Flisa urslagen ur botten på akvarium

#1 - 5 mars 2011 15:15
Hej!

Klantig som jag är så lyckades jag tappa ned ett täckglas i mitt 310 liters akvarium och detta resulterade i en skada på botten av det. Bredden är som mest 5 mm och djupet är 0.5 mm max 1 mm. Se bild 1 och 2

Jag tror det är ett Ocean akvarium med aluminium ram som går att köpa på de flesta internetshoppar och det ska då ha ett bottenglas på 8 mm. Kanske det är någon som kan identifiera burken med hjälp av bild 3.

Bild på skadan 1: http://img848.imageshack.us/i/bredd.jpg/

Bild på skadan 2: http://img703.imageshack.us/i/djup.jpg/

Bild på akvariumram 3: http://img810.imageshack.us/i/akvarium.jpg/

Då till mina frågor. Är denna skada något att oroa sig över? Går den att laga?

( Är det ett ocean akvarium med 8 mm botten? )

/Bläckfisken
#2 - 5 mars 2011 15:43
Kan säkert dra iväg en spricka om du har otur när det blir tryck emot med sand och vatten.
Bilagor:
#3 - 5 mars 2011 16:06
attans också, då är det väl bara att hiva ut akvariet genom dörren, då det förmodligen kommer att kosta mer och glasa om botten är vad jag köpte det för.
Bara glaset går väl på en 1-1,5 tusen, för o inte tala om jobbet. :(
#4 - 5 mars 2011 18:09
Du bor inte i Göteborg-Bohuslän någonstans? Det ser ut som ett kar som Jagefeldts glasmästeri i Lysekil gjort...
#5 - 5 mars 2011 18:14
Hör med en glasmästare vad han tror, kan mycket väl inte vara någon fara också.
#6 - 5 mars 2011 18:21
Jag har en ide om att slipa ner skadan, täcka med en bit glas och sillikona fast den.

Sen skaffa en plywoodskiva och en frigolitskiva att ha mellan akvarium och ställning för att fördela trycket så jämt som möjligt.

Bor i Småland och köpte akvariet begagnat här. Har ingen aning om var det kommer ifrån.
#7 - 5 mars 2011 18:41
eller helt enkelt borra ur ett hål i botten så att du får bort hela skadan och sen limma en 10x10cm glasskiva över! En del bottenborrar ju sina kar utan att de är skadade;)
#8 - 5 mars 2011 20:36
ok, något jag inte visste,
efter lite googlande så har jag förstått att det handlar om borrade hål för ytavrinning.

Är väl så att hålet är i samma bottenplatta som "akvarie delen"
men iom att ytavrinningen är en annan del, så borde väl trycket mot botten vara annorlunda i den kammaren. (hur mycket vatten har man i en ytavrinningsmodul?)
#9 - 5 mars 2011 20:49
Trycket från vattnet mot bottenglaset blir ju samma oavsett om du har en ytavrinngskammare runt hålet eller ej!
Bilagor:
#10 - 5 mars 2011 21:01
Vet inte om jag tänker fel, men..

ett akvarium (sett från sidan) |_|
tänk att man gör ett med en bottenplatta som sticker ut |_|_
så bör väl den delen av glaset inte påverkas av trycker av vattnet inifrån kammaren.

(lite påverkan kommer det vara iom att det är samma glasskiva, men en massa hål och sprickor i den utskjutande delen bör väl ej förvärras av trycket i kammaren?)
#11 - 5 mars 2011 22:27
Du tänker på när man skärmar av akvariet från ytavrinning genom att skapa en kammare i akvariet. Bottenglaset kommer bukta av tyngden även om man skärmar av och om det ser ut som i ditt fall kommer det spricka. Ett borrat hål däremot spricker inte för den kanten som du skapar är jämn. En del som gör om akvarium som är bottenborrat gör det genom att ta bort avskärmningen och sen limmar en bit ovanpå hålet så som åheim sa.
Jag skulle inte försöka slipa, det ser ut att vara så djupt att du ändå kommer slipa igenom glaset, borra är då ett bättre val.
#12 - 6 mars 2011 01:44
Vattentryck berörs inte av volymen, bara av höjden av vattenpelaren:
Tryck = Densiteten * Graviation * Höjd

Annons