Fjärilshona matvägrar

#1 - 2 april 2007 18:56
Har ett problem, min fjärilciklidhona äter inte, detta har hänt med några av mina tidigare honor av samma sort som sedan dött. Har gett henne allt möjligt, flingfoder, pellets, frysta röda mygglarver och levande mygglarver, inget av detta äter hon! Hon stoppar in maten i munnen, suger på det och spottar sedan ut, jag tror inte att det spelar någon roll vad jag ger henne.:(
Kollat värdena o tempen, och allt är som det ska.

Någon som vet vad felet kan vara? :confused:

Mycket tacksam för svar.
#2 - 3 april 2007 09:01
Prova med artemia, min hona är väldigt kräsen med maten, men artemia tycker hon om! Annars kan du prova att slänga ner en fodertablett. Mina heter Nutrafin Max och ska innehålla Krill, Tubifex, Räkor, Röda mygg och lite annat. Hon älskar dessa tabletter.

Berätta gärna hur det går!
#3 - 3 april 2007 09:30
Jag skulle också testa levande artemia... Som Myrkvi säger så är fodertabletter (såna som man ger till corydoras) det som gäller annars... mina fjärilar äter inget annat!
#4 - 4 april 2007 14:45
Tack så jätte mycket för svaren, ska åka så snart som möjligt till fiskaffären!:)
#5 - 4 april 2007 20:09
Har du väntat några dagar? Kan ta ett tag för dem att ta sånt som dom direkt är så förtjusta i, kan behövas "svälta" dem lite!

Annars låter förslagen om artemia bra!
#6 - 5 april 2007 13:44
Okej, jo annars hade hon nog inte levt nu om hon inte hade små ätit när jag inte såg, men som sagt ska fixa så att hon äter när jag matar och kan se henne oxå. ;) Förra honan som jag hade led av samma problem med maten och dog tillslut, väldigt mager...
Sen kom jag på att pelletsen som jag matat/matar henne och hanen med är Nutrafin Max, så det funkar inte :(...
Måste verkligen testa artemia! Är levande bäst, eller är frysta lika bra?

Annons