Flingor helt utan spirulina?

#1 - 1 mars 2011 11:54
Är det någon som kan tipsa om ett vanligt flingfoder helt utan spirulina i?
#2 - 1 mars 2011 12:06
varför vill du itne ha det?
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 1 mars 2011 12:08
De flesta flingfoder innehåller inte Spirulina. Används spirulina i fodret så står det alltid angivet - korkat vore ju också annars eftersom det är ett "säljande" namn
#4 - 1 mars 2011 12:23
Vill ha foder utan spirulina för att mina Saulosi har lite pigmentfläckar som enligt handlaren uppkommer då man matar med för mycket spirulina och färgförstärkare. Har nyligen köpt dem men har bara sera flora hemma. De flesta lär ju inte innehålla spirulina dock.
#5 - 1 mars 2011 12:31
gör egen räkmix utan spirulina.
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 1 mars 2011 13:35
Micke_gbg skrev:
Vill ha foder utan spirulina för att mina Saulosi har lite pigmentfläckar som enligt handlaren uppkommer då man matar med för mycket spirulina och färgförstärkare. Har nyligen köpt dem men har bara sera flora hemma. De flesta lär ju inte innehålla spirulina dock.

Det finns även andra orsaker till pigmentfläckar och jag tror faktiskt inte riktigt på att ett komersiellt foder innehåller så mycket spirulina att det ger pigmentfläckar. Spirulina är mycket dyrt så det finns helt enkelt då ingen anledning till att de överdoserar detta.
#7 - 1 mars 2011 14:14
Vad kan det finnas för fler anledningar, av ren nyfikenhet?
Bilagor:
Kjell Fohrman
Administrator
#8 - 1 mars 2011 14:37
Micke_gbg skrev:
Vad kan det finnas för fler anledningar, av ren nyfikenhet?

Den vanligaste anledningen är dålig vattenkvalitet
#9 - 1 mars 2011 14:42
Jag tror även själva kranvattnet i sig kan ha stor inverkan. Jag hade ett gäng diskus som blev väldans sotiga hos mig, men efter de flyttat till en annan ort försvann det mesta av sotet. Vi har ungefär samma förutsättningar på både karets skötsel och mat...

Annons