Fler fiskar, risk för nitrit?

#1 - 24 maj 2007 13:09
Var lite osäker på vilken kategori denna fråga skulle ligga i, men...

Har nu kört mitt Malawikar i 5 veckor. Släppte från start i 6 hongi red. Har aldrig haft problem med nitrit hitills, värdet har inte gått över 0,025 någon gång. Bytte ca 25 procent vatten efter 14 dagar just in case, och nu gjorde jag ytterligare ett vatten byte i måndags och gav hem åt 2 st albino-ancistrusar. Nitrat-värdet låg på 1 veckan innan sista bytet och på 5 när jag bytte senast.

Nu tänkte jag utöka populationen med Golden och Maingano, ca 5 - 6 stycken av varje eftersom jag hittade dessa i ungefär samma storlek som hongin. Skulle vilja slippa göra det i omgångar med tanke på revirtjafs. En liten ommöblering plus utökande av gömställen vore lagom. Om jag släpper i 10-12 fiskar till, finns det risk för en nitritspik då? Har inte kört i några bakterier eller så från start i karet som är på 250 L.

Kan det funka och har någon lite tips annars hur jag bör göra? Frågar hellre än gång i onödan än får en massa j-velskap och ancistrusarna är ju ganska små och de ska ju vara känsliga för nitrit då. [:o]
#2 - 24 maj 2007 21:00
Eftersom du hade 5 i nitrat så verkar det ha kommit igång ordentligt, men är lite osäker på om spiken har kommit eller kommer!? 5 kanske inte är så mkt egentligen, när jag tänker efter. Mäter du ammonium? Startade du med bakterier från annat kar, eller helt rent?

Jag är lite för oerfaren för att ge säkra råd i din fråga men skulle nog prova att köra bakteriekultur, uppehåll med matningen några dagar och mäta noggrannt, och vara beredd att göra några akuta byten! Detta om du är övertygad om att du fått igång karet ordentligt!
#3 - 24 maj 2007 22:40
Nej jag har inte mätt ammoniumhalten och jag startade helt rent. Jag startade karet en månad innan jag släppte i fiskarna, men eftersom jag bara hade växter i och inte något annat antar jag att det är oväsentligt. Fisken är i alla fall i högsta grad välmående så här långt. Jodå jag kommer vara mycket vaksam i början, och man kanske ska sätta till lite bakterier just utifall. Som sagt det verkar funka bra med nuvarande population, men vet inte om bakterierna räcker för fler invånare. Tack för tipsen i alla fall!
#4 - 25 maj 2007 07:30
Skippa bakterierna, gör ett vattenbyte typ 30 % varje vecka istället för säkerhets skull.
Då går det med säkerhet med fler fisk. Så kommer man långt.

Efter 8-10 veckor drar du sedan ner på bytena om nitriten tillåter.... Bör gå..

Om du inte befinner dig på rätt ställe kommer dina nyinköpta bakterier att förtvina ändå, de behöver näring... du säger ju att du haft under 0,025 hela tiden så varför....
#5 - 25 maj 2007 07:34
Alla komerciella bakteriepreparat är inaktiva och behöver inte näring. Det är först när de hamnar i vatten och aktiveras som de sätter igång att käka nitrit.

Jag skulle inte vara rädd att sätta i mer fisk och mata som vanligt. Bakterier för att de är roligare att tillsätta än att göra vattenbyten.
MVH
Magnus
#6 - 25 maj 2007 07:56
OK, så är det väl men finns det ingen risk att bakterierna blir "uppkäkade" av andra i tanken

Vad har de för halveringstid eller livstid i akvariet (ponerat att det inte finns tillräckligt med näring).....

Förresten ser jag inte det tråkiga med ett vattenbyte... men.. men..

Firmorna behöver ju oxå något att göra som tillverkar bakterierna..
#7 - 25 maj 2007 08:08
Xul skrev:

Firmorna behöver ju oxå något att göra som tillverkar bakterierna..

Ja jag vill ju inte bidra till att göra någon arbetslös! :p

Nej men det går säkert bra då, inga problem med vattenbyten för mig. Har inte haft något kar på över tio år, så jag har inte hunnit ledsna på vattenbyten ännu, men den dan kommer väl och då förhoppningsvis med ruskigt bra vattenkvalitet! ;) Tack!
#8 - 25 maj 2007 08:13
Xul skrev:

Om du inte befinner dig på rätt ställe kommer dina nyinköpta bakterier att förtvina ändå, de behöver näring... du säger ju att du haft under 0,025 hela tiden så varför....

Jo det stämmer, men mina hongi har varit väldigt små (4 - 5 cm) och bara 6 stycken på 250 L. Visserligen har jag matat ca 2 ggr dagligen ibland gjort lite uppehåll, antar att jag har matat "på ett bra sätt". Tänkte mest att bakterienivån ligger i fas med det jag har i nu. Som vill sätta i fullt bestånd när alla har ungefär samma storlek på fiskarna. De växer ju så man ser det nästan dagligen.
#9 - 25 maj 2007 10:52
Hmm

Om du bara trappar upp matningen med de nya fiskarna långsamt så kommer det inte speciellt mycket ur balans

Du kan faktiskt börja några dagar innan de nya fiskarna kommer och låta upptrappningen ta 2 veckor eller så.

Det är ju födobeslastningen dvs skit+gammal mat som belastar och inte fiskarna egentligen...
#10 - 25 maj 2007 20:46
Pegrasus skrev:
Jo det stämmer, men mina hongi har varit väldigt små (4 - 5 cm) och bara 6 stycken på 250 L. Visserligen har jag matat ca 2 ggr dagligen ibland gjort lite uppehåll, antar att jag har matat "på ett bra sätt". Tänkte mest att bakterienivån ligger i fas med det jag har i nu. Som vill sätta i fullt bestånd när alla har ungefär samma storlek på fiskarna. De växer ju så man ser det nästan dagligen.

Det var det jag funderade över när jag skrev... Med 250L och så "lite" fisk tar det väl en ansenlig tid innan det ger utslag på testerna. Jag har ingen erfarenhet av så stora kar så ta det inte för en sanning. Den där tiden innan med bara växter har jag förstått inte har någon effekt på vattenkvalitén, om du inte matar med fiskfoder eller ammoniak. Och därför misstänker jag att det kommer både ammonium och nitrit med ökat fiskbestånd, det är alltså inte egentligen inkört. Men tipsen som andra gett funkar säkert! Langen går!;)
#11 - 25 maj 2007 21:39
Ok, nu tänkte jag köpa dem i morgon, så jag får väl ta det lugnt och "snålmata" dem, gick det bra innan så kommer det säkert gå bra nu med. Får hålla koll på värdena bara.
#12 - 25 maj 2007 21:52
Lycka till!:)
#13 - 25 maj 2007 21:59
Tack! I morgon blir det (läs idag och lite nyktrare) blir det liv i luckan hoppas jag. Eller "May the the fish be with you" som som Ancistrus Skywalker skulle ha uttryckt det! :D
#14 - 25 maj 2007 22:13
Precis, så ska man dra igång en lördagsmorron!:)

Mhv

Guppy Vader;)
#15 - 26 maj 2007 00:39
Pegrasus skrev:
Tack! I morgon blir det (läs idag och lite nyktrare) blir det liv i luckan hoppas jag. Eller "May the the fish be with you" som som Ancistrus Skywalker skulle ha uttryckt det! :D

*skrattar*Ett litet inhopp här bara, Ancistrus Skywalker lät kul :) Vi har ju döpt vår Ancistrus till Anakin.. tyckte det passade, mest för att båda började på An.. men ja, vi vet inte om vår är en hane än heller.. annars blir det väl en Annika eller nåt tyvärr :D

Lycka till med fiskarna :D
#16 - 26 maj 2007 01:11
när jag startade mitt 190 liters Malawi så hade jag i 6 golden och 6 trewavase, och lät dem gå i 3 veckor innan jag släppte i lite röd zebra, och jag har haft 0 i nitrit hela tiden.. körde iofs en sån uppstarts-kur med bakteriekultur, 9 dagars.. och sen matar jag bara en gång om dagen med minst en dags uppehåll i veckan..
har även 4 ancistrus och 3 zebra-snäckor i från början.. jag kanske har haft tur att ha sluppit nitriten, men det har funkat för mig iaf..

i mitt tycke så låter 6 Hongi i ett så stort kar lite för lite, kan ju inte gjort mycket varken tilll eller ifrån...
mitt tips är att köra i lite fisk o hålla strikt kontroll med testerna, och täta vattenbyten! lycka till..
#17 - 27 maj 2007 23:44
Zirconia skrev:
*skrattar*Ett litet inhopp här bara, Ancistrus Skywalker lät kul :) Vi har ju döpt vår Ancistrus till Anakin.. tyckte det passade, mest för att båda började på An.. men ja, vi vet inte om vår är en hane än heller.. annars blir det väl en Annika eller nåt tyvärr :D

Lycka till med fiskarna :D

Annika Skywalker! :D Nåväl, appropå namn så heter våra Sushi och Sashimi. ;)Blev bra drag i karet med det nya gänget!
#18 - 28 maj 2007 03:29
Pegrasus skrev:
Annika Skywalker! :D Nåväl, appropå namn så heter våra Sushi och Sashimi. ;)Blev bra drag i karet med det nya gänget!

Haha, ja, vi får se, hoppas dock detta är en hane, så han kan fortsätta heta Anakin :D
Hehe, Sushi och Sashimi var coola namn! :)
#19 - 28 maj 2007 13:08
i mitt tycke så låter 6 Hongi i ett så stort kar lite för lite, kan ju inte gjort mycket varken tilll eller ifrån...

mitt tips är att köra i lite fisk o hålla strikt kontroll med testerna, och täta vattenbyten! lycka till..

Jo det var kanske lite i minsta laget, men eftersom jag inte visste riktigt vilka fiskar jag ville ha, förutom malawi så ville jag ta det lugnt och hitta "rätt". Bytte 25 % vatten igår. Nitrathalten hade dock gått upp ytterligare lite mot förra veckan så nog finns det bakterier iaf. Släppte i 9 golden och 8 maingano och känner mig riktigt nöjd nu! :) Funkade totalt friktionsfritt med grupperna. Bara ha koll på nitriten framöver och vattenbyte varje vecka så blir det bra. Växterna börjar skärpa sig med Sera-gödning och algerna (de få som finns) mumsas glatt upp av både malar och ciklider. Ska väl kanske gå över till pmdd senare.

Annons