Flera inlägg flyttade

Kjell Fohrman
Administrator
#1 - 24 december 2002 10:39
Hej,
Högst upp på denna sida finns en rubrik "Hur man skriver ett inlägg på forumet". Där kan man bl.a. läsa -
3/ På rätt plats.
Skriv ditt inlägg i rätt ämnesavdelning (inlägg som ligger fel kommer att plockas bort). Vet du inte var du skall skriva ditt inlägg så fråga i avdelningen 3-03 "Vilken kategori" så kommer du att få svar.
Utnyttja denna möjlighet om du inte vet var ditt inlägg hör hemma. Jag har idag fått flytta flera inlägg p.g.a att de lagts in alldeles fel och det är ju onödigt att behöva spilla tid på detta.
Akvaristiska hälsningar
Kjell

#2 - 2 oktober 2006 11:07
Åtminstone jag tycker att det är på tok för många kategorier att välja mellan när man ska posta. Borde väl gå att slå ihop några kanske? Min tanke :)
#3 - 24 oktober 2006 14:46
Jag håller med, det finns för många kategorier att välja på. Jag erkänner att jag hör till de "syndare" som postat fel idag. Som t.ex. "Akvariet - övrigt" och "Allmänna frågor" - övrigt skulle kunna slås ihop enligt mig. Min fråga angående akvarieaffärer tyckte jag passade bättre under "Akvariet - övrigt" då frågan handlar om akvarier och inte om något annat allmänt...

Nåväl. Det är klart att man ska försöka posta rätt, men som nybörjare är det inte så lätt.
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 24 oktober 2006 16:23
Min fråga angående akvarieaffärer tyckte jag passade bättre under "Akvariet - övrigt" då frågan handlar om akvarier och inte om något annat allmänt...

I 04 står det
Sådant som inte passar in under någon annan rubrik. t.ex. synpunkter på och frågor om zoo- och internetaffärer, lagar, litteratur etc..
och detta var ju i högsta grad en fråga om akvarieaffärer. Din fråga behandlade väl även kvaliten på fiskarna i affären och inte enbart akvarier och tillbehör antar jag

Om man funderar över vilken kategori en fråga hör så löser det sig ofta om man läser undertexten i resp. kategori

Om man är osäker på var ett inlägg skall in så finns ju alltid "Vilken kategori".

Uppdelningen i kategorier är ju också till för att förenkla för dem som vill läsa om ett ämne i forumet och inte då vill tvingas bläddra förbi en massa andra inlägg.
#5 - 24 oktober 2006 16:54
Tja man kan väl bara konstatera att man lär sig av misstagen!
#6 - 24 oktober 2006 18:00
Visst lär man sig av sina misstag; jag såg först i efterhand (när mitt inlägg flyttats) att "Allmänna frågor - övrigt" skulle innehålla akvariebutiksfrågor. Jag tog för givet (vilket kanske var dumt) att en fråga om akvarier, vilket jag anser att akvariebutiker är, borde ligga under rubriken Akvarier, inte Allmänna frågor. Ska läsa nogrannare i fortsättningen.
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 24 oktober 2006 18:05
95% av alla frågor på Zoopet har med akvarier att göra så i så fall skulle man ju nästan kunna nöja sig med 2 kategorier;)
#8 - 24 oktober 2006 18:49
#9 - 24 oktober 2006 20:35
Jag har som sagt sett texten i efterhand, men anser fortfarande inte att tips om var man köper fiskar i bäst kondition hör hemma under rubriken Allmänna frågor. Det är väl av största relevans för akvarister att kunna hitta fina fiskar? Som sagt, det här är bara mina åsikter och jag kommer snällt att läsa igenom alla rubriker innan jag skickar nya inlägg.
Kjell Fohrman
Administrator
#10 - 24 oktober 2006 20:45
Jag har som sagt sett texten i efterhand, men anser fortfarande inte att tips om var man köper fiskar i bäst kondition hör hemma under rubriken Allmänna frågor. Det är väl av största relevans för akvarister att kunna hitta fina fiskar? Som sagt, det här är bara mina åsikter och jag kommer snällt att läsa igenom alla rubriker innan jag skickar nya inlägg.

Nja, men om det var specifikt "Fiskar" du undrade över så skulle du ju i så fall ha lagt in den i någon (beroende på fiskart) kategori inom huvudavdelningen "2.Fiskar och andra vattendjur" och inte under huvudavdelningen "1.Akvariet"

Just för att frågor om akvariaffärer oftast gäller såväl fiskar som akvarier/tillbehör så har ligger dessa frågor under en speciell kategori.

04.Övrigt

Sådant som inte passar in under någon annan rubrik. t.ex. synpunkter på och frågor om zoo- och internetaffärer, lagar, litteratur etc..

Men utifrån denna diskussion så verkar det snarare som om vi behöver ännu fler kategorier för att det hela skall bli klarare
#11 - 25 oktober 2006 06:30
Ja, det vore kanske inte dumt, eller åtminstone göra det lättare att snabbt hitta rätt.
#12 - 9 december 2006 22:33
Själv tycker jag att strukturen på hela forumet är ganska dålig.

Det är för många olika avdelningar, det är "Akvariet", det är "Fiskar och andra vattendjur" och det är "Allmänna frågor".

t.ex. "Kan jag ha mina 10 guppyhonor i mitt 60L akvarium?"

Den t.ex. kan man lägga in på både "[COLOR=#22229c]Akvarier och tillbehör[/COLOR]" och på "[COLOR=#22229c]Levandefödare (ungfödare)"[/COLOR]
[COLOR=black][/COLOR]
Eftersom det har med storleken på akvariet att göra och att det samtidigt har att göra med Guppys.

Om ni nu ska vara så pass noga på det här som ni verkar vara, då borde ni enligt mej göra det mer självklart vart man postar ett inlägg.

Den egentliga frågan är ju varför då "[COLOR=#22229c]Mitt första akvarium"[/COLOR][COLOR=#000000] ligger under "Akvarium" då den antagligen har mer att göra med fiskarna än med själva akvariet man köper. Nybörjare frågar oftast inte "Vilket akvarium tycker ni jag ska köpa? Juwel 3928 eller Juwel 9238933?"[/COLOR]
Oftast handlar frågorna om vilka fiskar som passar ihop.

Bara en tanke.
Kjell Fohrman
Administrator
#13 - 10 december 2006 09:39
Det är väl oundvikligt att vissa frågor passar in under flera kategorier.
T.ex. så kan ju en fråga om en sjuk guppy passa in både på levandefödare samt på sjukdomar. Jag tror att det är oundvikligt att göra en kategoriindelning där allt har exakta gränser.

Frågan "Kan jag ha mina 10 guppyhonor i mitt 60L akvarium" skall dock in på levandefödare. I kategorin "Akvarier och tillbehör" skall enbart "tekniska" frågor in.
Om den frågan skulle passa in på "Akvarier och tillbehör" så skulle väl nästan alla frågor kunna passa in där och då kunde vi skippa kategoriindelningen helt.

"Mitt första akvarium" kategorin var fel av oss att lägga in från starten - där har nu blivit ett sammelsurium av det mesta. Det har dock tyvärr skrivits så många inlägg där att det blir omöjligt att flytta alla till en ny kategori och stänga av kategorin. Så det får vi leva med
#14 - 11 december 2006 18:18
Självklart är det oundvilkigt, men chansen att man skriver på fel ställe är väldigt stor. Som jag kan se det iallafall.
#15 - 11 december 2006 18:19
och när man pratar om trollen

"Har jag för mycket fisk i mitt 54 l? " i Akvarium tråden.

Ganska komiskt faktiskt.
#16 - 11 december 2006 18:52
sparven skrev:
och när man pratar om trollen

"Har jag för mycket fisk i mitt 54 l? " i Akvarium tråden.

Ganska komiskt faktiskt.

Det inlägget ligger väl inte fel då det handlar om själva akvariet. Personen kan ju inte heller lägga in samma fråga under båda levandefödare (ungfödare) och tetror och tetraliknande. Annars så skulle den väl kunna passa in under övrigt
Kjell Fohrman
Administrator
#17 - 11 december 2006 20:11
Glenn skrev:
Det inlägget ligger väl inte fel då det handlar om själva akvariet. Personen kan ju inte heller lägga in samma fråga under båda levandefödare (ungfödare) och tetror och tetraliknande. Annars så skulle den väl kunna passa in under övrigt

Ställer man en fråga om flera fiskarter så passar ju avdelningen "mix fisk-frågor" alldeles utmärkt.
Enligt din definition skulle 90% av alla inlägg på Zoopet hamna på "Akvarier och tillbehör"
Hade det lagts in på 1.11.Övrigt hade det också deletats
#18 - 11 december 2006 21:41
Ställer man en fråga om flera fiskarter så passar ju avdelningen "mix fisk-frågor" alldeles utmärkt.

Men jag tycker att där så känns det mer som att det är just fisk som ska diskuteras som tex går guppys ihop med neontetra och inte om själva akvariumet är tillräckligt stort. Då skulle man ju kunna säga att man har exempelvis fjärilsciklider och neontetror och man undrar vilka/vilket/vilken lysrör/pump/mm som skulle passa dem
Kjell Fohrman
Administrator
#19 - 11 december 2006 21:51
Ja gäller frågan enbart vilken pump, lysrör etc. som skall användas samt så skall det in på "Akvarier och tillbehör".
Nu var det ju inte så - utan de frågor som ställdes var inriktade på vilka fiskar som passade ihop. De svar som inkommit besvarade också enbart detta

Vet man för övrigt inte vart en fråga passar så finns alltid "Vilken kategori" - då flyttar vi inlägget rätt.
#20 - 11 december 2006 22:02
Nu var det ju inte så - utan de frågor som ställdes var inriktade på vilka fiskar som passade ihop. De svar som inkommit besvarade också enbart detta.

Har du läst inlägget Kjell? Personen frågar ju inte om vilka fiskar som passar ihop utan om det är för mycket fisk i akvariet. Om personen nu inte har en till diskussion med samma namn under något annat än 1:Akvariet 01.Akvarier och tillbehör
Kjell Fohrman
Administrator
#21 - 12 december 2006 07:59
Glenn skrev:
Har du läst inlägget Kjell? Personen frågar ju inte om vilka fiskar som passar ihop utan om det är för mycket fisk i akvariet. Om personen nu inte har en till diskussion med samma namn under något annat än 1:Akvariet 01.Akvarier och tillbehör

Sorry det inlägget hade jag inte ens sett utan jag trodde att det gällde ett annat med ungefär samma innehåll som jag deletade ungefär samtidigt.
Jag läser självklart inte alla inlägg som skrivs på Zoopet - ofta får jag ett tips av någon när ett inlägg ligger fel. I detta fall så fick jag inte heller det
#22 - 12 december 2006 16:01
Sorry det inlägget hade jag inte ens sett utan jag trodde att det gällde ett annat med ungefär samma innehåll som jag deletade ungefär samtidigt.

Jag läser självklart inte alla inlägg som skrivs på Zoopet - ofta får jag ett tips av någon när ett inlägg ligger fel. I detta fall så fick jag inte heller det

Inte behöver du be om ursäkt heller:)
Började fundera tillslut om det var samma inlägg som vi pratade om bara. Men då ligger det inlägget rätt eller?;)
Kjell Fohrman
Administrator
#23 - 12 december 2006 17:01
Men då ligger det inlägget rätt eller?;)

Vilket av inläggen menar du nu?

Kort och gott
I kategorin "Akvarier och tillbehör" skall endast teknikfrågor ställas. Så är det en teknikfråga som gäller "Storlek och form på akvarium, akvariets placering, filter, värmare, belysning, etc" så är det OK.
Är det fiskar med i frågan så hör den inte hemma där.
#24 - 12 december 2006 19:33
Vilket av inläggen menar du nu?

"Har jag för mycket fisk i mitt 54 l?" som ligger under 1. Akvariet 01. Akvarier och tillbehör
Kjell Fohrman
Administrator
#25 - 12 december 2006 19:40
Denna frågeställning berörde i huvudsak nitritproblem och flyytades därför till "Akvarievatten" för rätt länge sen (dvs så snabbt som jag hade uppmärksammat det).
#26 - 12 december 2006 21:06
Jo självklart så förstår jag att nittritfrågor hör till avdelningen akvarievatten:) Men jag syftade på själva ursprungsfrågan som var om akvariet var tillräckligt stort med tanke på vilka fiskar personen hade.

Men strunt samma för nu så övergick det i en vattendiskussion och nu så är det flyttat:)
#27 - 6 januari 2007 16:28
Personligen tycker jag det är lite knökigt att ibland veta vilken kategori man ska ställa vissa frågor i - eftersom det finns så HIMLA många.
Och det bidrar säkerligen till att det hamnar inlägg på fel ställen ibland.
Fick ett flyttat här nyligen ang. snigeltrubbel i akvariet, som jag råkat posta under akvarier/ "övrigt". JAG tyckte det hörde hemma där eftersom jag inte var intresserad av sniglar i allmänhet utan av att bli av med dem från akvariet. Jag misstolkade alltså ... och så kan det bli.

En annan gång ville jag veta mer om ciklider i allmänhet och postade i ett av ciklidforumen. Visste absolut ingenting om ciklider men var nyfiken.
Hur skulle jag då veta om jag skulle posta i amerikanska ciklider eller afrikanska...eller något annat??? Det ÄR lite rörigt i mitt tycke.

Eftersom min datortid ständigt är begränsad av värk (jag kan inte sitta så länge åt gången) blir det ärligt talat jättejobbigt att sitta och leta igenom/lusläsa kategorirubriker för att vara bombsäker på att posta rätt om jag är osäker.

Personligen har jag ingen erfarenhet av något annat forum som har c.a 40 kategorier.. Det finns ju för och nackdelar med allt - man får ibland ta det goda med det onda. [:o]
Kjell Fohrman
Administrator
#28 - 6 januari 2007 18:37
Fick ett flyttat här nyligen ang. snigeltrubbel i akvariet, som jag råkat posta under akvarier/ "övrigt". JAG tyckte det hörde hemma där eftersom jag inte var intresserad av sniglar i allmänhet utan av att bli av med dem från akvariet.

Nu var det ju inte sniglar du frågade om utan skaldjur och då finns ju en kategori för detta. Förstår inte varför inte en sådan fråga skulle kunna passa in under "Skaldjur" den hör ju klockrent dit.

En annan gång ville jag veta mer om ciklider i allmänhet och postade i ett av ciklidforumen. Visste absolut ingenting om ciklider men var nyfiken.

Hur skulle jag då veta om jag skulle posta i amerikanska ciklider eller afrikanska...eller något annat??? Det ÄR lite rörigt i mitt tycke.

Det är synnerligen enkelt - berör en fråga flera "fiskkategorier" vilket din gjorde så skall den in under "Mix fisk-frågor"

Men visst kan ibland en fråga passa under flera kategorier - som "min kampfisk" är sjuk som passar in på både sjukdomar och på labyrintfiskar - så här är det valfritt.
Ibland kan det också vara svårt att veta vart ett inlägg hör hemma men då fionns ju alltid - "Vilken kategori" - då placerar jag det rätt.
#29 - 7 januari 2007 09:46
Det jag menar är, att eftersom jag som är "fullvuxen" (36) och relativt van vid internet och forum blir förvirrad ibland:
- Tänk då på de yngre nybörjarna ...

Det som framstår som självklart för er som är vana och jättekunniga inom området fiskar/akvarier o.s.v... är kanske inte alls lika självklart i andras ögon :p

Ni får nog ha fördrag med lite "felmarginal" och trådflyttande [:o]
Kjell Fohrman
Administrator
#30 - 7 januari 2007 09:51
Ingen har blivit varnad eller något sådant för att man har lagt in något inlägg fel.
Sedan är det väl som så att för att forumet skall fungera så krävs det ändå att man själv tänker till lite ibland - visst vore det lättare med en enda kategori men då skulle man inte ha mycket nytta av forumet eftersom allt skulle ligga huller om buller.
#31 - 12 januari 2007 17:27
Jag kollar inte så mycket under t.ex "mix fiskfrågor", "akvarier och tillbehör" och "akvarievatten", och har svårt att uttala mig om var inlägg och så borde ligga, men kan tänka mig att det ofta är öppet för tolkning, och inte är alldeles lätt att inse var de ska vara. Däremot reagerar jag lite när frågor om en amerikansk ciklid hamnar under "afrikanska ciklider" och vice versa. Om det inte handlar om en väldigt ovanlig sort, så borde det väl vara ganska enkelt att ta reda på varifrån ens fisk kommer. Att de hamnar fel beror väl antingen på att personen i fråga inte har brytt sig om att ta reda på varifrån fisken kommer, eller mycket väl vet, men inte är så nogräknad var han/hon lägger inlägget.

Chansen att få bra svar ökar ju om man lägger frågor om t.ex amerikanska och afrikanska ciklider där de ska vara.

Utan kategorier, och folk som håller koll på var frågorna hamnar, så skulle det nog bli anarki på forumet, och det skulle bli rörigt och svårt att hitta saker.

Apropå kategorin "skaldjur", den är väl mest till för välkomna "skaldjur"? Inte för så´na man vill bli av med? Kanske kunde göra en kategori som heter "problem" eller nå´t, där alla problem, som t.ex ovälkomna sniglar, sjukdomar och dåligt vatten hamnar?
#32 - 10 juli 2007 14:41
Micke_A skrev:
Jag kollar inte så mycket under t.ex "mix fiskfrågor", "akvarier och tillbehör" och "akvarievatten", och har svårt att uttala mig om var inlägg och så borde ligga, men kan tänka mig att det ofta är öppet för tolkning, och inte är alldeles lätt att inse var de ska vara. Däremot reagerar jag lite när frågor om en amerikansk ciklid hamnar under "afrikanska ciklider" och vice versa. Om det inte handlar om en väldigt ovanlig sort, så borde det väl vara ganska enkelt att ta reda på varifrån ens fisk kommer. Att de hamnar fel beror väl antingen på att personen i fråga inte har brytt sig om att ta reda på varifrån fisken kommer, eller mycket väl vet, men inte är så nogräknad var han/hon lägger inlägget.

Chansen att få bra svar ökar ju om man lägger frågor om t.ex amerikanska och afrikanska ciklider där de ska vara.

Utan kategorier, och folk som håller koll på var frågorna hamnar, så skulle det nog bli anarki på forumet, och det skulle bli rörigt och svårt att hitta saker.

Apropå kategorin "skaldjur", den är väl mest till för välkomna "skaldjur"? Inte för så´na man vill bli av med? Kanske kunde göra en kategori som heter "problem" eller nå´t, där alla problem, som t.ex ovälkomna sniglar, sjukdomar och dåligt vatten hamnar?

Att ha allting i en kategori låter rätt smaklöst
däremot ifrågesätter jag kategori 1 och 3
Akvarier och tillbehör och indredning.
det kan man slå ihop.
Kjell Fohrman
Administrator
#33 - 10 juli 2007 15:09
3 guppy skrev:
Att ha allting i en kategori låter rätt smaklöst

däremot ifrågesätter jag kategori 1 och 3

Akvarier och tillbehör och indredning.

det kan man slå ihop.

Akvarier och tillbehör är redan idag den största kategorin och den kategori som i så fall snarare skulle delas upp ännu mer ocm det hade varit möjligt.
Ju större kategorin är - desto mindre är möjligheten att få bra svar.
#34 - 10 maj 2008 05:33
Hej har läst åsikterna i den här tråden och vill avge min.
Jag tycker det är bra att det finns flera ämneskategorier att välja mellan, det skulle nog bli en sat..... soppa annars. Jag som nybörjare här tycker att det är lite svårt ibörjan att välja rätt, men man får fundera lite vad det är man vill ha fram innan man väljer.
En annan sak har slagit mig. Jag har sett så väldigt många fina fotografier av er duktiga akvarister både fisk och växter. När jag själv provar att fotografera blir det oftast en blixt eller reflex av något slag i bilden.
Så skulle man inte kunna ha ett ämne där nybörjare får fråga er lite om fotografering i akvarier?
I övrigt tycker jag att det här med Zoopet är bra, ni har gjort och gör ett bra jobb.
Mvh nallef
Kjell Fohrman
Administrator
#35 - 10 maj 2008 06:45
nallef skrev:
En annan sak har slagit mig. Jag har sett så väldigt många fina fotografier av er duktiga akvarister både fisk och växter. När jag själv provar att fotografera blir det oftast en blixt eller reflex av något slag i bilden.

Så skulle man inte kunna ha ett ämne där nybörjare får fråga er lite om fotografering i akvarier?

Mvh nallef

Jag tror nog att såväl "nybörjare" som "erfarna" förekommer i alla kategorier så man behöver inte vara rädd för att fråga i en "vanlig" kategori. Så jag tycker att du skall fråga i kategorin "Foto och film"

Annons