flämtande guldfisk!!

#1 - 16 juni 2009 17:39
Hej på er !

Hoppas på hjälp av er.
skaffat ett beg 61 liters med 2 malar ,2 fjärilsciklider,6 neontertor.

har haft det igång 1 vecka sedan blev de kompletterat med 2 guldfiskar,10 neontetror,6 guppys

nu flämtar min guldfisk i hörn av akvariet den äter när man matar men övrigt slö,fenor hänger lite.

de övriga är hur pigga som helst!

Vad göra ,hjälp!
#2 - 17 juni 2009 07:30
Till att börja med så är det för mycket fiskar.

Kolla in den här tråden och besvara frågorna så kan vi bättre se villka problem det är: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=131739

Men jag kan redan nu säga att du har en rejäl överbelastning i kvävekretsloppet; dvs du har höga halter av ammoniak/ammonium, nitrit. Så mycket fisk i ett nystartat akvarium leder till problem. Räkna 1cm fisk per 1liter vatten. Du kommer att få problem även efter det att du har fått upp mängden nitrifikationsbakterier.

Men nödlösningen är att byta vatten och sedan be butiken ta tillbaka lite fiskar, alternativt ge bort dem. Annars blir det till att pissa i motvind allteftersom fiskarna växer. Speciellt gäller detta guldfiskarna. De ska inte alls ha små akvarium; de växer och skitar ner.
#3 - 17 juni 2009 17:06
hoppsan !

På djuraffären sa de att jag kunde ha fler fiskar!!

Men litar på dig helt o hållet.

Har läst igenom all text 1 gång men behöver göra de några gånger till......

Guldfisken har återhämtat sig o ser ut och må bra.

Ska jag försöka ha alla fiskar kvar ett tag till eller göra sig av med någon på en gång?
i så fall vilken sort?

(malarna är väldigt små ca 3cm,guldfisk 5-7cm,ciklid ett 3cm ,ciklid två 5cm)

Tacksam för svar!!

/Anders
Guest
#4 - 17 juni 2009 17:47
Jag hade gjort mig av me guldfiskarna.
#5 - 17 juni 2009 19:00
Vad de säger i djuraffärer ska man tyvärr ta med en nypa salt. Därmed inte sagt att alla djurbutiker inte har någon som är intresserad av fiskarna mer ingående. Men den som sa att den där fisksoppan var bra ska man inte lyssna på.

Fjärilscikliderna är revirhävdande, likaså malarna. Lägg sedan till guppisarna (som kommer att föröka sig), 15 neontetror som simmar omkring framför näsan på de andra fiskarna, och så två helt vilsekommna guldfiskar som tultar omkring och växer. Och detta kommer att ske på en minimal yta som bara rymmer ett revir.

Dessutom vill fjärilsciklider ha varmt vatten och guldfiskar betydligt svalare. Anledningen till att guldfiskarna stod och mådde dåligt berodde säkerligen också på att det var för varmt för dem.

Sedan är det en fråga om estetik också :)

Själv får jag också skämmas då mina guppys har förökat sig explosionsartat och jag har inte hittat något nytt hem åt dem än [:o]
#6 - 17 juni 2009 19:06
De sa på affären att de bara var guppy hannar om jag kan tro på dem!!

Cikliderna är de jag gillar mest ,guldfiskarna är okej o de va bara en som var dålig för övrigt är alla aktiva som tusan ,alla simmar i hela akvariet ,förutom några guppys som håller till vid ytan.

Pumpen strilar fint över ytan,och täckglas är borta!

Jag har även "täckplast med lysrör" ska den lufta i kanten typ?
#7 - 17 juni 2009 20:08
Hej!

Guldfiskarna borde du lämna tillbaka, då de behöver mkt större akvarium, sådär 250liter. Det är ju egentligen fiskar som ska vara i dammar. Som någon skrev passar de inte alla temperaturmässigt ihop med ciklliderna heller.

Vad är det för malar du har? Det finns inte supermånga malar som kan vara i 60 liter nämligen...

Guppy och neontetra antar jag kan funka. Det enda problemet kan vara att cikliderna går hårt åt guppyhanarna när de leker, mina Fjärilsciklider förstörde mina två guppyhanar helt:(

Sedan är det så också att ett 60 liters akvarium som varit igen 1 vecka borde inte innehålla mer än 3-4 fiskar..du har 28 st? Vattnet i ett så nytt akvarium är inte på långa vägar redo för en så stor belastning och det kommer med stor sannolikhet bli nitrit i vattnet (gifter som skadar o dödar fiskarna).
Så:

[LIST]
[*]Lämna tillbaka Guldfiskarna! Beronde på vilka malar du har, lämna tillbaka dem också.
[*]Ska du behålla de andra fiskarna måste du hålla stenhård koll på vattenvärdena för nitrit. Köp ett vattendropptest.
[*]Mata PYTTELITE varannan dag bara.
[*]Har du det inte redan, häll i medlet Nitrivec efter bruksamvisning.
[*]Får du nitrit, byt 1/3-1/4 av vattnet varje dag tills nitriten är borta.
[*]Rengör INTE filtret, då blir det bara värre.
[/LIST]
Lycka till!
#8 - 17 juni 2009 22:46
Charlottis skrev:
Hej!

Guldfiskarna borde du lämna tillbaka, då de behöver mkt större akvarium, sådär 250liter. Det är ju egentligen fiskar som ska vara i dammar. Som någon skrev passar de inte alla temperaturmässigt ihop med ciklliderna heller.

Vad är det för malar du har? Det finns inte supermånga malar som kan vara i 60 liter nämligen...

Guppy och neontetra antar jag kan funka. Det enda problemet kan vara att cikliderna går hårt åt guppyhanarna när de leker, mina Fjärilsciklider förstörde mina två guppyhanar helt:(

Sedan är det så också att ett 60 liters akvarium som varit igen 1 vecka borde inte innehålla mer än 3-4 fiskar..du har 28 st? Vattnet i ett så nytt akvarium är inte på långa vägar redo för en så stor belastning och det kommer med stor sannolikhet bli nitrit i vattnet (gifter som skadar o dödar fiskarna).

Så:

[LIST]

[*]Lämna tillbaka Guldfiskarna! Beronde på vilka malar du har, lämna tillbaka dem också.

[*]Ska du behålla de andra fiskarna måste du hålla stenhård koll på vattenvärdena för nitrit. Köp ett vattendropptest.

[*]Mata PYTTELITE varannan dag bara.

[*]Har du det inte redan, häll i medlet Nitrivec efter bruksamvisning.

[*]Får du nitrit, byt 1/3-1/4 av vattnet varje dag tills nitriten är borta.

[*]Rengör INTE filtret, då blir det bara värre.

[/LIST]Lycka till!

Bra svar!

Som jag ser det: Åtgärda mängden och blandningen av fiskar så att det passar storleken på akvariet. Om Frontv ignorerar dessa råd och kör på ändå så är det en attityd som inte rimmar så bra med seriös akvarieskötsel. Det handlar inte om att försöka få fiskar att överleva med näppe utan att ge dem en tillvaro som i hög grad motsvarar deras liv i frihet. Hoppas på det bästa.
#9 - 18 juni 2009 05:22
blir tufft att förklara för min son ......

men det blir som ni säger ,tack för hjälpen!!

/anders

Annons