Fluval 1+ till ett 64 liters akvarium?

#1 - 30 april 2007 17:26
Jag fick ett nytt akvarium idag som är på ca 64L. Och jag undrar om jag kan använda en fluval 1+ till det? Jag hade den tidigare i ett 18L. Jag har 4 guppies i akvariumet.

// Lisa
#2 - 30 april 2007 17:27
Nja, jag tror den blir før liten. Max akvariestorlek før den ær ca 45 liter.
#3 - 30 april 2007 17:29
Kjaer skrev:
Nja, jag tror den blir før liten. Max akvariestorlek før den ær ca 45 liter.

Okej, är det för syrets skull jag måste ha en större pump?
#4 - 30 april 2007 17:39
Nej, inte så mycket det. Snarare att den ær før liten att ta hand om avfallsæmnerna i akvariet - dvs. før dålig biologisk og mekanisk effekt.
#5 - 30 april 2007 18:09
Kjaer skrev:
Nej, inte så mycket det. Snarare att den ær før liten att ta hand om avfallsæmnerna i akvariet - dvs. før dålig biologisk og mekanisk effekt.

Okej, men kan jag ha den sitta i tills nästa onsdag då jag ska åka och köpta Fluval 2+?
#6 - 30 april 2007 18:57
Filtret ska ju stå o "mogna" ett par veckor, så det ær inte så mycket ide i det...
#7 - 30 april 2007 19:01
har du planerat att ha endast 4 guppy så räcker den gott och väl!!! blir dina fiskar fler så kan du fylla hela behållaren med filtermatta för att utöka filtervolymen! (alltså ta bort kassetten med filterbitarna och fylla hela den svarta behållaren med filtermatta...)
#8 - 30 april 2007 19:48
Dom Fluval jag har haft har det varit bra drag i, men snålt me filter. Tänker att det e nog me kräma, men skadar nog inte me mer filter i.
/Mvh Micke
#9 - 30 april 2007 19:53
Här finns en beskrivning av ombyggnaden som åheim tipsar om
http://akvaforum.no/text.cfm?id=1883
#10 - 30 april 2007 20:23
åheim skrev:
har du planerat att ha endast 4 guppy så räcker den gott och väl!!! blir dina fiskar fler så kan du fylla hela behållaren med filtermatta för att utöka filtervolymen! (alltså ta bort kassetten med filterbitarna och fylla hela den svarta behållaren med filtermatta...)

Hmm jag har ingen kassett med filterbitar :( Jag har en Fluval 1+ och i den finns det bara en vit skummgummi likande bit. Finns det någonting jag kan göra då?
#11 - 1 maj 2007 04:58
xabiib skrev:
Hmm jag har ingen kassett med filterbitar :( Jag har en Fluval 1+ och i den finns det bara en vit skummgummi likande bit. Finns det någonting jag kan göra då?

Det är inte en Fluval 1 du har då?
#12 - 1 maj 2007 06:51
Karon skrev:
Det är inte en Fluval 1 du har då?
Det tror jag nog att det är för min Fluval1 är det bara ett vitt filter i med
Swen
#13 - 1 maj 2007 08:10
Jag har tagit bort bottnen i min fluval 1 och stoppat i en betydligt större, svart filterpatron. Den är nästan dubbelt så lång som filterbehållaren och sticker alltså ut.

Filterpatronen jag använder är avsedd för ett annat filter (tror det var aquael). Lite dyrt alternativ, men jag ville inte ha en massa blå filtermatta synlig i akvariet.

Fungerar i alla fall utmärkt och behöver bara rengöras var tredje vecka. Enda nackdelen för mej är att jag får sitta och sortera bort babyräkor ur sköljvattnet.
Har den i ett 84 liters med räkor och ancistrus yngel.

MVH/Anita
#14 - 1 maj 2007 08:46
Limia1 skrev:
Fungerar i alla fall utmärkt och behöver bara rengöras var tredje vecka. Enda nackdelen för mej är att jag får sitta och sortera bort babyräkor ur sköljvattnet.

Har den i ett 84 liters med räkor och ancistrus yngel.

Ett sätt att räksäkra sin pump är att dra en nylonstrumpa över hela skiten;) då kommer det inte in några räkbebisar!

/Hans
#15 - 1 maj 2007 09:25
battalionP skrev:
Ett sätt att räksäkra sin pump är att dra en nylonstrumpa över hela skiten;) då kommer det inte in några räkbebisar!

/Hans

Jo, jag vet :D

Men jag vill inte hålla på och rensa någon nylonstrumpa stup i kvarten. Tar ju bort lite av meningen med ett större lätskött filter.

Det ser inte ut som om räklingarna kommer ända in till impellen ( heter den så, propellern som pumpar vattnet). Blir ju några få räklingsförluster när jag krama ur patronen förstås, var 3 st som kom i kläm sist och ca 30 som jag fiskade upp med ett tsk. mått ;) .

MVH/Anita
#16 - 1 maj 2007 10:47
vette fan om jag inte skulle föredra en strumpa ändå;) så hade jag i mitt räkkar och det funkade bra. Men det är ju jag;)

/Hans
#17 - 1 maj 2007 10:58
Aquael Turbofilter är ganska säkert för yngel pga den fina filterpatronen, det är även i övrigt ett bra bra filter, rekomenderas starkt.

http://www.pwss.se/product.php?productid=3422&cat=618&page=1
#18 - 1 maj 2007 12:14
albjohn skrev:
Aquael Turbofilter är ganska säkert för yngel pga den fina filterpatronen, det är även i övrigt ett bra bra filter, rekomenderas starkt.

http://www.pwss.se/product.php?productid=3422&cat=618&page=1

Okej, vilken storlek på akvariumet passar just Aquael Turbofilter 350 till? Låter den mycket?
#19 - 1 maj 2007 14:22
Någon som vet?
#20 - 1 maj 2007 16:08
Filtret är väldigt tyst och det borde nog räcka till 64 L, filtermassan som följer med är zeolith, men du kan byta ut den mot filtermatta eftersom zeolithen bör bytas eller regenereras(jag tror det heter så) i saltvatten efter 1-2 mån, så enklast är att byta ut det mot filtermatta.

Jag tipsade om detta främst pga yngeldiskutionen, men det är ett bra filter även om man inte har småyngel.

Men det finns massor på marknaden som är mer eller mindre bra, men köper du ett nytt så välj ett med så stor filtervolym som möjligt det är viktigare än antalet liter som pumpen ger, vattenflödet går oftast att justera ner om man tycker det blåser för mycket.

Men fluval är också ett bra filter och har du ett sånt redan så kör med det du har, så länge du har så få fiskar är det nog inga problem, det klarar nog några till ochså när karet är ordentligt inkört.

Skaffar du fler fiskar kan du köpa ett nytt större filter senare och köra det parallelt med det gamla i 3-4 veckor så det blir ordentligt inkört innan du plockar bort ditt gamla filter eller så kör du med dubbla filter, det är alldrig fel.
Jag skulle göra så om jag var du.
#21 - 1 maj 2007 18:12
albjohn skrev:
Filtret är väldigt tyst och det borde nog räcka till 64 L, filtermassan som följer med är zeolith, men du kan byta ut den mot filtermatta eftersom zeolithen bör bytas eller regenereras(jag tror det heter så) i saltvatten efter 1-2 mån, så enklast är att byta ut det mot filtermatta...

Okej. Men ungefär hur många guppyn till kan jag sätta i ? Sen i mitt andra akvarium som är 18L så hade jag tänkt att ha yngel, då undrar jag om jag måste ha en pump eller om det räcker med en sån här:http://www.pwss.se/product.php?productid=1888&cat=143&page=1.

// Lisa
#22 - 1 maj 2007 19:09
Du kan nog 6-10 guppys med ditt lilla filter, men det är egentligen omöjligt att svara på eftersom jag inte vet hur mycket du matar, hur mycket växter du har mm

Men ska du använda ditt 18 l till yngel så använd ditt Fluval 1 filtret till det akvariet och köp ett nytt tex ett Fluval 2+ till ditt 64 liters, det blir inte dyrare än att köpa en luftpump.

Luftpumpar fyller inte så stor funktion annat än att dom rör om ytvattnet och i och med det syresätter vattnet.

Med ett filter slår du två flugor i en smäll eftersom du både renar vattnet biologiskt och mekaniskt samt syresätter det genom att rikta utblåset mot ytan.
#23 - 1 maj 2007 19:30
albjohn skrev:
Du kan nog 6-10 guppys med ditt lilla filter, men det är egentligen omöjligt att svara på eftersom jag inte vet hur mycket du matar, hur mycket växter du har mm..

Okej, men Fluval 1+ "äter" inte upp ynglena då?
Och det är ju ganska så kraftigt "utblås", men det kanske inte gör någonting?
Så en Fluval 1+ till mitt 18L och en Fluval 2+ till mitt 63L är någonting jag ska satsa på ? :)
#24 - 1 maj 2007 19:55
När ynglen är väldigt små kan du trä en damstrumpa eller foten från en strumpbyxa över filtret så kommer inte ynglen in i det, men tex guppiyngel växer ganska fort så efter ca 1-2 veckor är det nog ingen fara.
Tänk bara på att strumpan kan bli tät ganska fort eftersom den är så finmaskig, så du får hålla koll på det.

Ublåset borde väl gå att ställa in, så är det i alla fall på Fluval 2+, så du kan nog minska det om du vill.

Satsa du på dom filtren, det blir nog bra, men när du nu startar upp ditt 64 liters så skaffa inte fler fiskar dom första veckorna och mata försiktigt så du undviker Nitrit då blir både du och fiskarna nöjda, du kan även köra ditt Fluval 1 tillsammans med ditt nya filter i 64 liters karet i väntan på yngel och då flyttar du bara över det lilla filtret till 18 liters akvariet när det är dags, då har du ett inkört och färdigt filter till ynglen.

Sedan ska du undvika att rengöra filtren om dom nu inte börjar bli täta och blir dom det så kramar du bara ur filtermassan lite lätt i en skvätt gammalt akvarievatten så dödar du inte alla filterbakterier.

Men det kanske du redan vet, men jag skriver det i alla fall.
#25 - 1 maj 2007 20:07
albjohn skrev:
När ynglen är väldigt små kan du trä en damstrumpa eller foten från en strumpbyxa över filtret så kommer inte ynglen in i det, men tex guppiyngel växer ganska fort så efter ca 1-2 veckor är det nog ingen fara...

Okej. Nej det går inte att ställa in på Fluval 1+ tyvärr
men det kanske räcker med att jag ställer någonting iför så att strålen inte blir så stark.
Hehe nej jag visste inte det innan, jag är nybörjare inom det här med akvarium och fiskar. :)
#26 - 1 maj 2007 21:08
Du kan sätta pumpen på det bakre glaset så strålen riktas framåt, då blir det inte så stormigt i akvariet utan du får då delar i akvariet som är lite lugnare, huvudsaken är att strålen gör så det blir lite vågor i ytan för syresättningen.

Är du nybörjare tycker jag du ska kolla på Zoopets förstasida
http://www.zoopet.com/index.php
I menyn till höger på sidan hittar du massor av intressanta länkar till sidor om uppstart av akvarium, vatten, alger mm.

Du kan även använda forumets sökfunktion och söka på tex "uppstart" så hittar du massor av intessanta trådar om detta.

Ägna tid åt att läsa och åter läsa, kunskapen lönar sig i form av fina akvarium och glada fiskar.
Faran är att du blir så fast i det att du snart har hela din bostad full med akvarium :)
#27 - 1 maj 2007 21:16
albjohn skrev:
Du kan sätta pumpen på det bakre glaset så strålen riktas framåt, då blir det inte så stormigt i akvariet utan du får då delar i akvariet som är lite lugnare, huvudsaken är att strålen gör så det blir lite vågor i ytan för syresättningen.

Okej, det kan jag göra :) Jag har läst massor med saker om uppstart
men kanske inte tillräckligt ;) Hehe aa snart är väl hela lägenheten full
med akvarium :p Tack för länkarna, ska läsa igenom dom.
#28 - 4 maj 2007 11:04
Köp en fluvat 1+ till är den enklaste lösningen för 64 L

(men det kanske är för enkelt)
Bilagor:

Annons