Fjärilsciklider-Para ut sig

#1 - 1 mars 2008 09:43
Hur pass långt tid bör det ta för dem att aklimatisera sig till ett nytt kar och para ut sig?

Så här ser det ut just nu:
4st VF Fjärilsciklider, vad jag sett så är det antingen 3 hannar + 1 hona, eller som jag beställde 2+2. De går i ett 63l kar med ett 15w aquaglow lysrör inkl reflektor. detta ger ju ett förhållandevis starkt ljus men jag har försökt kompencera detta med att ha väldigt mycket växter. började med 11 växter av varierande storlek och typ, alla SA, de täcker upp största delen av bottenytan. Växterna trivs väldigt fint och de prodicerar ständigt syre, mao, det bubblar massor:)

För 4 dagar sedan introducerade jag två små siameser för att få mina tofsalger under kontroll, de gör ett väldigt bra jobb, men frågan är om jag behöver ta bort dessa för att fjärilarna skall para ut sig? Jag kommer självklart inte ha dem gående med fjärilarna när de väl parat ut sig men tills dess?
#2 - 2 mars 2008 10:55
Sultanen skrev:
Hur pass långt tid bör det ta för dem att aklimatisera sig till ett nytt kar och para ut sig?

4st VF Fjärilsciklider, vad jag sett så är det antingen 3 hannar + 1 hona, eller som jag beställde 2+2. De går i ett 63l kar med ett 15w aquaglow lysrör inkl reflektor. detta ger ju ett förhållandevis starkt ljus men jag har försökt kompencera detta med att ha väldigt mycket växter. började med 11 växter av varierande storlek och typ, alla SA, de täcker upp största delen av bottenytan. Växterna trivs väldigt fint och de prodicerar ständigt syre, mao, det bubblar massor:)

För 4 dagar sedan introducerade jag två små siameser för att få mina tofsalger under kontroll, de gör ett väldigt bra jobb, men frågan är om jag behöver ta bort dessa för att fjärilarna skall para ut sig? Jag kommer självklart inte ha dem gående med fjärilarna när de väl parat ut sig men tills dess?

Siamensisarna kommer du få flytta på om du vill ha yngel som överlever, dessutom tycker jag att 4 stycken fjärilar är för många i ditt 63-liters akvarium, det borde ha varit minst dubbelt så stort. Så fort du kan så skall du flytta på 2 individer och hoppas att de två kvarvarande gillar varann. Lycka till.
#3 - 2 mars 2008 11:12
låt dom para ut och sen flytta. alt skaffa ett kar runt 100l och ha alla i eller ett 63l till
#4 - 2 mars 2008 12:29
Sultanen skrev:

4st VF Fjärilsciklider, vad jag sett så är det antingen 3 hannar + 1 hona, eller som jag beställde 2+2.

Detta är väl ändå vara tämligen enkelt att se på Fjärilsciklider. De är ju bland de lättaste av alla ciklider i föräldrafamiljs-gruppen. Röd färg på buken = hona. 2:a och 3:e taggarna på ryggfenan är längre hos hanen. Sedan tror jag att hanen inte har några blåskimmrande fjäll på den svarta fläcken på sidan.

Sedan tycker jag det absolut räcker med 2st i 63 liter. Snabba dig ut med de andra om du får nåt par. 3 hanar och en hona är f.ö. ingen bra kombination. Tvärt om är bättre
#5 - 2 mars 2008 13:53
Är fullt medveten om att jag inte skall ha alla i karet sen, så fort de parat ut sig tänker jag ta ut både siameserna och de två ciklider som är kvar. Siameserna kan dock åka ut tidigare men jag tänker låta dem para ut sig innan jag flyttar ut några fjärilar.
Är rätt så säker på att det är 2+2 men en av de fyra har inte färgat ut sig fullt ut så det är svårt att se på den.
Men hur pass långt tid bör det ta? var egentligen det jag var intresserad av.
#6 - 2 mars 2008 14:10
Sultanen skrev:
Är fullt medveten om att jag inte skall ha alla i karet sen, så fort de parat ut sig tänker jag ta ut både siameserna och de två ciklider som är kvar. Siameserna kan dock åka ut tidigare men jag tänker låta dem para ut sig innan jag flyttar ut några fjärilar.

Är rätt så säker på att det är 2+2 men en av de fyra har inte färgat ut sig fullt ut så det är svårt att se på den.

Men hur pass långt tid bör det ta? var egentligen det jag var intresserad av.

jag har haft mina (2+2) i ett 110 liters sen jul och de har inte parat ut sig än...
#7 - 2 mars 2008 17:48
Låter lite märkligt eftersom vissa har fått ägg av fjärilsciklider i påsen på väg hem. Med de vildfångade kan det nog vara ganska känsligt vilka vattenvärden man har. Tror det ska vara riktigt riktig mjukt och surt. Sådant vatten kan vara svårt att hålla då de blir så instabila. Finns det kanske någon som har erfarenhet av vildfångade fjärilar? Som sagt så brukar man inte behöva vänta speciellt länge på lek från odlade ex. Däremot är vården ofta katastrofal. Hoppas VF är bättre på detta när du får till det.
Bilagor:
#8 - 2 mars 2008 21:09
De verkar hittils inte vara så väldigt känsliga, har dem i mitt vanliga kranvatten, mjukt vatten, ph kring 7. Tänker försöka med dessa vattenvärden då de är lätta att hålla, kör aquasafe vid vattenbyten och göder med pmdd.
En av dem har dock haft ett rejält svampangrepp så jag tänker nog förebyggande dosera små mängder av ektozon.

Men ingen som har erfarenhet av VF Fjärilar?
#9 - 3 mars 2008 23:03
Tacksam för svar ifrån någon som har en uppfattning om tiden det tar för dem att para ut sig, egna erfarenheter uppskattas ytterst!:)
#10 - 4 mars 2008 06:00
Sultanen skrev:
Tacksam för svar ifrån någon som har en uppfattning om tiden det tar för dem att para ut sig, egna erfarenheter uppskattas ytterst!:)

hej igen det var jag som skrev att mina inte parat ihopa sig ännu och att jag haft dem sen jul.

men jag vet inte riktigt om det jag sade stämmer för jag har 2+2 och den ena hanen har blivit jättefin och jagar/flörtar bägge honorna men mest den största av honorna , den andra hanen har blivit helt utstött och gömmer sig hela tiden och ser allmänt ledsen ut,

tänkte flytta den mobbade hannen och den minsta honan till ett annat kar

och jag misstänker att min stora hanne har ngn sorts svamp för han får ryckningar ibland då han viftar frenetiskt med alla fenorna sen simmar han o kliar sig mot en växt, men det syns ingenting på honom annars så jag är lite förbryllad.

det var mina erfarenheter
Albin
#11 - 4 mars 2008 09:44
kanske vill säga till honan att de e ett bra ställe att leka på?
#12 - 4 mars 2008 12:33
hej igen det var jag som skrev att mina inte parat ihopa sig ännu och att jag haft dem sen jul.

men jag vet inte riktigt om det jag sade stämmer för jag har 2+2 och den ena hanen har blivit jättefin och jagar/flörtar bägge honorna men mest den största av honorna , den andra hanen har blivit helt utstött och gömmer sig hela tiden och ser allmänt ledsen ut,

tänkte flytta den mobbade hannen och den minsta honan till ett annat kar

och jag misstänker att min stora hanne har ngn sorts svamp för han får ryckningar ibland då han viftar frenetiskt med alla fenorna sen simmar han o kliar sig mot en växt, men det syns ingenting på honom annars så jag är lite förbryllad.

det var mina erfarenheter

Albin

Tack för svaret:)
Känner igen det där, en av mina är också helt utmobbad, haft precis de tankarna som du går med, att flytta ut den som inte verkar trivas så bra men hur borde man göra, lämna kvar bägge honorna eller ta ut en av dem, för jag är inte 100 på om hanen valt en hona. Även jag har en stor hane och den stormtrivs, har även en större hona så jag hoppas verkligen att de kan finna varandra;P
Men som sagt var, bör man flytta ut en eller två av dem?

De verklar kunna få svamp i början, en av mina honor har ett rejält svampangrepp, men verkar inte lida det minsta av det, blir ett nytt saltbad snart.
#13 - 4 mars 2008 14:33
Sultanen skrev:
Tack för svaret:)

Känner igen det där, en av mina är också helt utmobbad, haft precis de tankarna som du går med, att flytta ut den som inte verkar trivas så bra men hur borde man göra, lämna kvar bägge honorna eller ta ut en av dem, för jag är inte 100 på om hanen valt en hona. Även jag har en stor hane och den stormtrivs, har även en större hona så jag hoppas verkligen att de kan finna varandra;P

Men som sagt var, bör man flytta ut en eller två av dem?

De verklar kunna få svamp i början, en av mina honor har ett rejält svampangrepp, men verkar inte lida det minsta av det, blir ett nytt saltbad snart.

jag ska iallafall flytta de två mindre fiskarna till ett annat kar, för om det fortsätter såhär med min lilla stackars hanne så blir han nog inte säskilt långlivad,

jag ser inget angrepp alls på den stora hanen men han kliarsig och får "cp" ryck ibland
#14 - 6 mars 2008 06:32
Har inte flyttat mina ännu, skulle vilja ha ett utlåtande ifrån någon som har lite erfarenhet av det här?:)
Drar mig lite för att börja jaga runt dem ännu, har en väldig massa växter de kan gömma sig bakom så fånga dem i karet är näst intill omöjligt...
#15 - 6 mars 2008 14:06
jag tror han som en här redan skrivit att han vill leka och visa upp sig. Ciklider gör offtast sånna ryck och skakar ganska mycket också. Även honor gör det.
#16 - 30 mars 2008 21:37
Vad är tydliga tecken på att de har parat ut sig, att de håller ihop, eller är det någonting annat man skall titta på? Det är nämligen så att mina fjärilar fortfarande inte parat ut sig, vad jag kan se...
Har fortfarande kvar de siamesiska algätarna, men de skall ut imorgon, har introducerat en del vanliga akvariesnäckor istället.
Kan man trigga igång dem på något sätt? Man kan ju alltid chansa och ta ut två fjärilar och endast ha 1+1 kvar, eller kanske ta ut en hanne och ha 1+2 kvar?
Snälla, kom med förslag, just nu händer ingenting, kanske de inte har acklimatiserat sig ännu?
Möblerade om i karet för någon dag sedan, vet inte om det kan trigga dem på något sätt?
#17 - 31 mars 2008 12:55
Har noterat att en av hanarna oftare "jagar"(skjutsar iväg den lite men ingen jakt direkt) och gör nästan aldrig detta på den andra honan.
Hjälp mig tolka/förstå!
#18 - 31 mars 2008 14:14
hej hallå, tänkte bara addera lite nya erfarenheter av de små fjärilarna!

två av mina har dött 1hane och 1 hona, och när jag flyttade över firrarna till ett 240L tänkte jag att investera i ngra nya inte var en dum ide, så jag åkte iväg till en akvarieaffär och köpte 1+2 st,

Vilken SKILLNAD säger jag bara, de gamla jag köpte i kristianstad är hälften så tjocka och färgglada, och en annan skillnad var att direkt när jag släppte ned de nya i karet så började en hane och en hona gräva i en hörna:D

den gamla hanen försökte tapper tuppa sig mot den nya men förlorade snabbt och simmar skamsen mest hela tiden nu, till och med de nya honorna jagar honom.

så var man köper sina fjärilar gör stor skillnad, så köp inte om de ser klena ut!
#19 - 31 mars 2008 14:32
Albinfiskare: Grattis! Har också läst att det är väldig skillnad på vilken stam det är man får fjärilarna ifrån, mina är dock viltfångade så det bör inte vara lika avgörande där.

Kamerabatterierna gav upp efter två bilder, skall försöka få upp bilder på var och en av dem. Samt någon film kanske. Behöver hjälp med könsbestämning tror jag.

Två av dem, den störta fisken som jag är säker på att det är en hane(har utmärkande strålfenor) och en av honorna(är rätt så säker på att det är en hona) har färgat ut mycket bättre än de övriga två i karet. De simmar med fenorna ihopdragna och ser inte specellt glada ut men till skillnad ifrån de andra så simmar dessa ihop mycket oftare än de som färgat ut, vet inte om det beror på att de känner sig utmobbade?

Mycket pladder, känner att jag inte vet hur jag skall göra, skall jag avlägsna två av fjärilarna, om ja, vilka?

Kommer upp bilder om ett tag, hade uppskattat om någon kunde vägleda mig:)
Bilagor:
#20 - 1 april 2008 14:25
Nu får vi ser hur det går, har avlägsnatde två "svagare" individerna och även de siamesiska algätarna, de går nu i en hammarplast box på 40-50l

Vi får se hur det hela går nu, var ett rent helvete att få tag i dem med alla växter som var i karet, fick ta ut en del för att komma åt dem och det var ändå inte lätt, tror de blev väldigt stressade, hoppas det inte gjorde någon skada på dem:(
#21 - 1 april 2008 17:32
Fjärilar

Liten update om mina 3 nya fjärilar.

två av dem har börjat gräva i sanden och putsa en sten, men sen har de inte kommit längre :p de har hållt på så ända sedan jag fick dem i lördags^^

paret är så söta när de "rammar" bort grusen, de liksom tar sats och prejar bort typ 6 gruskorn:P

sen anfaller de en när man stoppar ned handen i karet^^
#22 - 1 april 2008 17:56
Härligt att höra, de verkar ju trivas toppenfint!
#23 - 1 april 2008 18:27
Sultanen skrev:
Härligt att höra, de verkar ju trivas toppenfint!

mm det är riktigt kul:) fast hanen verkar vara lite slö:mad: för han jagar inte bort den andra honan när denna närmar sig "lekplatsen"

dessutom så verkar det som att honan i paret vill lägga rommen på en sten, medans hanen vill lägga den i en grop^^
#24 - 1 april 2008 18:33
Var glad att de vill lägga rom, det känns som om jag se i stjärnorna efter det..
#25 - 1 april 2008 18:53
Sultanen skrev:
Var glad att de vill lägga rom, det känns som om jag se i stjärnorna efter det..

om mina nu lägger rom dvs ;)

men hur ser dina ut? form,färg osv?
#26 - 3 april 2008 23:29
Skall försöka få någon vettig bild när jag hinner, skall jobba helgnatt(12h pass) nu fre-mån så det får nog bli till veckan då=)
#27 - 6 april 2008 17:57
Sultanen skrev:
Skall försöka få någon vettig bild när jag hinner, skall jobba helgnatt(12h pass) nu fre-mån så det får nog bli till veckan då=)

uppdatering, mina har inte ngn rom än...
#28 - 7 april 2008 06:01
Aj då, synd!

Efter att jag jagat rätt på algätarna och de två mindre utfärgade fjärilarna i karet så blev de kvarvarande väldigt skygga, satte upp två små handdukar kring karet och lät det stå så i kring en vecka, tog bort dem nu imorse när jag kom hem. De verkar redan trivas bättre, spände ut fenorna och kikade fram på mig:)
#29 - 7 april 2008 06:32
Sultanen skrev:
Aj då, synd!

Efter att jag jagat rätt på algätarna och de två mindre utfärgade fjärilarna i karet så blev de kvarvarande väldigt skygga, satte upp två små handdukar kring karet och lät det stå så i kring en vecka, tog bort dem nu imorse när jag kom hem. De verkar redan trivas bättre, spände ut fenorna och kikade fram på mig:)

låter ju bra! se till att ha släta stenar och växter med stora blad ;) och sen ska du nog ha upp tempen på runt 28-29 grader och försöka få ned pH till runt 6 lr iaf under 7, försöker sj uppnå detta i mitt kar nu;)
#30 - 7 april 2008 06:35
Jo, tempen skall upp en liten bit, men att sänka PHt, kruxigt värre det... Torv vill jag inte använda.
#31 - 8 april 2008 22:07
Tempen i karet är nu 28.1-28.2 grader, skall köpa riktigt PH test imorgon. Någon som har tips på hur man skall sänka PH värdet i karet? misstänker att det skulle gynna dem att ha ett PH på kring 6, i dagsläget är det neutralt eller lite över.
#32 - 9 april 2008 09:51
Sultanen skrev:
Tempen i karet är nu 28.1-28.2 grader, skall köpa riktigt PH test imorgon. Någon som har tips på hur man skall sänka PH värdet i karet? misstänker att det skulle gynna dem att ha ett PH på kring 6, i dagsläget är det neutralt eller lite över.

ja, pH ska ligga runt 6 för att äggen inte skall mögla har jag för mig,

jag hade lagt ngt torvgranulat i filtret. Annars måste du pilla med pH-minus preparat, men har det kanske funkar eftersom du ett så litet kar, har aldrig prövat men det är väl bara att läsa på förpackningen..
#33 - 9 april 2008 09:55
#34 - 9 april 2008 12:20
Funderar på en mindre mäskanläggning istället, inte en massa kemiska preparat i mitt kar inte;)
#35 - 9 april 2008 13:10
Sultanen skrev:
Funderar på en mindre mäskanläggning istället, inte en massa kemiska preparat i mitt kar inte;)

är det som en typ Low-tech version av "co2" anläggning?
#36 - 9 april 2008 13:48
Japp, sök på "mäsk" här på forumet så får du upp en del träffar, det är betydligt mera jobb med en mäsk anläggning, men billigare och man får en chans att testa på co2 tillförsel innan man köper sig en riktig anläggning:)
#37 - 11 april 2008 05:30
Sultanen skrev:
Japp, sök på "mäsk" här på forumet så får du upp en del träffar, det är betydligt mera jobb med en mäsk anläggning, men billigare och man får en chans att testa på co2 tillförsel innan man köper sig en riktig anläggning:)

har kollat lite guider nu! ska lätt testa det i mitt 240L !
#38 - 11 april 2008 15:11
Tror att jag skall ge mig på att skaffa mig ett riktigt par istället för att försöka mixtra med vattenvärden för att se om de blir sugna, skall börja med mäsk ändå men för växternas skull.

Var inne och snackade med akvarieaffären idag, han tar in 8 fjärilar åt mig, jag låter dem para ut sig och lämnar tillbaka de jag inte har plats för, perfekt tycker jag:)

Tänkte nog köra på den här nissens tips:)
http://members.aol.com/WnyZman/rams.html

I alla fall till viss del=)
#39 - 11 april 2008 15:51
Sultanen skrev:
Tror att jag skall ge mig på att skaffa mig ett riktigt par istället för att försöka mixtra med vattenvärden för att se om de blir sugna, skall börja med mäsk ändå men för växternas skull.

Var inne och snackade med akvarieaffären idag, han tar in 8 fjärilar åt mig, jag låter dem para ut sig och lämnar tillbaka de jag inte har plats för, perfekt tycker jag:)

Tänkte nog köra på den här nissens tips:)

http://members.aol.com/WnyZman/rams.html

I alla fall till viss del=)

riktigt nice om de är så snälla!
#40 - 13 april 2008 05:10
Visst är det, kan ju hoppas på att han får hem dem på tisdag, han beställer alltid på måndagar men det är ju inte säkert att grossisten har dem inne, VF fjärilar i mindre storlek är tydligen inte samma åtgång på som vanliga=)
#41 - 13 april 2008 07:20
Sultanen skrev:
Visst är det, kan ju hoppas på att han får hem dem på tisdag, han beställer alltid på måndagar men det är ju inte säkert att grossisten har dem inne, VF fjärilar i mindre storlek är tydligen inte samma åtgång på som vanliga=)

oj.. 8 st VF det låter inte billigt..

Håll oss uppdaterade om hur det går!
#42 - 16 april 2008 00:09
Det skall jag göra:)
Hoppas det dröjer ett par veckor innan han får hem fjärilarna, har nämligen beställt bestämt mig för att köpa en begagnad 'Omvänd Osmos' anläggning, tänker försöka uppnå optimala förhållanden för lek:) Har allt för hårt vatten här hemma vilket tyvärr lär påverka dem en del, men RO vatten har 0 i hårdhet så det går att blanda ut till vad man nu suktar efter.

Min Co2 mäskanläggning är i full gång med att pumpa ut Co2 bubblor, nu gör den det dock endast i en glasburk, men det fungerar! Inga läckor! :) Skall försöka få in den i 60l karet imorgon, med ett innerfilter och syresten för att slå sönder bubblorna:) Får se om jag hinner detta bara, håller på med att få igång två små växtkar hos en kompis, 7 resp 40l, byggt armaturer idag, 2*5w till 7l karet och 2*15w till 40l, skall nog gå vägen, men ännu mera kletande med silicon till mäsk där med:)

Annons