Fjununga Ancsitrusföräldrar

#1 - 18 augusti 2004 17:08
I min dotters kar går tre unga små ancistrusar, ingen har något kraftigt skägg ännu, (en har precis fått fjun runt läppkanten) Så gissa om jag blev förvånad när vi igår såg att en av dom låg på rom i en jätteliten grotta. Han kan bara parkera huvudet därinne, kroppen och fenorna får inte plats. Och han får backa ut, eftersom han inte kan vända därinne. Han är så ung (han har inte ens fått skägg ännu, och hans lilla dam är bara fem cm...den tredje är ännu mindre....
Är det inte ovanligt att dom förökar sig så tidigt???
#2 - 18 augusti 2004 20:14
Ursprungligen skickat av susanne

I min dotters kar går tre unga små ancistrusar, ingen har något kraftigt skägg ännu, (en har precis fått fjun runt läppkanten) Så gissa om jag blev förvånad när vi igår såg att en av dom låg på rom i en jätteliten grotta. Han kan bara parkera huvudet därinne, kroppen och fenorna får inte plats. Och han får backa ut, eftersom han inte kan vända därinne. Han är så ung (han har inte ens fått skägg ännu, och hans lilla dam är bara fem cm...den tredje är ännu mindre....

Är det inte ovanligt att dom förökar sig så tidigt???

Min kompis fick 2 ancistrusar av mig för några månader sedan. Hanen har också bara fjun på överläppen, han är kanske 6 cm lång. Honan är ännu mindre. Tror att de kommer från en kull som är född i januari-februari, alltså 6-7 månader gamla. De små rackarna har också fått yngel, bara några stycken, men ändå. Trodde att de måste vara betydligt större innan de blir könsmogna, men...
#3 - 18 augusti 2004 20:39
Det händer... men är inte så vanligt...
#4 - 18 augusti 2004 21:46
Det här måste vara nån epidemi av något slag. Har ett par Skäggmunsmalar på ca 6 cm som precis fått sin första kull på kanske 10 yngel. De är så söööta! [:-9]

Annons