Själv gjorde jag på liknande sätt under 1980-talet flertalet yngelakvarier av 5 liters-dunkar som innehållit kontrast för tjocktarmsundersökningar. Dock ej genomskinliga. :)
Det första jag kommer att tänka på är väl stora matoljedunkar som ibland är av genomskinlig plast och fyrkantiga nog.
Blir det inte dyrare att köpa matolja eller dyl, för att endast använda behållaren.
Köpte förvaringsburkar i halvtransp. plast med snäpplock på Silvan, som skulle funka finfint som yngelkar. De jag köpte (12L), gick loss på 19 kr. Den största modellen rymmer 112L.
[QUOTE=Peter_F]Blir det inte dyrare att köpa matolja eller dyl, för att endast använda behållaren.
Köpte förvaringsburkar i halvtransp. plast med snäpplock på Silvan, som skulle funka finfint som yngelkar. De jag köpte (12L), gick loss på 19 kr. Den största modellen rymmer 112L.[/QUOTE]
Det blir säkert dyrare om man ändå inte använder sej av matoljan.
Mina kontrastdunkar var ju däremot gratis... :D
[QUOTE=harbard]De skall ju helst vara genomskinliga.Flaskor för matolja låter intressant - hur många liter rymmer de?
<<<(^:>*[/QUOTE]
Själva köper vi 2 liter extra virgin olivolja men det tar ett tag innan de tar slut.
Jag har nog sett åtminstone 5 liter på Willys.
Skulle nog hellre satsa på en flaj back än en begagnad tråkoljeflaska.. Men det är ju bara ja.. Annars kan du ju satsa på ett 20L plastkar.. Brukar ligga på en hundring..
Flajboxar är billigt och kan användas som billiga yngelburkar och är genomskinliga till viss mån. Har tre st själv.
Det finns några dyrare mindre, men enligt mitt tycke, bättre alternativ från hammarplast (smart store) samt minsta storleken av annat fabrikat (Nordic plast??? - tagit bort etiketterna tyvärr). Har fler av dom. :)
De här plastflaske-akvarierna Harbard har länkat till är däremot i helt genomskinlig plast och därför läckra i sej. :D
Ett PS är nu på sin plats. Jag återupptog akvaristiken för ett och ett halvt år sedan. De akvarier som övervintrat sedan 1980-talet var i första hand mina stapelbara klarplastakvarier. Så jag har köpt upp flera av dessa nu men de kostar nästan lika mycket som lika stora glasakvarier.