Fjärilslek???

#1 - 2 oktober 2003 15:58
Har haft mitt frärilsciklidpar i fyra dagar och nu syns äggläggningsröret tydligt samt att honan grävt en grop i sanden dit hon försöker locka hanen. Jättekul, men hur gör jag nu? Kan man göra något för att trigga leken? Fråga två: finns det risk att hanen inte är beredd, trots att honan är "äggsjuk"?
David
#2 - 2 oktober 2003 16:17
Du kan prova att ge dem mygglarver eller atemia för att göra dem mer lekvilliga, då kanske även hanen kommer igång. Lycka till!!!!
#3 - 2 oktober 2003 16:26
Ja, det var det jag tänkte också. Har faktiskt lagt ner några vita mygg. Min tank har bara gått i två veckor så jag har hård matnings-disciplin men ändå.
#4 - 2 oktober 2003 18:57
Nu har honan två gropar som hon gräver i växelvis. Hon verkar putsa en rot samtidigt. Helt galen. Borde kanske lägga ner en sten eller kruka. Substratruvare...
#5 - 3 oktober 2003 18:33
Det kan nog vara en bra idé med en sten eller en grotta. Hoppas bara att du inte stör fjärilarna för mycket när du lägger i dom bara.
#6 - 4 oktober 2003 12:40
Om du låter dem vara och matar tillräckligt kommer du få lek.
#7 - 5 oktober 2003 11:54
Nu har jag gjort delvattenbyte, matat med vita mygglarver och lagt i några små flata stenar så nu finns det inga ursäkter. Slut med huvudvärken!
#8 - 5 oktober 2003 13:20
Flata stenar och flata rötter brukar vara omtyckta platser för ägg. Gärna i något hörn av akvariumet med mycket växter runt, de blir tryggare där samt att det är lätare att försvara.
Tyvärr så brukar de äta upp ganska många kullar själv innan de fattat vad det får ut på.
Lycka till...
#9 - 5 oktober 2003 20:08
OK, jag får försöka se var de håller till mest och kitta med en flat sten.
#10 - 6 oktober 2003 09:47
Gör inte misstaget att vara för mycket i och kring akvariet. Ibland snarare stjälper det än hjälper, speciellt om du ändrar på området där de håller till mest. Låt dem leta reda på stenen själv. :)
#11 - 15 oktober 2003 20:02
Nu har de lekt. En grop var grävd när jag kom hem nu och mitt senaste vattenbyte verkar gjort susen. Tyvärr ser det ut osm om hanen käkar kaviar, medan honan fläktar på som hon ska.
#12 - 15 oktober 2003 20:16
Är det första leken? i sådana fall brukar de äta rommen, de brukar göra det ganska många gånger i början =(

Men det kan också vara så att hanen tar bort de obefruktade äggen så att inte de ska börja mögla och möglet ska sprida sig till de befruktade äggen.
#13 - 16 oktober 2003 15:33
Ja, du har en poäng där. Det är första leken jag haft, de gick i samma tank på affären så... Hanen har blivit riktigt tuff mot honan som knappt får visa sig, så det verkar som han inte lagt ner och ätit upp alla äggen. Det är lite svårt att se äggen i rådasanden, men jag tror de ligger kvar.

Annons