Var lite osäker på vilken kategori denna fråga skulle ligga i, men...
Har nu kört mitt Malawikar i 5 veckor. Släppte från start i 6 hongi red. Har aldrig haft problem med nitrit hitills, värdet har inte gått över 0,025 någon gång. Bytte ca 25 procent vatten efter 14 dagar just in case, och nu gjorde jag ytterligare ett vatten byte i måndags och gav hem åt 2 st albino-ancistrusar. Nitrat-värdet låg på 1 veckan innan sista bytet och på 5 när jag bytte senast.
Nu tänkte jag utöka populationen med Golden och Maingano, ca 5 - 6 stycken av varje eftersom jag hittade dessa i ungefär samma storlek som hongin. Skulle vilja slippa göra det i omgångar med tanke på revirtjafs. En liten ommöblering plus utökande av gömställen vore lagom. Om jag släpper i 10-12 fiskar till, finns det risk för en nitritspik då? Har inte kört i några bakterier eller så från start i karet som är på 250 L.
Kan det funka och har någon lite tips annars hur jag bör göra? Frågar hellre än gång i onödan än får en massa j-velskap och ancistrusarna är ju ganska små och de ska ju vara känsliga för nitrit då. [:o]