Flugor?! :(

#1 - 28 november 2010 20:32
Vi har fått små flugor i vårt 540 Liters!
Såg att det satt en hel mängd på undersidan av täckglasen först...Tittade lite närmre och ser nu att det ligger ägg??? i vattenytan ut mot glaset... Hela väggen ovanför akvariet + taket är dessutom full av dem.

Typ bananflugor fast ljusare och lite mindre.

Vad ska vi göra åt detta?

Mvh P
#2 - 28 november 2010 21:47
Har också problem med liknande flugor i ett kar, samma kar som jag har en jävla massa sländor i. Har ännu inte hittat någon rimlig förklaring till det hela.
#3 - 28 november 2010 22:04
det har varit sommar, antar ni har fått in något som lagt ägg i en mysig fuktig miljö.
Rensa bort och torka rent.

Jag har rygg eller buksimmare i mitt yngelkar, utan förklaring till hur dom kommit in, bor ca 2 km från närmsta vattenhål. tror inte dom kan flyga så långt.

Edit: Väggen? dvs husväggen och taket?
isåfall kan det vara läge o kolla upp vad det är. anticimex har ju kartor på sin sida men vanliga skadedjur.
foto ?
#4 - 28 november 2010 22:14
Är det ryggsimmare i ett akvarium med yngel så är det läge att håva ur dom. Det är riktigt glupska saker. Kommer dom bara tillräckligt nära så tar dom vad det nu är och suger i sig. Har t ex själv när varit ut och håvat upp småfisk i hink råkat få med någon ryggsimmare. Har inte hunnit lägga ifrån mig håven för att kasta ur ev ryggsimmare innan fisk blivit överfallen. Det har varit fisk som varit mer än dubbelt så långa.
#5 - 29 november 2010 06:05
Vi snackar flugor som är 1mm långa kanske, väldigt små...

Det flyger runt småflugor i lägenheten och vi har dammsugit väggen bakom akvariet + taket.

Har vinklat utblåset lite för att få lite rörelse på ytan...
Bilagor:
#6 - 29 november 2010 06:38
eriahl skrev:
Är det ryggsimmare i ett akvarium med yngel så är det läge att håva ur dom. Det är riktigt glupska saker. Kommer dom bara tillräckligt nära så tar dom vad det nu är och suger i sig. Har t ex själv när varit ut och håvat upp småfisk i hink råkat få med någon ryggsimmare. Har inte hunnit lägga ifrån mig håven för att kasta ur ev ryggsimmare innan fisk blivit överfallen. Det har varit fisk som varit mer än dubbelt så långa.

Dessa är bara 1-2 mm. ynglen är 2-4 mm
verkar inte störa varandra.
#7 - 29 november 2010 06:39
pwrdesign skrev:
Vi snackar flugor som är 1mm långa kanske, väldigt små...

Det flyger runt småflugor i lägenheten och vi har dammsugit väggen bakom akvariet + taket.

Har vinklat utblåset lite för att få lite rörelse på ytan...

Glöm inte slänga dammsugarpåsen :)
#8 - 29 november 2010 08:46
Blir en rensning idag, får se om jag får bort allt...

MvH P
#9 - 29 november 2010 09:24
Icecoffee skrev:
Dessa är bara 1-2 mm. ynglen är 2-4 mm

verkar inte störa varandra.

Det är om hade varit ryggsimmare och gått trångt. Blev lite off topic tyvärr.
#10 - 30 november 2010 20:23
Såhär ser de små liven ut! Alltså ca 1-2mm långa...

Mängen har inte ökat, men det sitter fullt på insidan av karet...uppe vid täckglasen och på undersidan av täckglasen... de som tagit sig ut sitter på vår vägg och i taket :(

[ATTACH=CONFIG]39744[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]39745[/ATTACH]
#11 - 30 november 2010 20:43
lyft av täckglaset om du inte har fisk som hoppar ett tag så fukten försvinner annars.
Gör en bananflugfälla, du behöver:
en burk eller skål
50% honung
50% vinäger
2-3 droppar diskmedel

blanda ihop det och ställ nära akvariet.
#12 - 30 november 2010 20:57
Jag har malawi ciklider, upplever inte att de hoppar jättemkt... Har dessutom ca 5 cm upp till kanten från vattenytan...
Kanske ska köra utan täckglas ett tag helt enkelt?
Ska testa bananflugfällan!
Bilagor:
#13 - 30 november 2010 21:21
Om ingen här tar den snabbt kanske det här kan vara en intressant sida att testa på. http://www.diptera.info/news.php
#14 - 2 december 2010 09:17
Imorse var det som i norrland mitt i högsommaren under mina täckglas och vattenytan...
Dock så käkade cikliderna på ganska bra, så efter ett tag så hade ca hälften försvunnit...
Det är dock säkert ett 50-100 tal som "svärmar" i mitt akvarium nu... Tänker INTE lätta på täckglasen! :S

Funderar på lösning med takhängd armatur istället och sedan köra utan täckglas... får se om det blir bättre då
#15 - 2 december 2010 10:34
Du måste få bort alla flugor du ser. En enda bananfluga kan lägga 100 ägg per gång och ca 500 totalt inom kort tid. Genom att låta dem vara under täckglaset kommer de lätt lägga fler om fiskarna inte tar alla innan de lägger äggen. Efter att äggen kläcks tar det 5-8 dagar från larv till fluga.

Dammsug de som flyger upp när du lyfter ena täckglaset, torka sen runt om där det inte är vatten. Har du en slamsugare kan du vända den upp och ner och suga upp äggen som är i vattnet. Annars kan man stänga av pumpen och lägga en tidningssida på vattenytan i någon sekund så du suger upp lite larver och ägg.
#16 - 2 december 2010 10:36
Det är i de här läget du önskar att du hade sprutfiskar. :(
#17 - 2 december 2010 10:38
Förslag, kan man inte ta bort täckglaset sätta dit tunt billig gardin, finmaskigt, som gör att fiskarna inte hoppar, en spotlight som lyser en del av karet och sen håva upp flugorna vart eftersom?
håva håva håva håva, så som man gör när man fått hem andmat och det tar över karet ;-) håva håva håva.
#18 - 2 december 2010 10:40
Nubi skrev:
Förslag, kan man inte ta bort täckglaset sätta dit tunt billig gardin, finmaskigt, som gör att fiskarna inte hoppar, en spotlight som lyser en del av karet och sen håva upp flugorna vart eftersom?

bananflugor dras inte till ljus på samma sätt utan går främst på lukt.
Bilagor:
#19 - 2 december 2010 11:00
aaaahaa.... :( *tänker*
En yngelkasse med filtermassa i, och ovanpå bomull! fuktigt och så slänger man bomullen en gång om dagen...borde det funka?
#20 - 2 december 2010 11:01
Kanske går att lura di små asen till en burk med någon lockande frukt/sötsak eller annat i vatten så doftar. Om dom nu dras till sånt. Har så att drunkningsdöden blir resultatet.
Kom på en möjligen men funkar det vore kanonmetod. Sätt fast med t ex silvertejp ett par små grenade pinnar på väggen och taket med lite mellanrum. Sen ett stycke spindel typ korsspindel som du sätter upp på pinnarna så sätter den upp ett nät och frossar på flygfäna.
#21 - 2 december 2010 11:20
Bananflugor är det i varje fall inte. Och inte heller fjärilsmyggor såvitt jag begriper. Långa antenner hade dom tydligen.
#22 - 2 december 2010 11:24
eriahl skrev:
kanske går att lura di små asen till en burk med någon lockande frukt/sötsak eller annat i vatten så doftar. Om dom nu dras till sånt. Har så att drunkningsdöden blir resultatet.

Kom på en möjligen men funkar det vore kanonmetod. Sätt fast med t ex silvertejp ett par små grenade pinnar på väggen och taket med lite mellanrum. Sen ett stycke spindel typ korsspindel som du sätter upp på pinnarna så sätter den upp ett nät och frossar på flygfäna.

smart! :d
#23 - 2 december 2010 11:32
Jag vill inte ha in mer kryp i vår lägenhet :) Så spindel går bort!
Blir någon typ av fälla som jag kan ställa ovanpå bakgrunden (som bygger rätt mkt på vissa ställen)
Ska prova klibbig gaffa-tejp också, och sedan försöka suga bort alla ägg som man ser ligger på ytan.

Är på jakt efter en armatur som jag kan pendla ner från taket, på detta sätt så kan jag plocka bort täckglasen.
Täckglasen blir ju väldigt varma nu när armaturen ligger direkt på glasen... det tillsammans med fukten bildar nog en perfekt kläcknings-miljö för dessa flugor...
#24 - 2 december 2010 11:33
pwrdesign skrev:
Jag vill inte ha in mer kryp i vår lägenhet :) Så spindel går bort!

Blir någon typ av fälla som jag kan ställa ovanpå bakgrunden (som bygger rätt mkt på vissa ställen)

Ska prova klibbig gaffa-tejp också, och sedan försöka suga bort alla ägg som man ser ligger på ytan.

Är på jakt efter en armatur som jag kan pendla ner från taket, på detta sätt så kan jag plocka bort täckglasen.

Täckglasen blir ju väldigt varma nu när armaturen ligger direkt på glasen... det tillsammans med fukten bildar nog en perfekt kläcknings-miljö för dessa flugor...

Kolla på annonssidan på zoopet! Tror det finns ngt där för dig. :D
#25 - 2 december 2010 11:41
Yes, har kontaktat honom med lite frågor :)
#26 - 2 december 2010 12:29
pwrdesign skrev:
Yes, har kontaktat honom med lite frågor :)

*gilla*
#27 - 2 december 2010 16:47
Åter till insekterna - jag har jämfört fotona med en sluten "övergiven" liten burk där jag fann en del döda insekter på ytan. Rätt storlek och långa antenner. Jag är iaf övertygad om att "mina" varelser har ett larvstadium på botten som lång trådsmal "mask"i gröna rörliknande strukturer. Ser dom ibland i mina yngelburkar. Om det nu kan vara hjälp för någon biolog?

Annons