Fluoriserande fisk ny konstgjord art

#1 - 17 juni 2003 19:13
Tänk vad kineser kan hitta på. Köp några fluoriserande fiskar och du får en UV-lampa och fluoriserande foder på köpet.

Äckligt!!.

http://www.spiegel.de/spiegel/0,1518,253173,00.html
#2 - 17 juni 2003 19:36
Man förstår inte varför de gör såhär mot akvariehobbyn, den får ju ett dåligt rykte av sådana skapelser. Nä, fy f*n för sådant.

Jag gillar det inte när naturen inte får ha sin gång, dvs att fiskarna får leva och utvecklas på samma sätt som i naturen.

Det är min lilla åsikt om denna äckliga och skrämmande skapelse
#3 - 17 juni 2003 19:46
Ursprungligen skickat av Jonas.E

Man förstår inte varför de gör såhär mot akvariehobbyn, den får ju ett dåligt rykte av sådana skapelser. Nä, fy f*n för sådant.

Den där fisken är transgen. Det finns stränga regler för handel med transgena organismer; det är mycket osannolikt att vi nånsin får se den här.

Vilket är lite synd. Det där är ju i alla fall en fisk där risken för att den skall förvildas är noll...
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 17 juni 2003 20:47
Jag såg denna fisk för första gången för två år sedan i Singapore och tyckte inte ens den var vacker.
Bör dock påpekas att den primärt inte är framtagen för akvariehobbyn utan för att spåra utsläpp i vatten, den byter nämligen färg vid utsläpp.
Kanske vore det något för att hålla tummen på oss akvarister, när vi slarvar med vattenbytena så avlsöjas vi obarmhärtigt genom att fisken byter färg[;)].
Nåväl som tur är så har vi här i Sverige en lagstiftning (se Mikes inlägg) som gör att vi slipper den här.
Akvaristiska hälsningar
Kjell
#5 - 24 juni 2003 14:06
var det självlysande sebrafiskar?![:-27]

Annons