Jag fick ett nytt akvarium idag som är på ca 64L. Och jag undrar om jag kan använda en fluval 1+ till det? Jag hade den tidigare i ett 18L. Jag har 4 guppies i akvariumet.
// Lisa
åheim skrev:har du planerat att ha endast 4 guppy så räcker den gott och väl!!! blir dina fiskar fler så kan du fylla hela behållaren med filtermatta för att utöka filtervolymen! (alltså ta bort kassetten med filterbitarna och fylla hela den svarta behållaren med filtermatta...)
Det tror jag nog att det är för min Fluval1 är det bara ett vitt filter i medKaron skrev:Det är inte en Fluval 1 du har då?
Limia1 skrev:Fungerar i alla fall utmärkt och behöver bara rengöras var tredje vecka. Enda nackdelen för mej är att jag får sitta och sortera bort babyräkor ur sköljvattnet.
Har den i ett 84 liters med räkor och ancistrus yngel.
battalionP skrev:Ett sätt att räksäkra sin pump är att dra en nylonstrumpa över hela skiten;) då kommer det inte in några räkbebisar!
/Hans
albjohn skrev:Aquael Turbofilter är ganska säkert för yngel pga den fina filterpatronen, det är även i övrigt ett bra bra filter, rekomenderas starkt.
http://www.pwss.se/product.php?productid=3422&cat=618&page=1
albjohn skrev:Filtret är väldigt tyst och det borde nog räcka till 64 L, filtermassan som följer med är zeolith, men du kan byta ut den mot filtermatta eftersom zeolithen bör bytas eller regenereras(jag tror det heter så) i saltvatten efter 1-2 mån, så enklast är att byta ut det mot filtermatta...
albjohn skrev:Du kan nog 6-10 guppys med ditt lilla filter, men det är egentligen omöjligt att svara på eftersom jag inte vet hur mycket du matar, hur mycket växter du har mm..
albjohn skrev:När ynglen är väldigt små kan du trä en damstrumpa eller foten från en strumpbyxa över filtret så kommer inte ynglen in i det, men tex guppiyngel växer ganska fort så efter ca 1-2 veckor är det nog ingen fara...
albjohn skrev:Du kan sätta pumpen på det bakre glaset så strålen riktas framåt, då blir det inte så stormigt i akvariet utan du får då delar i akvariet som är lite lugnare, huvudsaken är att strålen gör så det blir lite vågor i ytan för syresättningen.