Fläckig pansarmal sjuk?

#1 - 29 januari 2004 20:26
En av mina fläckiga pansarmalar har ett lustigt beteende. Långa stunder ligger den helt stilla mot botten och rör sig inte en millimeter. Ser inga symptom på någon av dom andra men just denna beter sig så. Kan det vara nått fel på den? När den inte ligger som död mot botten är den hur pigg som helst och far runt och letar mat.

Tacksam för svar
/Gladalf
#2 - 30 januari 2004 08:40
Ingen som har nått förslag? Vill ju inte att den ska gå och dö.
/Gladalf
#3 - 31 januari 2004 12:34
Inte låter väl det så konstigt? Mina corys far omkring ibland och vilar ibland. Har du ett helt gäng och den här beter sig helt annorlunda mot dom andra, som också är fläckiga pansarmalar?
#4 - 31 januari 2004 13:50
Tyvärr har jag bara 2 st. Har bara ett 55l kar. Ska jag skaffa några till? Den andra har inte det beteendet.
#5 - 31 januari 2004 15:33
Dom går ju helst i stim. Ju fler ju bättre men det beror på hur mycket fisk du har för övrigt. Jag tycker väl att ca 5 är ett minimum, men ditt akvarium är inte så stort. Du kanske kan peta ner en till i alla fall. Har någon annan någon idé?
#6 - 1 februari 2004 11:43
Nu blir det iaf att peta ner ett par till, stackarn dog inatt. Jag tog bort den så fort jag såg det, finns det chans att dom andra fiskarna har hunnit bli smittade av nått? Dom verkar pigga som vanligt. Lite skrämmande att den dog efter bara en vecka. Kan det vara så att den helt enkelt var ett måndagsexemplar och inte klarade omställningen till mitt kar?
Tackasam för svar
#7 - 1 februari 2004 11:47
Vad är det för andra sosrters firrar du har???
Hur ofta bytre du vatten??
Filtertyp??
Hur länge haft det igång??
#8 - 1 februari 2004 11:54
Har du haft akvariet igång länge? Hur ofta byter du vatten, och hur mycket åt gången? Hur mycket matar du och med vad? Har du mycket fisk? Koppar du in ny fisk långsamt? Det finns så mycket som man kan göra lite fel i början innan man lärt sig hur ens eget akvarium funkar. Jag har nästan bara corydoras och dom trivs, leker och blir rejält gamla ändå råkade jag ut för att en av 3 nya yngcorydoras dog efter ca en vecka och jag vet inte varför. Polarna växer som sjutton och mår väldigt bra.
#9 - 1 februari 2004 12:49
Har bara haft igång karet i 3 veckor varav 2 med fisk. Har inte mycket fisk i det 5 kardinaltetror, 5 glödbandstetror, 1 guppy och numera endast en mal.
Koppade in fiskarna väldigt långsamt tyckte jag, matar med Vita flingfoder och har bara gjort 2 delvattensbyten på 25-30%
Har ett gamalt innerfilter med nått "skumgummi"-material innuti
#10 - 1 februari 2004 18:14
malen kan ju varit sjuk när du köpte den :(
#11 - 1 februari 2004 18:39
Troligtvis var den sjuk redan när jag fick den.
Räcker mitt flingfoder även för malarna? I Zoobutiken där jag köpte dom sa dom att det skulle räcka. Ska jag kanske köpa nån form av tabletter?
/Gladalf
#12 - 1 februari 2004 18:52
flingfoder är det si å så med...Corydoras föredrar frystamygglarver eller annat fryst mat.
Jag ger mina svartamygglarver å hackad mysis plus laxfoder...växer jätte fin på.
Flingfoder använder jag sällan till Corys.
#13 - 1 februari 2004 19:44
Var hittar man laxfoder?
#14 - 1 februari 2004 19:55
Man frågar i akvariebutiken om de kan ta in sådant...

Du får säkert inte en flashigt burk där det står vad det är...utan en påse full med småbrunakulor.
Det finns olika storlekar...Ta det minsta.
#15 - 1 februari 2004 20:01
Tack då ska jag kolla upp det. Tänkte att man skulle få tag på det genom laxodlare, men det här verkar ju lättare. Flashiga burkar behöver jag verkligen inte ;-)
#16 - 1 februari 2004 20:11
Annars finns det ju speciella fodertabletter som passar till corydoras, och som finns att köpa i alla akvarieaffärer. Själv tycker jag att det är bättre att köpa något som är framtaget för rätt sorts fisk. Kanske laxar vill ha en annan sorts mat än små malar? Fast jag vet inte, jag har ingen aning om vad laxfoder innehåller. Det kanske passar även till malar?
#17 - 1 februari 2004 20:24
Ursprungligen skickat av Millie

Annars finns det ju speciella fodertabletter som passar till corydoras, och som finns att köpa i alla akvarieaffärer. Själv tycker jag att det är bättre att köpa något som är framtaget för rätt sorts fisk. Kanske laxar vill ha en annan sorts mat än små malar? Fast jag vet inte, jag har ingen aning om vad laxfoder innehåller. Det kanske passar även till malar?

Corydoras är allätare å lax foder som tillskott är kanon bra...

Jag har för stunden 7 olika sorters Corys å som odlare av dessa kan jag varmt rekomendera det.
#18 - 2 februari 2004 16:11
Jag vill gärna variera fodret och inte bara köra med samma hela tiden. Tror dom mår bra av variation. Mina gör det i alla fall, blir jättegamla och leker som sjutton. Dom får mycket olika sorters frysfoder också.
#19 - 2 februari 2004 19:01
Kan det vara så att tempen är för hög i karet? Har 26 grader kanske skulle testa med att sänka en grad, tror ni att malarna tycker det är bättre?
#20 - 2 februari 2004 19:22
Ursprungligen skickat av Gladalf

Kan det vara så att tempen är för hög i karet? Har 26 grader kanske skulle testa med att sänka en grad, tror ni att malarna tycker det är bättre?

Temp variation är åxå nåt som Corydoras tycker om...det väcker även lusten för lek...
Mina går i 24 gradigt vatten...vid vatten byten så sjunker tempen neremot 20 grader...efternån timme eller så...börjar de leka, oftast.
De leker även när tempen har stabiliserat sej runt 24 grader.

Annons