Flagellatbehandling

#1 - 17 mars 2007 16:16
Har precis varit i Zooaffären och fått hjälp med att få reda på vad det är för fel på mina fiskar, som inte mått bra på ett tag. Bleka färger, avmagring, fula fenor och vit, lång avföring. Har köpt beh. mot flagellater, dvs medlet Octozin. Vi har ett 240 L Rio från Juwel md standardfilter.
Nu står det i bruksanvisningen för Octozinet att man ska avlägsna aktivt kol, ammoniak-, fosfat-, nitrit- och nitratabsorberande produkter innan behandlingen påbörjas.

Kolfiltret är borta men är det ngn som har erfarenhet av om man ska ta bort fler delar från filtret?:confused:

Tacksam för svar snarast så att jag kan börja behandla de stackars fiskarna.
(ps fiskarna består av fjärils- och palettciklider, svärdbärare, pansarmalar, ancistrus, koppartetror ds)
#2 - 17 mars 2007 16:56
Finns nåt som heter Zeolith som binder ammonium och nitrit som används i filter, det ska nog bort om du använder det!
#3 - 17 mars 2007 19:05
Ja, jag får nog ta bort vissa delar av filtret. Tack för hjälpen!
#4 - 17 mars 2007 19:24
vad är det för fiskar du har? tex ungfödare är ofta hårt avlade = lever inte länge. När jag hade playts magrade de av en efter en och dog, särskilt honorna. Hanarna verkar leva mycket längre.
#5 - 17 mars 2007 19:47
Ska du ta bort nitratabsorberande filtermassor också så ska du nog ta bort den gröna svampen också, enligt Juwel ska den ta bort nitrat.
#6 - 20 mars 2007 10:25
Ja, jag har tagit bort den gröna svampen samt kolfiltret. Bytte filtervadden och lät de blå svamparna vara kvar. Så vi får hoppas att firrarna blir friska!
Tack för all hjälp!
#7 - 23 mars 2007 23:10
Hur går det?

Annons