Fläckar på glaset

#1 - 4 januari 2005 10:39
Nån typ av alg eller kan det vara nån typ av glasdefekt har invarderat min framruta på stora akvariet. Det ser ut som små små gröna prickar som bildar lite större fläckar och det verkar bli mer hela tiden. De går inte att ta bort med algmagneten hur mycket jag än skrubbar.

Nån som varit med om det som vet ifall det går att fixa eller om det är kört?
(vill inte att de ska sprida sig så att det blir direkt iögonfallande)
#2 - 4 januari 2005 10:52
Kör med en rakbladsskrapa så släpper det, det är Gröna Prickalger.
#3 - 4 januari 2005 11:12
[font=Comic Sans MS][color=red]Filtervadd är kanon att rengöra rutor med!![/color][/font]
#4 - 4 januari 2005 11:23
Hej!
det är normalt att behöva rengöra glasen en gång i veckan.
Flytande algskrapa är bäst tycker jag, men det mesta funkar bra.

Urban
#5 - 4 januari 2005 13:10
Det var nog vad M.W sa, prickalger. Jag vet att det blir "vanliga"alger på rutorna, det är därför jag har flytande magnetskrapor i alla mina kar det var bara dessa som var omöjliga att ta bort med den.

Rakbladstrixet funkade för övrigt utmärkt, tack M.W!
Jag iddes inte ens testa med rakblad först för jag kunde inte ens känna algerna på insidan med fingrarna men se vad fel jag hade. Tänk om man var lite mindre lat ibland...
#6 - 4 januari 2005 15:05
Ang:Filtervadd

[QUOTE=Maria Hagberg Partille][font=Comic Sans MS][color=red]Filtervadd är kanon att rengöra rutor med!![/color][/font][/QUOTE]
God forts.. får man väl säga.

Sedan jag började med filtervadd vid rengöring har grön/röda alger börjat sprida sig väldans fort på rutorna (på 1/v). Någon sade att detta berodde på att filtervadden gör fina repor i glaset ?? :(
#7 - 4 januari 2005 15:25
Ajdå, jisses vad besvärligt!

Och jag som tyckte det var synd om mig...
Fast om du skaffar manetrengörare så kanske du kan hålla algerna i shack. I värsta fall kanske du får vända på akvariet så algerna märks mindre. (om du inte använt vadden där med)
#8 - 4 januari 2005 15:28
Som sagt kolla med fler om de upplevt det samma med filtervadden och repor ?

Ska nog gå över till skrapa om det går bort vill säga.
#9 - 5 januari 2005 16:23
Jag tycker det verkar vara lite väl stor reprisk när man använder rakblad, så jag köpte en isskrapa i plast på macken för en tia istället. Fungerar jättebra för att få bort prickarna i mitt akvarium.
#10 - 5 januari 2005 16:58
[QUOTE=Anders_A]Jag tycker det verkar vara lite väl stor reprisk när man använder rakblad, så jag köpte en isskrapa i plast på macken för en tia istället. Fungerar jättebra för att få bort prickarna i mitt akvarium.[/QUOTE]

Smart ide !
#11 - 5 januari 2005 18:32
Risken att repa glaset med rakbladsskrapa är så gott som obefintlig, om man inte hittar på några konstigheter. Ser man bara till att ha ett fräscht blad utan rost på så funkar det bra.
#12 - 5 januari 2005 19:54
[QUOTE=Solen]Som sagt kolla med fler om de upplevt det samma med filtervadden och repor ?

Ska nog gå över till skrapa om det går bort vill säga.[/QUOTE]
[font=Comic Sans MS][color=red]Detta har jag inte märkt någonting av!?![/color][/font]
#13 - 5 januari 2005 20:50
Dom enda gångerna jag vet att jag orsakat repor på glaset är med antingen:
1. rakblad
2. grus eller sand följt med vid algskrapningen

Så jag har nog inte använt rakblad sedan 1970-talet...
men jag kanske hittade på några konstigheter då - minnet kanske börjar svikta
#14 - 5 januari 2005 21:22
Marie
[font=Comic Sans MS][color=red]Detta har jag inte märkt någonting av!?![/color][/font]

Det började med att jag enbart tog där de redan fanns algfläckar och har sedan bara fått större fäste verkar det som...Tyvärr tänkte jag inte till utan hann köra hela fram rutan med vadd och har nu fått algfläckar över hela framglaset. Kör med ngn billig variant av vadd...

Men det kan ju tänkas att alla fläckar kommit ändå...men det får jag väl aldrig veta ;)
#15 - 5 januari 2005 23:19
Jag har en svamp från 3M eller nåt sånt som är gjort för glas, den funkar till detta alger... Men naglarna funkar bra dom oxå om det inte är för många.. =)
#16 - 6 januari 2005 10:11
läste att nån här på zoopet körde med ett gammalt bankkort, själv kör jag med ett mecenat-kort, funkar kanon!!

Annons