Flera levandefödare i samma akvarium.

#1 - 6 februari 2008 10:27
Kan man ha 2 eller 3 olika arter med levandefödare i samma akvarium. Typ Guppy, Svärdbärare? Eller blir det överbefolkat alldeles för snabbt då?

Jag får en känsla av att det kan se lite rörigt ut om man har det, men vet inte . Därför frågar jag här :)
Guest
#2 - 6 februari 2008 11:43
Hur stort är Akvariet?

Svärdbärare och guppy går bra korsar sig inte
Guppy "vanlig" + Guppy Endlers korsar sig
Svärdbärare + platty korsar sig.

Rätta mig om jag har fel

Mvh aggehunk
#3 - 6 februari 2008 12:04
Akvariet är bara 45 L , bör jag ha bara guppy då?

Jag menade inte riktigt så, jag menar att guppysarna föder sina yngel och svärdbärarna föder sina yngel, och då blir det väldigt många på en gång och därför känns det som det kan bli rörigt.
Guest
#4 - 6 februari 2008 12:08
Ok sorry.

Det kan bli mycket yngel av dom alla.
Men skulle nog hålla mig till guppy i ett 45 L

Men det blir många yngel det med : )
#5 - 6 februari 2008 12:23
Ok tack för tipset :)
#6 - 8 februari 2008 22:11
dancehall skrev:
Akvariet är bara 45 L , bör jag ha bara guppy då?

Jag menade inte riktigt så, jag menar att guppysarna föder sina yngel och svärdbärarna föder sina yngel, och då blir det väldigt många på en gång och därför känns det som det kan bli rörigt.

Undvik svärdbärare, de behöver mycket simutrymme, och det får de inte i ett 45-litersakvarium, satsa hellre på platy i så fall, om du vill ha båda arterna/flera arter. För övrigt korsar sig platy och guppy, svärdbärare och guppy kan nog korsa sig med, men inget av detta sker nog i vanliga akvarier eftersom "rätt" spermier "har företräde" om man säger så, det har skrivits en del om detta förut, sök i det här forumet om ni vill veta mer.:)
#7 - 8 februari 2008 22:15
aggehunk skrev:
Hur stort är Akvariet?

Svärdbärare och guppy går bra korsar sig inte

Guppy "vanlig" + Guppy Endlers korsar sig

Svärdbärare + platty korsar sig.

Rätta mig om jag har fel

Mvh aggehunk

Ja, du har fel, under "RÄTT" förutsättningar kan man hybridisera många olika levandefödare med varandra, även Guppy med svärdbärare, då bör nog i så fall svärdbäraren vara honan och guppyn hanen för att det skall födas livsdugliga yngel....sedan kan man ju diskutera om detta överhuvudtaget skall ske, men det är en helt annan fråga....sedan vet man ju inte heller om dessa yngel skulle vara fertila........:D;)
Guest
#8 - 8 februari 2008 22:45
Ok
Har vi "RÄTT" förutsättningar i våra Akvarier-Har det hänt att ett guppy parat sig med en svärd hona i vanlig akvarie miljö ?

Jag vet inte därför frågar jag, till nästa gång : )

Mvh Jonas

Annons