fluval 204

#1 - 14 mars 2009 21:57
måste fråga om nån vet! jag har ett ytterfilter fluval 204 som knappt fungerar,appellern(eller vad det nu heter) är ny för det trodde zoobutiken skulle hjälpa,men måste vara nåt annat,det är inget flöde ut alls knappt. Ytan rör sig inte alls för det rinner knappt snarare droppar ut,slangar å allt rengjorda,kan tillägga det är väl 10-11 år men bara använts kanske 3 år nån som har en idee om vad felet kan vara?
#2 - 15 mars 2009 05:46
Har du provat att köra filtret tomt utan något filtermedia?
#3 - 15 mars 2009 08:31
nej,det har jag inte,vad upptäcker man om det körs tomt?
#4 - 15 mars 2009 08:38
Har du fyllt upp det med vatten?
#5 - 15 mars 2009 08:40
Om filtermediat gör så att den går tungt, sedan om motorn inte orkar dra vattnet genom filtret eller om mediat är festätt och inte släpper igenom vattnet får man sedan kolla.
Ingen luft i filtret heller?
#6 - 15 mars 2009 08:58
Karlsson1 skrev:
Har du fyllt upp det med vatten?

jadå! det är helt vattenfyllt upp i hålen så mycket det bara går
#7 - 15 mars 2009 09:02
ansjo skrev:
Om filtermediat gör så att den går tungt, sedan om motorn inte orkar dra vattnet genom filtret eller om mediat är festätt och inte släpper igenom vattnet får man sedan kolla.

Ingen luft i filtret heller?

ok! ska testa att köra det utan filtret
nej! ingen luft,sett till att slangarna är vattenfyllda och "skakat" behållaren så luften gått ur och fyllt med vatten,tack för hjälpen/tipsen
#8 - 15 mars 2009 09:04
doppingen skrev:
jadå! det är helt vattenfyllt upp i hålen så mycket det bara går

Har du pumpat vattnet så det strömmar ut ur utblåset,inga luftbubblor kvar?
#9 - 15 mars 2009 10:05
Karlsson1 skrev:
Har du pumpat vattnet så det strömmar ut ur utblåset,inga luftbubblor kvar?

ja det finns ingen luft kvar
har kört det tomt nu å bättre sprut är det så jag fattar inte,filterbehållarna är ju satta som de ska,
#10 - 15 mars 2009 10:31
Men hur är det med filtermediet, är det kanske igensatt?
#11 - 15 mars 2009 10:38
ansjo skrev:
Men hur är det med filtermediet, är det kanske igensatt?

tack för era tips å råd,nu är jag glad så det sprutar om mig med!!!!!!
jag tog väck de 4 filtermattorna som var visserligen helt rengjorda men finmaskiga och satte i en stor bit blå matta som är grövre,så tog jag även bort vadden å la även en bit blå där,så ett fack med makaroner å lite kol i ett fack,
men var ska kolet vara? närmast utblåset? dvs sist som det varit innan så låg det före makaronerna å de var sist men nu är det bra sprutt TACK
#12 - 15 mars 2009 10:44
Kolet kan du skippa helt om du inte ska ta bort medicin eller liknande, och ersätt detta med något annat lämpligt media:).
#13 - 15 mars 2009 11:10
ansjo skrev:
Kolet kan du skippa helt om du inte ska ta bort medicin eller liknande, och ersätt detta med något annat lämpligt media:).

VISST,Har bara hört det är bra att ha vid filtrering hos vattensköldpadda,ska visst ta bort ev lukt,inte vet jag,men vad bra,vi som var färdiga att kassera pumpen då det varit urdålig sprutt jättelänge trots ordentliga rengörning å urkramning av filtret men det blir ju gammalt åxo givetvis
men det är bättre med de grövre filtermattorna,eller?
#14 - 15 mars 2009 11:16
Det kommer att ta upp partiklarna i karet, men det kan ta lite längre tid.
Sedan finns det en risk att de lite grövre porerna släpper igenom mindre partiklar, men inget som du kommer att lägga märke till, om du inte har väldigt grisiga varelser i burken;).
#15 - 15 mars 2009 11:19
nä.ingen större gris än vattensköldpaddan Skalman å han äter dessutom i en annan balja just för "grisandets" skull
#16 - 15 mars 2009 11:23
Fluval går å går ser jag ;)
#17 - 15 mars 2009 18:17
Känns bra

Johanski skrev:
Fluval går å går ser jag ;)

Känns betryggande. Jag som just investerat i just en sån som doppingen skriver om.

Hur länge har du, doppingenm, haft pumpen? Finns det något du inte är nöjd med förutom det snaste debaclet?

Johan
#18 - 15 mars 2009 18:44
Har fluval 205, 305, 404 och 405. Det äldsta är 404 som jag inte vet hur gammalt det är. Förmodligen har det ett par år på nacken. Det funkar precis lika bra som mitt 405 jag köpte i juni förra året. Finns ingenting alls att klaga på gällande den här serien filter enligt mig. :)

..

Såg att frågan inte var till mig, men men.
#19 - 15 mars 2009 19:54
ojkooj skrev:
Känns betryggande. Jag som just investerat i just en sån som doppingen skriver om.

Hur länge har du, doppingenm, haft pumpen? Finns det något du inte är nöjd med förutom det snaste debaclet?

Johan

den är ca 10 år gammal men varit i drift under ca 3 år nej inga problem förrän nu å då bytt filtret mot grövre matta å då funkar det perfekt igen annars varit mycket nöjda

Annons