av Acarichthys heckelii. Har man en liten grupp av dem (har själv 6 stycken, och ett nyckelhålspar), så är de fina, som en grupp jordätare, men mer behändig storlek. Namnet Mikrogeophagus betyder just liten jordätare.
#4 - 15 maj 2011 18:40
Jo mina nyckelhåls är väldigt tuffa, de jagade tom Scalarerna när de ville leka på en rot. Tror att jag ska prova de vanliga fjärilscikliderna först då jag tycker de är snyggast.
#5 - 15 maj 2011 18:51
Tja, som sagt, när de färgar ut är bolivianerna riktigt fina, särskilt med de förlängda röda fenstrålarna i stjärtfenan, i butikerna ser de sällan ut som de ska. Min erfarenhet av vanliga fjärilar däremot är att de leker en eller ett par gånger, se´n får de nå´n åkomma, och dör :p Tycker de är rätt tråkiga faktiskt, förmodligen har hård avel gjort dem känsliga. Tycker själv inte att deras något starkare färger väger upp att de dör hela tiden. Faller ibland för frestelsen att köpa ett par om jag ser några snygga, och utfärgade, men tycker det är lika tråkigt varje gång när de dör efter några månader... En fisk kan ju vara vacker och intressant utan starka färger, det är ju nyckelhålet ett bra exempel på.

Man ska nog hur som helst försöka undvika stora "broilerexemplar", då de nog dels är ganska gamla, och så kan de vara just "broilers", de har vuxit upp för snabbt.
#6 - 15 maj 2011 20:23
Nä iofs är det ju tråkigt när fiskar dör. Hur många Bolivianska bör man skaffa om det blir såna? Får beställa till lokala akvariebutiken då, för han hade bara vanliga och electric blue fjärilsciklider hemma.

Karet är ju på 340 liter och i det har jag två nyckelhålsciklider, strax under 40 glödbandstetror, 10 corydoras green laser och två L052. Sen har jag 10 corydoras venezuela black på ca 2 cm som ska i karet när de har växt till sig är planen.
#7 - 15 maj 2011 20:29
En grupp på 6-8 kan vara lagom.
#8 - 15 maj 2011 20:43
På den här bilden såg ju den Bolivianska riktigt läcker ut http://i585.photobucket.com/albums/ss294/fishtankforum_2009/Mikrogeophagus20altispinosus.jpg
#9 - 15 maj 2011 20:52
Drog iväg ett mail till butiken och frågade om pris på 6 stycken ifall han kan ta hem det och ta emot min ensamma Scalarhona isåfall.
#10 - 15 maj 2011 21:01
#11 - 15 maj 2011 21:24
Testa Ramirezi. =) Jag har haft svenskodlade, fantastiska röda färger och väldigt tåliga. Jag bytte dock in dem mot viltfångade och de har också färgat ut ordentligt, fast i gult. Det är som animaniac säger; hård avel gör de känsliga. Man ska undvika asienimporterade fjärilar.
#12 - 15 maj 2011 21:33
Vet inte var de fjärilscikliderna han hade i butiken är odlade, vet bara att han köper från Imazo.
#13 - 15 maj 2011 21:54
Då är det asienimport.
#14 - 15 maj 2011 22:40
Fjärilar är ganska kortlivade oavsett, om jag förstått rätt.
#15 - 16 maj 2011 06:29
Tar och beställer en grupp på 6 stycken bolivianer, han skulle få in dem ikväll redan, men jag får nog ta och hämta dem efter jobbet imorgon om han är i butiken då.
#16 - 16 maj 2011 18:06
Snabba ryck var det, fiskarna hade redan kommit till butiken så jag hämtar dem efter jobbet imorgon.
#17 - 16 maj 2011 18:41
Ja, det var snabba ryck :) Tror du blir nöjd med bolivianerna faktiskt.
#18 - 17 maj 2011 06:25
Animaniac skrev:
Ja, det var snabba ryck :) Tror du blir nöjd med bolivianerna faktiskt.

Jo det tror jag nog att jag ska bli, var och kikade på dem i butiken nu på morgonen när jag lämnade in Scalare honan. De var väl ungefär 4 cm långa och hade inte färgat ut nåt alls, men de kom ju till butiken igår vid 19 tiden och han hade nog precis tänt ljuset i karen. Såg väl ut ungefär så här nu http://akvaforum.no/images/fish/mikrogeophagus_altispinosus_06.jpg
#19 - 17 maj 2011 11:32
Ja, mer färg än så får de ju :) De får liksom lite lågmälda pastellfärger när de färgar ut, och blir lite strimmiga på bakkroppen. Kollade du på min bild på det lekande paret?

En bild på en större hane jag hade förr. Här tycker jag mig ana en likhet med t.ex Biotodoma.

http://www.zoopet.com/medlemsbilder/showphoto.php?photo=7522&title=mikrogeophagus-altispinosaboliviansk-fjaerilsciklid&cat=593
#20 - 17 maj 2011 11:38
Jo jag kollade på den bilden. Bara 3 timmar kvar å jobba nu så blir det att hämta fisk å några räkor å sen hem.
#21 - 17 maj 2011 11:40
Ok, lycka till med dem :)
#22 - 17 maj 2011 17:27
Så här ser de små rackarna ut i karet:
http://sg.kicks-ass.org/Akvarium/IMG_3527.JPG

Å Nyckelhålscikliderna var sugna på att prova om de var ätbara:
http://sg.kicks-ass.org/Akvarium/IMG_3535.JPG
#23 - 17 maj 2011 17:50
Fina :) Tänk på att de bara är ungfiskar än så länge, och kommer att färga ut mer när de blir större. Jag hade 6 bolivianer ihop med ett nyckelhålspar, och det funkade bra, de brydde sig inte om varandra. Nu är de dock flyttade till nya akvarier, då jag hävde ner ett JD-par i det större karet, som nog vare sig nyckelhålscikliderna eller bolivianerna hade uppskattat. Hade ett blåciklidpar med yngel, som fick vara kvar, men när de försökte försvara sina "wrigglers" så fick de stryk av JD-paret, så de har också fått flytta nu.
#24 - 18 maj 2011 17:05
De har redan färgat ut lite mer från igår, la upp bilder i tråden för mitt kar:
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=143364&p=1520633&viewfull=1#post1520633
#25 - 18 maj 2011 23:04
Ser att de redan har börjat tjafsa lite med varandra ;) Jag har tre hanar, och tre mindre, som förmodligen är honor, och särskilt en av hanarna simmar runt och spänner upp sig mot de andra två, och även honorna har börjat mopsa sig mot varandra.

Annons