Fluval 3+ eller Aquael Fan 3?

#1 - 16 februari 2008 09:27
Vilken av de pumparna är bäst (störst filtervolym, lägst ljudnivå, enklast att rengöra etc.)?

Om Fluval-filtret så har jag förstått att man bör byta ut filtermaterialet för att få en större filtervolym, men vad är det man ska byta till? Jag har sett att det är någon slags blå filtermatta men vilken sort? T.ex. guldfisken.se har antal olika filtermattor i sitt utbud, vilken sort och vilken storlek av dem skulle vara bäst? Skulle det gå bra med den billigaste?
#2 - 16 februari 2008 09:30
Nu vet jag inte om det är samma med Fanfilter 3, men jag har Fan 1+, och filterpatronen i det är mikroskopiskt litet. Aven om själva filterboxen är lagom stor, så har man nästan 2 cm till godo runt om hela.

Så jag skulle nog satsa på Fluval i det fallet, även om jag inte har testat någon sådan..
#3 - 16 februari 2008 11:35
aquael fan 3plus har lite större filtervolym än fluval 3+ samt att aquaels filterpatron har 4 sidor medans fluval endast 2 vilket inverkar på hur fort den sätter igen! jag tycker aquael är absolut mest prisvärd!! fluval är otroligt dyr i förhållande till vad man får...
#4 - 16 februari 2008 13:23
Har själv aquael fan3+ och den är billig ljudlös, stor filtervolym och inte komplicerad att rengöra :)
#5 - 16 februari 2008 13:29
jag föredrar fluval, du tar som sagt blå filtermatta och trycker i. Det du därefter gör då du ska lyfta ut pumpen är att du tar en djup plastskål eller kanna och under vatten lägger in pumpen i kannan så allt skit inte rinner ut i vattnet då du lyfter ut pumpen.

Tycker fluval är relativt ljudlösa och riktiga kvalitetsgrejjer, vill man ha bra prylar så spelar 100-200kr extra inte så stor roll :)

ang vilken typ av blå filtermatta du ska ha, jag tycker inte du ska ha den med störst hål, inte heller den med minst. Ta mellan. Har du för små så slammas den igen, har du för stort så passerar mindre partiklar rakt igenom och ut igen.

Ett tips jag fick förr var att man kunde ta hälften grovt och hälften litet. Problemet är bara det att fluvalpumparna har starkast sug upptill på filtret, det nedrepartiet brukar oftast inte suga in lika mycket som övre delen av filtret.
#6 - 16 februari 2008 13:42
Så länge man håller sig över aquael fan1 så är filtermassan relativt okej.
fan 3 duger gott och väl och är ett prisvärt filter i alla lägen.
Är man sugen på bättre filterpatron så får man helt enkelt ta bort själva filterkorgen...o plugga på ett super stort blått filter a´la filtermatta.
#7 - 16 februari 2008 17:18
Okej, Aquael verkar m.a.o. vara ett helt OK filter trots att det är relativt billigt... :) På Fluval ska det dock finnas en indikeringslampa som talar om när filtret är för igensatt - är det någonting som fungerar bra och är en bra hjälp?

Ang. filtermattan skulle tre (med tanke på höjden) sådana här räcka/gå bra? http://www.akvarielagunen.se/Shop/Application/Article/pgArtItem.php?iId=383?
#8 - 17 februari 2008 09:50
Lampa o lampa???
Är snarare en simpel tyrckmätare som egentligen på visar hur mycket klägg som fastnat just där...
Den mätaren ger ju bara en indikation att filtret är igensatt.
Men som sagt var...ska man kolla den och tro sig rengöra när den indikerar så skulle du rengöra i parti och minut...

Köp en A4- 5 eller 10cm tjock filtermatta...kostar runt 40-50kr endast o sen klipper du de bitar du ska ha.
#9 - 17 februari 2008 18:56
Aha okej, det låter som om man klarar sig utan den mätaren m.a.o. ;)

Men det verkar i alla fall inte som om jag riskerar att köpa ett riktigt dåligt filter oavsett om det blir Fluval eller Aquael det faller på i slutändan.
#10 - 17 februari 2008 19:15
aiquen skrev:
Aha okej, det låter som om man klarar sig utan den mätaren m.a.o. ;)

Men det verkar i alla fall inte som om jag riskerar att köpa ett riktigt dåligt filter oavsett om det blir Fluval eller Aquael det faller på i slutändan.
båda är bra men aquael är ett strå vassare tycker jag, det har ett vridbart utblås i 180 grader och en perfekt justering av flödet på toppen;)
#11 - 17 februari 2008 19:35
Håller med åheim.
Aquael är strået vassare då känns som ett mera gediget filter.
Konstigt nog så är det oftast billigare än Fluvals motsvarighet.
Men Aquael och fluval är bra filter och båda går att modda med blåfiltermatta för att få bättre rening.
Fluvals pumphuvud brukar ibland klägga igen så där kan man sätta en rörstump så hålls den passagen ledig.
#12 - 17 februari 2008 21:41
Aquaels huvud + blå filtermatta blir ett väldigt bra, och tyst filter till en mindre burk!
Kör en sådan kombo i de flesta små karen jag har! Mycket nöjd!
#13 - 18 februari 2008 04:53
Gör man såhär med Aquael-filtret också eller gör man på något annat sätt vad gäller det?
#14 - 18 februari 2008 05:51
Liknande...
Fast du kan skita i korgen...aquael har ju ett rör till pumpskallen...
#15 - 18 februari 2008 09:35
Okej, så man trär filtermattan över röret då? Och det GÅR att ha korgen kvar? Den blå filtermattan är ju inte alltför snygg, liksom. ;)
#16 - 18 februari 2008 09:40
aiquen skrev:
Okej, så man trär filtermattan över röret då? Och det GÅR att ha korgen kvar? Den blå filtermattan är ju inte alltför snygg, liksom. ;)

Det går absolut, men som sagt, det blir mindre filtermassa=sämre biologsik och mekanisk rening.
#17 - 27 februari 2008 02:00
Det är förstås sant... Men om jag köper ett Aqauael-filter och vill testa hur det blir om jag har korgen kvar - kan jag då ändå modda filtret, eller tar den medföljande filtermassan redan upp all plats i korgen? I så fall är det ju liksom ingen idé att krångla med att försöka få tag i annat filtermaterial.
#18 - 27 februari 2008 06:12
Man kan utan att förstöra själva filtret faktiskt såga upp lite på aquaelens filterbehållare...
#19 - 27 februari 2008 11:23
Aha, fast det vet jag inte om jag vågar... Jag har tummen lite mitt i handen, om man säger så. [:o]
#20 - 27 februari 2008 11:52
Köp ett auqael fan3 och montera bort korgen.
Filtrermassan sitter ju ändå...sen är ju aquaels filtersvamp svart och det syns ju inte lika väl som blå:D
#21 - 27 februari 2008 18:02
aiquen skrev:
Det är förstås sant... Men om jag köper ett Aqauael-filter och vill testa hur det blir om jag har korgen kvar - kan jag då ändå modda filtret, eller tar den medföljande filtermassan redan upp all plats i korgen? I så fall är det ju liksom ingen idé att krångla med att försöka få tag i annat filtermaterial.

Fan 3+ har ca 1cm mellan filtermassa och korg så du skulle kunna stoppa i en lite större filtermatta men jag skulle nog inte tycka det är värt besväret för det är ett bra innefilter direkt ur kartongen som inte behöver moddas för att fungera bra ;)
#22 - 27 februari 2008 19:48
Jag skar som sagt upp filterkorgen på fram sidan och även liten bit på baksidan...
Märkte att det lilla gallret som aquaelen suger in vatten genom var en riktigt dålig konstruktion.

Filtret sätter snabbt igen där och då avtar kraften....
När jag sågade upp dessa hål så kläggar ju inte filtret igen lika snabbt...men jag har fortfarande super bra rening.

Hade aquael använt liknande filterbehållare som fluvals innefilter men behållt sina egna filtermattor hade AquaEls innefilter varit det optimala innefiltervalet.

(kanske vore en idé att spinna vidare på) ta fram en egen filter hållar konstruktion för enbart AquaEl innefilter.
#23 - 27 februari 2008 22:43
men nya AE plus har redan vidareutvecklat insuget och de täpper aldrig igen i insuget längra;)
#24 - 28 februari 2008 06:01
Nya??? vart hittar man fakta om dem???
AE plus?
Har bara än så länge hittat AquaEl fan utan +
Du menar väl inte bara nya modellen med vred uppe på kupan???
#25 - 28 februari 2008 12:27
firefox75 skrev:
Nya??? vart hittar man fakta om dem???

AE plus?

Har bara än så länge hittat AquaEl fan utan +

Du menar väl inte bara nya modellen med vred uppe på kupan???
https://sklep.aquael.pl/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?catalogId=10001&storeId=10001&productId=13797&langId=-1&parent_category_rn=10586# insugsgallret fortsätter in under pumpen och jag garanerar att det inte blir igensatt;) (förutsatt att det anänds i ett akvarie)
#26 - 28 februari 2008 12:40
Ops...då är det fan filter plus jag menar...
Den sotar fasen igen...o fort går det.
Har fått rengöra både fan1+ och fan2+ varje vecka innan jag sågade upp ett hål.
Men nu är min rengöringsintervall på 3veckor om ens det.
fan2+ rengjorde jag för fyra veckor sen...
Med tanke på hur förbaskat mycket fisk som går i respektive akvarium(yngel av zebra, blå) samt ancistrus så skitar de ner otroligt mycket.

Så aquael fan1+ och två+ kläggar igen snabbt om man har mycket fisk.
Där är en moddning vettigt...
Bilagor:
#27 - 28 februari 2008 15:27
ok firefox:) men jag är helt främmande för detta problem och jag använder 4 aquael fan plus bl.a ett fan plus som hjälpfilter i ett mollykar med ca: 100 leveransklara dalmatiner... och jag gör rent dem ca 1/mån och då bara filterpatronen:)

Annons