Jag vet inte. Såg för något år sedan att någon skrev på Facebook att någon hade åtalats och blivit straffad (strängt straff) men när jag några dagar senare försökte hitta detta på FB för att utreda detta (kontakta den som skrivit texten) så kunde jag inte det (FB är ett jäkla sopnedkast som det är omöjligt att hitta något på). Har inte heller hört om detta någon annanstans.
Dú tänker inte på stackarna som åkte dit på att de hade en ål i akvariet? Löjeväckande, men de fick ett strängt straff, och åkte dit för att de lagt ut bilder på ålen på Facebook.
Med skillnad av att Äppelsnäckorna dör när det blir kallt igen något som kräftorna inte gör.
Jag håller med. Den vanliga akvariearten
Pomacea diffusa (ofta kallad
bridgesii, men det är en annan art) är högtropisk från det inre av Amazonas, och har lika obefintlig chans att överleva utomhus i Sverige som scalare eller neontetra. Förbudet kom till för att sydligaste Spanien har problem med en helt annan art av äppelsnäcka, den mycket större
Pomacea canaliculata från norra Argentina.
P. canaliculata finns sällsynt i hobbyn, unga djur är lite knepiga att skilja från
diffusa, enligt en spansk simulation ska den klara sig utomhus i hela Europa upp till Skandinavien, och den ende expert som tillfrågades var expert på
canaliculata:s skadeverkningarna i tropiska Sydostasien. Därför blev det förbud.
Att snäckorna inte har en chans att överleva utomhus kommer inte att hindra att det blir panik och krigsrubriker när folk börjar hitta dem i badsjön.
Jag är f.ö. mycket skeptisk till den simulationen, jag tror
canaliculata är ungefär lika vinterhärdig som andra akvariedjur med ursprung från norra Argentina, som t.ex. chanchito, dorsigera eller ancistrus, dvs den klarar sig i sydligaste Grekland, Spanien och Italien, ingen annan stans. Man kan notera att den aldrig lyckats etablerat sig utomhus i Tyskland eller Storbrittannien.