Fjärilsciklidyngel, hjälp !

#1 - 5 januari 2008 14:07
Tjenare! Jag fick häromveckan suget att starta upp mitt gamla akvarium jag hade igång när jag var yngre. Det är dock på ca.25l (!) men det fick duga att se om jag skulle bli intresserad tillsvidare. Jag köpte ett par fjärilsciklider som bor i akvariet tillfälligt medans jag är på jakt efter ett större (200-250l). Nu har jag haft dom en vecka och när jag kom hem från jobbet såg jag att de var i full fart med att lägga/befrukta massa ägg som dom lagt på en platt sten. Jag är ju helt oförberedd på detta och trodde verkligen inte dom skulle trivas SÅ bra i det lilla akvariet men vad visste jag. :p Jag tror dock inte att det kommer bli några vuxna fiskar direkt på deras troligen första kull men bättre att vara förberedd!

Nu har jag inte någon erfarenhet av yngel och har en del frågor till er mer "erfarna" ;)

Ska jag behålla temp. i akvariet eller ska jag höjja eller sänka den?
Vad äter dom?
Stör jag dom om jag byter vatten och tvättar pumpfiltret?
Finns det något mer jag bör tänka på?

Lägger till fler frågor om jag kommer på senare, tacksam för alla svar och tips! :D
#2 - 5 januari 2008 14:24
Man har avlat hårt på fjärilsciklider genom tiderna och det har lett till att de flesta fjärilsciklider glömt bort vissa naturliga instinkter, som hur dom föder upp yngel. Det bästa sättet vore att föda upp ynglena artificiellt. Du kan läsa min artikel på zoonen om odling och lite mer:
http://zoonen.com/perzoonen/artikel.asp?oid=1449783
#3 - 5 januari 2008 15:22
jag tycker du ska låta dom sköta det själva och se om dom klarar det innan man tar bort dom eller föräldrarna.
#4 - 5 januari 2008 15:26
nickee skrev:
jag tycker du ska låta dom sköta det själva och se om dom klarar det innan man tar bort dom eller föräldrarna.

Ja, det tycker jag också du ska göra. Om du har tur så kanske du fått några fjärilar som klarar yngelvården. Dock så finns det inte många ciklider som klarar första leken, så den får du vara beredd att offra.
#5 - 5 januari 2008 16:16
Tack för de snabba svaren! :D Joo jag ska låta dom ta hand om ynglen på egen hand tills dom lyckas. Om den här kullen misslyckas hur lång tid kan det ta innan dom leker igen?

Vic: I din "artikel" om fjärilsciklid odling nämner du att man kan använda en Artemia-sil för att sila vanligt fling foder åt ynglen, vart köper man en sån?
#6 - 6 januari 2008 10:21
Fjärilarna brukar vara bra yngelvårdare annars.
Dock så bör man hålla ett öga på dem så att man vet när ynglena blir frisimmande.
Eller larver.
Jag gjorde som så att jag använden en hävert och tog upp cirka hälften av ynglen och hade dem i en guldfiskkupa med vatten från deras lekakvarie.
Ett brilliantfilter...ställde kupan ovanpå deras lekakvarie och hade bra temp...
Sen matade jag med cyklops, bosmider, baby foder...tills de var cirka 1-1½cm
sen flyttade jag dem till det ursprungliga akvariet.
Ska du dra upp/få äggen att kläckas på konstgjord väg...placera lekplatsen i en skål(alltid samma vatten/temp) som du tog den från och använd en luftpump med syresten...på lägsta som du placerar en bit från äggen...inte direkt på.
Om du vill öka kläcknings farten så öka tempen med ½-1grad...
#7 - 6 januari 2008 10:39
Okej, tack för tipsen!

Nu under natten har nästan alla ägg kläckts, förutom några som antagligen är döda, men jag kan inte hitta några larver någonstans? :confused: Eftersom jag har engelsk sjösten som grus i akvariet kanske dom små liven ramlat ner igenom gruset, kan dom ha gjort det eller är dom bara så små att jag inte ser dem?

//MVH Viktor
#8 - 6 januari 2008 19:58
De kvarvarande äggen kanske har en vitprick i sig?
Troligtvis så har de inte blivit befruktade.
Larverna är oftast väldigt små...och man kan stirra sig blind på där föräldrarna vaktar.
Oftast en grop där de turas om att fläkta med sina fenor.
Har du tur kan du se de små som ett gytter av små svansar.

Engelsksjö sten gör det tyvärr svårare att se ynglena innan frisimmandet...
Hade du haft sand eller fint grus(1-3mm) hade du fått sätt små gropar som dina fjärilsciklider grävt och som de kommer flytta ynglena mellan.

Hoppas du får se lite frisimmande yngel om 2-3dagar...de brukar ploppa upp ut gruset när de förbrukat sin gulesäck.
#9 - 6 januari 2008 20:41
Häftigt! :D Ja dom få ägg som var kvar tror jag också var obefruktade eller så har dom ruttnat. Fjärilarna har rensat bort dom nu så stenen är ren och fin förutom en del öppna skal, får se om dom kommer fram senare :)

Om dom gör det så vad är bäst foder för dom förutom artemia (tycker det låter alldeles för omständigt att hålla på med) ? Har hört att cyclops (stavning?) ska vara bra men vad tycker ni?
#10 - 6 januari 2008 22:02
Hmm.. om du möjligen får alla att överleva eller iaf några stycken så är jag väldigt intresserad av att köpa ett par. Att hitta ett lekpar fjärilar som dessutom har yngelvården kvar är tydligen inte helt enkelt numera...
#11 - 7 januari 2008 14:25
ize skrev:
Hmm.. om du möjligen får alla att överleva eller iaf några stycken så är jag väldigt intresserad av att köpa ett par. Att hitta ett lekpar fjärilar som dessutom har yngelvården kvar är tydligen inte helt enkelt numera...

Ojj jag har inte tänkt så långt än men visst skulle det vara möjligt, dock bor vi ju långt ifrån varandra men det är ju upp till dig om du vill åka ;)
#12 - 7 januari 2008 16:44
Abergoner- cyklops och sen bosmider funkar bra.
Även seras/tetras baby fooder(är som mjöl).
#13 - 7 januari 2008 16:51
Abergoner skrev:
Ojj jag har inte tänkt så långt än men visst skulle det vara möjligt, dock bor vi ju långt ifrån varandra men det är ju upp till dig om du vill åka ;)

Hehe.. jag/sambon åker till Tokholmen lite då och då för arbetets skull så det ska väl kanske kunna ordnas ;)
#14 - 8 januari 2008 14:06
firefox75 skrev:
Abergoner- cyklops och sen bosmider funkar bra.

Även seras/tetras baby fooder(är som mjöl).

Precis svaret jag sökte ;)

ize skrev:
Hehe.. jag/sambon åker till Tokholmen lite då och då för arbetets skull så det ska väl kanske kunna ordnas ;)

Okej jag hör av mig ifall några klarar sig då :D
#15 - 8 januari 2008 14:46
Abergoner skrev:
Okej jag hör av mig ifall några klarar sig då

Låter bra ;)
#16 - 8 januari 2008 21:12
Vic skrev:
Man har avlat hårt på fjärilsciklider genom tiderna och det har lett till att de flesta fjärilsciklider glömt bort vissa naturliga instinkter, som hur dom föder upp yngel. Det bästa sättet vore att föda upp ynglena artificiellt. Du kan läsa min artikel på zoonen om odling och lite mer:

http://zoonen.com/perzoonen/artikel.asp?oid=1449783

Gör man på det sättet främjar man bara de bortglömda beteenderna, eftersom de ärver dem genetiskt från föräldrarna, eller?
#17 - 9 januari 2008 13:46
Nja...lek och yngelvård ligger realtivt bra förankrat i genen.
Inte som scalarer som inte fixar sin avkomma direkt.
Dock så är fjärilen på "G" att få samma status pga inavel, defektgen...
Så det sista man bör göra är att ge sig på artificiellt...
Brukar vara så att de flesta fiskar fattar nada förrens andra eller rent av 5 leken.
#18 - 9 januari 2008 14:43
firefox75 skrev:
Nja...lek och yngelvård ligger realtivt bra förankrat i genen.

Inte som scalarer som inte fixar sin avkomma direkt.

Dock så är fjärilen på "G" att få samma status pga inavel, defektgen...

Så det sista man bör göra är att ge sig på artificiellt...

Brukar vara så att de flesta fiskar fattar nada förrens andra eller rent av 5 leken.

Mm verkar så att mina firrar inte alls visste vad dom skulle göra för ännu har inte några yngel tittat fram så dom blev nog mat så fort dom kläcktes, tyvärr :( Men jag tror dom är på gång igen för dom tvättar stenen dom senast la äggen på som f*n ;)

//Viktor

Annons