Flerdagarsmat, vad rekommenderas?

#1 - 10 augusti 2013 15:44
Hej alla.
Vi ska vara bortresta 7 dagar och jag undrar vad Ni rekommenderar arr göra med utfodringen under denna tid.
Finns det något som håller 7 dagar, eller är man bunden till "helg" tabletter jag sett i Zoo-affären?

Tack på förhand,
#2 - 10 augusti 2013 16:11
Friska och välgödda fiskar klarar sig utmärkt med en veckas fasteperiod :)
#3 - 10 augusti 2013 16:21
Jaså, är det så enkelt ... Jag har ett relativt nystartat kar som börjar komma in på sin 4 fjärde vecka. Men kanske det fungerar om jag lägger i en sådan där "helg-tablett" så blir fasteperioden lite kortare?
#4 - 10 augusti 2013 16:32
Jag skulle absolut inte riskera att stoppa ner en sån flerdagars mat i ett så nystartat akvarium.
Bästa är om du kan ha någon att mata dom en gång i mitten med en matmängd som du måttat upp innan. Men har du inte den möjligheten så är det garanterat mindre risk att fiskarna tar skada om du låter bli att mata.
#5 - 10 augusti 2013 17:02
skit i att mata! det kommer inget bra ur att inte övervaka ett nymatat kar, speciellt inte under en hel vecka..

jag vet många som har överlåtit matning på polare, släktingar osv.. det har slutat i tragedi.. och det är när det ändå varit folk där..
#6 - 10 augusti 2013 18:39
En vecka är inga problem. Vid två veckor börjar det bli kritiskt för små fiskar.

Veckomaten är bara problem, samma med att låta folk som inte är vana vid akvarier mata. En veckas fasta är bäst & säkrast för dina fiskar.
#7 - 10 augusti 2013 19:04
OK. Så expertpanelen rekommenderar att inte mata mina 4st Svärdbärare, 9st neontetra samt 5st guppy över huvudtaget under 7 dagars tid?
Kjell Fohrman
Administrator
#8 - 10 augusti 2013 19:11
Jepp
#9 - 10 augusti 2013 19:47
Som nybörjare undrar man ju hur känsligt det är med matandet egentligen, om man låter en "vikarie" sköta matningen några gånger och kan orsaka en tragedi, jämfört med att helt och hållet utelämna matningen. Man vill ju gärna tro att ingen mat är sämre än lite oregelbunden matning under en veckas tid ...
#10 - 10 augusti 2013 20:00
Sv: Flerdagarsmat, vad rekommenderas?

Kan bara hålla med vad övriga skrivit, går utmärkt att låta dem fasta en vecka. Tänk på hur de lever i naturen med säsongernas skiftningar, ibland äter de mycket och när det är torka kanske inget alls.
Ett så nystartat kar är jättekänsligt och kan inte hantera övermatning utan att krascha, och den risken är stor med gästmatare.
Känn lugnet, det kommer att gå helbra!
#11 - 10 augusti 2013 23:31
Ska man vara borta längre tid än en vecka vid något tillfälle kan jag tipsa om apotekets doseringsaskar för mediciner. Där finns ett fack för varje veckodag så det är bara att lägga önskad mängd mat i facken, och sedan lämna dosan till den som ska ha hand om matningen vid frånvaron.
Men, som sagts tidigare, en vecka utan mat ska inte vara någon fara.
#12 - 10 augusti 2013 23:41
Det kanske är känsligare med större fiskar men det kan variera enormt hur mycket de är sugna på också.. vissa dafar kan man ju se hur de står och trycker mot rutan direkt när man kommet in i rummet och andra dagar äter de bara en liten underhållsräka..

Gästmatare gör oftast felet att de övermatar.. "men de måste ju bli mätta" funkar liksom inte i en stängd miljö, oavsett om det kommer ur välvilja kan filtret bara hantera en viss mängd avfall innan det kraschar.. alltså är det bättre för ett växelvarmt djur att vara utan mat än att någon ödelägger hela ekosystemet de bor i..
#13 - 11 augusti 2013 02:19
Sv: Flerdagarsmat, vad rekommenderas?

På tal om växelvarmt, man kan ju alltid sänka temperaturen i karet, då går fiskarnas ämnesomsättning ned och risken för svält blir än mindre.
#14 - 11 augusti 2013 03:36
Men hur konstigt det än låter så blir egentligen fiskarna friskare med en veckas fasta. Det är faktiskt så enkelt. Om en fisk dör under den tiden är det av andra orsaker än foder. Eftersom många sjukdomar i karet kan skapas av övermatning och att det räcker med att en "vikarie" vill vara lite snäll med matningen en gång för att det ska vara helt kört i ett nystartat kar så ges alltid dessa råd här. Märker att du är skeptisk till råden men jag har förstått det som att motståndskraften blir bättre hos fiskarna med några dagars svält ibland. Jag hoppar ofta över matningen någon gång i veckan av detta skäl.
Så du kan faktiskt vara helt lugn, Kungen :)
#15 - 11 augusti 2013 20:36
Nu vill jag helt ärligt ge Er alla en stor kram som tack för alla otroligt värdefulla tips och råd. Det känns fantastiskt tryggt att ha en hel expertpanel inte längre bort än ett tangentbord. :) Ni är helt enkelt bäst och jag ser fram emot många intressanta trådar med Er framöver! Kraaaaaaaam! :)
#16 - 21 augusti 2013 16:29
Kom hem från resan igår och upptäckte att det var ett par färre fiskar i karet, än när jag lämnade dem för en vecka sedan.
Kanske de dog av svällt trots allt?
Det verkar vara 2st guppy och 1st neontetra som tyvärr gått vidare.
#17 - 21 augusti 2013 17:14

Trist att fisk dör. Om en fisk är frisk så är en vecka inte problem alls. Om en fisk är borta är fisken troligen inte ok utan sjuk eller defekt. Är du säker på att det inte ligger intorkade fiskar bakom akvariet som är en vanligare dödsorsak än svält?
Om du nu känner att du fått felaktiga råd finns ju möjlighet att du skaffar en foderautomat och matar dem dagligen. Så kan du ju se själv hur det blir och vad du föredrar.
#18 - 21 augusti 2013 17:44
Oh nej, känner absolut inte att jag fått felaktiga råd!!
Jag är total nybörjare och utan era råd så skulle inga av fiskarna leva idag.
Det här med intorkade fiskar bakom akvariet, hur menar du?
Jag hittade 2st fisklik på botten, men den tredje hittade jag faktiskt inte ...
#19 - 21 augusti 2013 17:54

Ok. Jag menade inte min kommentar som tillrättavisande utan bara som en info :). Det finns de i forumet som hellre har foderautomat. Tänkte bara att du kanske själv blev mindre orolig då? Men även om du gör allt prefekt dör fiskar lite då och då. Vissa arter blir bara ett par år. Köper du då en vuxen fisk så kan den vara gammal när du bär hem den. Så att några dör är inte ett tecken på att du skött dem fel.
#20 - 21 augusti 2013 17:55

Det jag menade med intorkade fiskar är att de ibland hoppar ur akvariet i någon öppning och då hittar man dem som torkade pinnar.
#21 - 21 augusti 2013 18:10
Bluewing skrev:
Det jag menade med intorkade fiskar är att de ibland hoppar ur akvariet i någon öppning och då hittar man dem som torkade pinnar.

Aha! du menar så!
#22 - 21 augusti 2013 18:11

Japp :)
#23 - 21 augusti 2013 18:17
Man kanske kan sätta fast ett litet finmaskigt nät vid de två hål i lysrörsrampen som fiskarna kan hoppa ut igenom?
#24 - 22 augusti 2013 05:10

Det fungerar utmärkt. Men å andra sidan så finns de dem i Zoopet som t.ex. Hannesc som kör med öppna kar utan att fisken hoppar. Så jag tror inredningen gör en hel del när det gäller hoppbenägenhet.
Fast nu börjar vi babbla om mycket annat än foder. ;)
Tror det är bra att ta de olika frågorna som dyker upp i respektive forumsrubrik. Alternativt så starta en tråd om ditt akvarium :)
#25 - 23 augusti 2013 17:55
Oops ... helt rätt! Går lätt att hamna off-topic :)

Annons