Fjärilsciklider +mäsk?

#1 - 31 mars 2011 08:54
Hej,:)

Jag ska till helgen börja med mäsk och är orolig för mina fjärilsciklider iom att PH:et-sjunker ,:(

vad kan man göra? Ska man flytta de under tiden, tills PH:et stabiliserats eller ska jag ha kvar de?eller kommer de dö utav att PH:et sjunker?:(

Vad tror ni?
#2 - 31 mars 2011 15:29
Det beror ju på hur lågt ditt pH är nu. Om det ligger runt 7 nu så är det nog ingen fara. Mäsk sänker pH lite men det går inte så fort så fjärilarna vänjer sig nog.
#3 - 1 april 2011 07:08
Micke_1991 skrev:
Det beror ju på hur lågt ditt pH är nu. Om det ligger runt 7 nu så är det nog ingen fara. Mäsk sänker pH lite men det går inte så fort så fjärilarna vänjer sig nog.

Tack för svar!
Åh va skönt mitt pH ligger lite under 7 så man får hålla tummarna:)
#4 - 1 april 2011 07:15
Det som kan vara lite trixigt är att inte få en syredipp under natten ifall du kör co2 dygnet runt, och då är det inte bara dina Fjärilar som ligger risigt till...
Kan du få en timer som stänger av tillförseln på något vis nattetid nu innan du lärt dig hur det funkar, så är det en billig livförsäkring för fiskarna:).
#5 - 1 april 2011 07:40
Men hur ska jag stänga av om jag kör på denna modell? http://www.zookoll.se/dp_artiklar.php?go=visaart&id=35&site=1 :confused:

För att stänga av behövs väll att mäsken är kopplad till ett innerfilter som man kan sätta av och på med timer?

Eller kan man koppla på en "kran" på slangen utan att flaskan "exploderar" på morgonen[:o]?

Försäkring skulle behövas...min Hypancistrus L066 dog i förrgår efter att ha varit fastklämd bakom min egen snickrade frigolitbakgrund...och han var inte billig...:(
#6 - 1 april 2011 07:49
Jepp, men att ha mäsken avstängd via flaskan funkar tyvärr inte då det kan bli lite väl högt tryck. Då är det bättre att ha en liten pumpskalle som är till bara för mäsken och en timer på denna:).
#7 - 1 april 2011 07:56
Ja... då får man ta pumpen från min kampfisk vas, vilket jag inte tror han har något emot :d

Men kom just på att hannesc kör bara med pet-flaskor och en syresten... fast som du säger anders så blir det en billig försäkring att kunna stänga av mäsken:)

Jag vill inte förlora flera firrar...:(

Tack så jättemycket för hjälpen:)
#8 - 1 april 2011 08:01
Du kommer snart att lära dig hur det funkar med co2 och dit kar, så för säkerhets skull nu i början är det bra att stänga av gasen:).
#9 - 1 april 2011 08:30
Helt rätt:) Tack för Hjälpen!

Annons