Fjärilsciklidhona ser ut att må dåligt?

#1 - 25 april 2007 16:52
Hej.
Köpte ett par fjärilsciklider som såg ut att ha ett revir i saluakvariumet.
En hona och hane naturligtvis. Men väl hemma i mitt 160L kar ser hon ut att må dåligt. Hanen verkar vara på strålande lek humör. Idag ser jag att båda tappat färgen nästan helt. Och honan stod vid ytan bredvid pumpen. Gjorde ett 40% vatten byte direkt och där är jag nu. Hoppas hon kommer att må bättre nu. Hanen verkar också ha tappat färgen, men det verkar som han sörjer honan. Kan de göra så?
Hoppas bytet gör susen..

Jag hade hoppats att de fick ett revir omgående i mitt kar, men icke. Troligtvis trivs de inte än...Hoppas bara de överlever detta.
Nån som har såna här erfarenhet om dessa fina dvärgciklder?
#2 - 25 april 2007 17:33
Halloj Powersteffo!
Vad tråkigt att höra om dina Fjärilar, mycket trist.
Under förutsättning att du har koll på temperatur, vattenvärden o.s.v. som passar Fjärilsciklider, är det svårt att säga vad det kan vara. Däremot är det allmänt känt att Fjärilar, nu för tiden, är ganska känsliga. Just vid förflyttning från ett ställe, där de uppenbarligen trivts, till ett annat hör man ganska ofta att det blir problem.
Har du mycket gömställen o.dyl.,vad går Fjärilarna med för andra fiskar?
Skriv in igen och berätta mer samt hur det går för dom!
Hoppas det löser sig!
#3 - 25 april 2007 17:47
Hej.
Skall tillägga att det är första gången jag har såna här fiskar. Har 2 guldgurami, 2 ancistrus malar, 1 gyppy och 5 platy än så länge i detta karet.
Lade i ett grottsystem då jag trodde att de kanske skulle skapa ett revir i detta, men det verkar som malarna genast tog detta i besittning. Dock så verkar de ha lämnat grottan idag. Jag behöver antagligen mer växter och gömställen för dessa fiskar. Skall även skaffa några polerade stenar då jag har läst att de gärna vill ha detta. Har iofs inte haft akvariumet mer än ca 1 månad, men sist jag testade för 1 vecka så var nitrit=0
Har iofs behandlat hela karet för vita prick, avslutade behandligen med ett 40% vattenbyte för 2 veckor sen. Allt verkar bra efter detta.

Idag efter vattenbytet verkar de lite bättre till mods. I alla fall hannen har fått tillbaka färger. Honan simmar i alla fall runt lite nu. Så jag håller tummarna.

/Stefan
#4 - 25 april 2007 17:53
OK! Jag måste dra iväg, så jag svarar lite kortfattat.
Ibland kan det hjälpa att skaffa en grupp på 4-6 djur och låta dem para ut sig. Det kan kanske vara så att honan inte riktigt är med på noterna och då en av dom blir spak så rubbas balansen.
Lägger en länk här som du kan läsa, om du inte redan gjort det.
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=194

Måste dra, men jag kollar läget senare. Och du får säkert fler svar här:)
#5 - 26 april 2007 05:02
hej! kul med så fina fiskar som fjärilar! :)

fjärilarna vill inte ha grottsystem men dina malar vill säkert ha det så det kan du ju ha kvar ;)

precis som du säger, fjärilarna vill ha en flat sten att leka på (mina har oftast lekt på anubis blad)

det kan mycket väl vara att de behöver acklimatisera sig i karet innan de blir trygga och får sina färger!

lycka till nu! :)
#6 - 26 april 2007 17:34
Så, då verkar det som de har blivit bättre. Hoppas på detta i alla fall. Honan strålar ut ibland och färgen verkar bli bättre. Hoppas de klarar sig nu. Satte in några blanka stenar och en ny anubis växt. Hoppas de tycker om detta så de skapar ett revir.

/Stefan
#7 - 26 april 2007 17:41
När du tycker att du fått en fin balans i karet med gömställen, lekplatser o.s.v. så låt det "gå in sig" så att det blir lugn och ro. Fjärilarna är lite känsliga både för vatten- och miljöförändringar och behöver ett stadigt ingått kar att vara i.
Hoppas honan och hanen accepterar varandra och trivs ihop, det är ju det problemet man försöker avvärja med fler individer då dom kan para ut sig naturligt. Härligt att läsa att de inte verkar sjuka, de behövde nog ett litet tag för att acklimatisera sig.
Skriv in igen och berätta hur det går!
#8 - 27 april 2007 16:08
Så, än så länge lever hon. Verkar fortfarande vara rädd och blyg.
Och äter nästan inte. Men, jag la in 3 maltabletter och 1 klump fryst artemia nyss. Anledningen att jag lade ner så mycket mat är att mina platys är så glupska att de vräker i sig all mat de ser. Ser mycket klumpiga ut efteråt. Tjocka som ballongmollys...Men då blev det ändå lite artemia kvar som jag såg båda fjärilarna åt. Så jag hoppas hon klarar sig. Hanen verkar må prima.

/Stefan
#9 - 27 april 2007 16:38
Det är som Max säger att dom behöver lite tid att finna sig tillrätta, jag hade ett gäng gula fjärilar och dom var nästan genomskinliga dom första veckorna, men när dom väl acklimatiserat sig så åt dom som hästar, färgade ut, bildade par och lekte.

Otroligt trevliga fiskar, lite småtuffa men samtidigt väldigt snälla med sina medinevånare.
#10 - 27 april 2007 17:22
Kanske behöver dom lite tid eller så kan det vara dåliga exemplar du fått tag i . Älskar själv fjärilar och har ganska många,men sist jag köpte ett par st var dom i dålig form. Bleka som du säjer, åt igenting och stillastående. Två av fyra dog tyvärr efter ett tag. Testa och höj temperaturen en aning och försök få ett dämpat ljus.Att tejpa fast ett bakplåtspapper på täckglaset under lampan brukar ge ett lagom ljus. Lycka till
#11 - 29 april 2007 10:06
Hurra, nu verkar det som de är på bättre humör. I morse var de med och slogs med de andra om maten. Detta ser jag som ett bra tecken. Men, de är lite blyga och rädda än verkar det som. Men, nu går det nog åt rätt håll..eller vad tror ni?

/Stefan
#12 - 29 april 2007 10:12
pm de gruffas lite om maten med de andra fiskarna så tycker jag att det går åt rätt håll :)
#13 - 29 april 2007 17:45
Hurra igen, nu ser jag att honan vaknat! De leker lite och stojar med varandra.
Tom honan tar initiativet ibland. Kul att se. Hoppas verkligen detta är början på en fin relation mellan dem. Hoppas de kan lägga ägg också. Har aldrig vart med om ägg läggning så jag hoppas på detta.

/Stefan
#14 - 4 maj 2007 18:41
Ja, tänkte bara dela med mig att honan och hanen verkar må prima. De är med och slåss om maten. Och jagar varandra. Dock inget revir än, men det kanske kommer. Nån som vet hur man kan stimulera dem till att leka?

/Stefan
#15 - 4 maj 2007 18:59
Ett rakt, stenhårt svar på det måste bli; Låt dom vara!:D
Ja, du fattar att jag skojar lite med dig, men en god balans i vattnet och karet, lugn och ro - i ett väl ingånget kar gör susen.
Det enda sättet, tror jag, att "stimulera" dom till lek är ovan skrivna rader!:)
#16 - 4 maj 2007 20:15
Jadu, en lugn god balans.....
Jag har numer 4 guldguramis i karet eftersom den största ville jaga livet efter den lite mindre. Så nu har jag 4 guramis som jagar varandara. Och som grädde på moset har jag en stenhård och tuff musse pigg platy som är kung i karet. Han jagar alla guramin och även 2 andra platy på flykt. MEN, fjärilarna är det ingen som jagar tack o lov. Men antagligen ingen balans i akvariumet så de får ro till att leka. Men det skall förhoppningsvis lugna sig.

/Stefan
#17 - 7 maj 2007 17:53
Hurra....Ursäkta mitt tjat, men ville bara berätta att de verkar ha skapat ett revir. De jagar bort de andra som kommer nära, men malarna rår de inte på.
De liksom brötar sig fram genom deras revir ibland. Några försök görs från fjärilarna att stöta på dem. Men malarna är inte rädda av sig. Och dessutom så är inte fjärilarna väldigt aggressiva än. Enda nackdeln är att jag tror att mitt grus är lite för grovt. De verkar stå vid reviret och picka i gruset. Kan det vara så att det vill ha en liten grop?

/Stefan
#18 - 25 maj 2007 17:58
Hej igen!
Ville bara säga att det ser ut som de leker just nu! Hurra!
Har aldrig sett sånt innan så jag är verkligen uppspelt.
Inser dock att det inte kommer att gå att få några yngel eftersom det finns många rövare i karet. Och platsen de valt är inte bra. En stor sten som varken är slät eller ren direkt. Men de gnider bukarna efter varandra i skåror på stenen. Nåja , skall bli kul att se vad som händer.

/Stefan
#19 - 25 maj 2007 20:50
Jamen, du ser...:)
Nu har det ju gått en tid och saker och ting har säkerligen stabiliserats i ditt kar. Fan, fyra guramis och några Platy tror jag nog att Fjärilarna skall klara av. Han Musse Pigg verkar ju stöddig men det skall nog bli Kusin Knase av honom när Fjärilarna väl har fått upp ångan.

Jag hade två lekpar Fjärilsciklider med frisimmande yngel i mitt kar för några år sedan, och de klarade av, dels varandra (de två Fjärilsparen) ett gäng Ancistrusar, div tetror, Praktbotior och Siameser... sååå, dina Fjärilar skall nog fixa biffen!:)
(detta var innan jag skaffade digitalkameran, så tyvärr inga bilder...)

Skriv in på forumet löpande och berätta hur det går:)
#20 - 26 maj 2007 12:19
Äsch, när jag kom hem idag så var alla rom borta.:(
Men det var ju väntat. Vet inte vem som är boven, men det är nog fjärilshanen som tröttnat på att vakta det hela skulle jag tro.
Men eftersom de lekt så kommer de nog snart i gång igen.

/Stefan
#21 - 30 maj 2007 18:39
Hej på er.
Jag undrar över en sak. Mina fjärilar har ju lekt, men romen försvann. Vet inte vem som är boven. Nu är det så att jag har ett 12 Liters plastakvarium som jag funderar på att flytta fjärilarna till och göra ett försök att få dem att leka igen. På detta viset får de ju lugn och ro eftersom de är ensamma där.
Men är det för litet? Tänkte ändå göra ett vattenbyte snart, vilket jag då hade tänkt att släppa ner i 12 liters karet. ihop med lite stenar och växter.
Förstår att 12 liter är i minsta laget, och att jag kommer att få byta vatten ofta. Kanske inte så lyckat om de råkar få yngel.
Men eftersom jag hade detta karet på lager så tänkte jag att kanske det skulle fungera?

/Stefan
#22 - 30 maj 2007 20:21
Hmmmmm... Det känns som att du vrider runt på ett problem som egentligen inte finns. I princip skulle det nog funka med ett Fjärilspar i ett 12 liters, men... Fan vet om det är det som är tricket som kommer att göra susen?
Dina Fjärilar borde kunna klara av fiskstyrkan som du redan har i karet - dom har ju ändå lekt där en gång nu, och det är ju ett bra tecken.
Om det inte är Fjärilsföräldrarna som käkat rommen så satsar jag på Ancistrusarna - de är ena jävlar på att nosa upp en kaviarmacka med ägg:D
Annars kan jag bara upprepa det jag sagt tidigare; Fjärilar behöver vara en liten grupp i början och para ut sig, de behöver små plättar med öppen sand, gärna mellan några växter eller några rötter, de behöver ett par flata stenar - med andra ord; ordentligt med gömställen och platser så att de kan välja och vraka på var de vill förlägga sin lek. Det är faktiskt inte helt fel att försöka få till två par som går i ett hyfsat stort kar - det bli en stimulerande terrorbalans på det viset, som gör lekarna mycket mer intensiva för föräldrana, med ytterligare tyngd på det rom- och yngelbeskyddande beteendet.

När jag tidigare har skrivit att de behöver lugn och ro är det främst lugn och ro från yttre inblandning i karet jag menar - alltså att man inte är i det och rotar och donar runt, om det inte är absolut nödvändigt.

Om förhållandena är goda föreslår jag att du låter Fjärilarna var kvar i karet och väntar... och väntar...:)

Hoppas verkligen det ordnar sig!!! Det är ju så innerligt fränt att kolla in de här små fina rackarna med sina yngel.
Skriv och berätta hur det går!
#23 - 25 juni 2007 16:33
Hej på er.
Tänkte fråga några saker. Honan lever fortfarande, men är mycket tillbakadragen. Jag såg hanen jaga henne hela tiden, men hon är helt ointresserad och flyr fältet. Då köpte jag en hona till för att se vad som skulle hända. Döm om min förvåning att den nya honan var jättetuff. Hon vek sig inte en tumm när den gamla honan försökte ge henne stryk.
Och detta inom några timmar efter jag placerat henne.
Nåväl, hon är fortfarande helt ointresserad av hanen. Och hanen har börjat intressera sig för den nya. Detta verkar ha medfört att den gamla honan gömmer sig hela tiden. Har jag gjort galet iom denna honan?

/Stefan
Bilagor:
#24 - 25 juni 2007 17:13
Nej, du har inte gjort något galet, utan semi-rätt, skulle man kunna säga. Det är just så här det funkar i de flesta fall. Alltså, det är inte säkert eller garanterat att en hona och en hane som man köper automatiskt blir ett par. Det kan finnas tendenser till lek och revirbildande, men det funkar inte alltid. Vad som har hänt nu är att du har fått i en frisk, stöddig hona som dessutom säkerligen är leksugen och med på noterna. Nu måste hon, den nya, och hanen spana in varandra. Det kan snabbt bli ett par av den nya och hanen för nu finns ett direkt "hot" i och med att den gamla honan finns där i utkanterna.
Det är detta som sker när man till en början har en liten grupp på 4-6 stycken - dom får gå och gruffa och mäta sig med varandra och oftast kristalliserar det ut sig ett eller fler par.
Bildar din nya hona och hanen ett par nu, så bit dig i kinderna ett litet tag så att du ser att paret blir stabilt - sedan kan du plocka ur den gamla honan och lämna tillbaka henne till affären. Den kommer dom att jaga till förbannelse ändå, så det blir bara jobbigt.

Tricket är att nu kommer du att få ett etablerat par i karet och där råder jag dig att stanna. Släpper du i fler Fjärilar i det skedet kommer inte de nya att ha så stora chanser att bilda par och plocka revir.

Däremot när man låter en grupp fjärilar para ut sig naturligt kan flera par och revirplatser etableras.

Hoppas nu att den nya honan är lite mer allert, så du får ett läckert lekpar!:)
#25 - 30 juni 2007 18:39
Jahopp, då var den gamla honan död. Detta trodde jag förvisso skulle ske, men ändå lite sorgligt. Nu hoppas jag den nya honan tar plats med hanen. Väntar med spänning på detta.

/Stefan
Bilagor:
#26 - 10 augusti 2007 17:22
3 honan gillt!

Hej.
Eftersom den andra honan jag skaffade till hanen dog i hål i huvudet sjukan skaffade jag en tredje hona. Och nu leker de!!! Hurra!!
Återstår dock att se vad som händer efter detta.

/Stefan
#27 - 10 augusti 2007 17:40
Härligt! Hoppas nu att det går bra!
Kan du ta ett par bilder vore det ju helylle!:)
#28 - 12 augusti 2007 13:49
Rommen borta

Suck, då var rommen borta denna gången också.
Efter 1 och 1/2 dygn var de borta. Vet inte vem som har ätit dem.
Hanen ser ut att sörja dem.
Nåja, bara att hoppas de finner varandra igen.

/Stefan
#29 - 12 augusti 2007 17:39
Jadu, en lugn god balans.....

Jag har numer 4 guldguramis i karet eftersom den största ville jaga livet efter den lite mindre. Så nu har jag 4 guramis som jagar varandara. Och som grädde på moset har jag en stenhård och tuff musse pigg platy som är kung i karet. Han jagar alla guramin och även 2 andra platy på flykt. MEN, fjärilarna är det ingen som jagar tack o lov. Men antagligen ingen balans i akvariumet så de får ro till att leka. Men det skall förhoppningsvis lugna sig.

/Stefan

En gång såg jag en fjärilsciklidhona jag aiväg en SALVINICIKLID:eek:, så de kan vara riktigt tuffa trots att de är så pass små....:D
#30 - 12 augusti 2007 17:44
Hej igen!

Ville bara säga att det ser ut som de leker just nu! Hurra!

Har aldrig sett sånt innan så jag är verkligen uppspelt.

Inser dock att det inte kommer att gå att få några yngel eftersom det finns många rövare i karet. Och platsen de valt är inte bra. En stor sten som varken är slät eller ren direkt. Men de gnider bukarna efter varandra i skåror på stenen. Nåja , skall bli kul att se vad som händer.

/Stefan

De väljer den plats just det paret trivs med, jag har haft lek där de lagt rommen i gruset(fast det ligger en slät sten precis bredvid)...:p ett annat par lade rommen på en flat kolsten.:D Alla ställen som är lite släta verkar alltså gå bra....:)
#31 - 12 augusti 2007 17:50
Äsch, när jag kom hem idag så var alla rom borta.:(

Men det var ju väntat. Vet inte vem som är boven, men det är nog fjärilshanen som tröttnat på att vakta det hela skulle jag tro.

Men eftersom de lekt så kommer de nog snart i gång igen.

/Stefan

Jag tror nog malarna är bovarna.
Vill du ha en garanterat lyckad lek så bör du nog ha dem separat, eller bara med ett litet gäng "strykfiskar" som de kan skydda ynglen ifrån.
En proffsodlare jag hälsade på en gång odlade kakaduciklider så här; i ett litet akvarium (40l?) hade han ett par och en grotta, lite sand, samt 5-10 platy som höll sig uppe i ytan av någon outgrundlig anledning (kan det ha berott på den knallgula honan och den mordiska hanen?;):eek:[:D]) På detta sätt formligen prutade de ur sig överlevande yngel. Jag skulle nog ha haft ett lite större akvarium, men ett 70-liters skulle nog räcka. Lycka till i fortsättningen.:)
#32 - 20 augusti 2007 17:14
De har gjort det igen!!

Hej.
Mina fjärilar har gjort det igen. Lekt alltså.
Denna gången skall jag se om jag inte kan få nåt kort på det hela.
Många romkorn ser det ut som, dessutom på samma ställe som förrut.
Tredje gången gillt?

/Stefan
#33 - 21 augusti 2007 09:52
Rom borta

Ja, romen är då borta igen :(.
Gjorde ett försök att ställa en lampa som lyste upp vänstra hörnet. Men eftersom alla fiskar verkade tycka det var kul där, så släckte jag det igen.
Gjorde jag fel?

/Stefan
#34 - 21 augusti 2007 22:21
jag tror faktiskt att det är fjärilarna som äter upp rommen, pga. av all uppfödning då man tagit deras rom osv. så har de glömt av hur man skall sköta rommen.
Men det bör komma om några försök till. ta det lugnt och gör inte så mycket själv och låt det ta sin tid. :)
#35 - 23 augusti 2007 08:23
Hoppas dina fjärilar lyckas en gång!

/Fredrik
#36 - 3 september 2007 17:39
Hej.
Nu verkar hanen på väg att dö. Suck, medan honan ser ut och undra varför kommer du inte!? Dags att leka!
Hon väntar tåligt vid stenen där de lekt 2 gånger tidigare.
Rund och gul om buken.
Men, hanen har blivit dassig på sistone. Och hans bukfenor verkar ruttna bort.
Vet inte vad jag kan göra!!??

/Stefan

Annons