Fluval 3 - lämplig för 200 liter ?

#1 - 22 november 2003 10:41
Skall köpa ett beg 200 liters akvarium med en Fluval 3

Är det en "bra" pump för ett 200 l
Är det en gammal modell ?

#2 - 22 november 2003 10:44
Tycker nog att du ska satsa på Fluval 4+ istället...
Jag har ett sånt i mitt 222-liters...
#3 - 22 november 2003 11:09
Hej!

Fluval rekomenderar sin 3+ till max 130 liter

Urban
#4 - 22 november 2003 11:20
Om det är den gamla modellen med rund filtermassa så säger jag grattis behåll den o kör med den!
Den är betydligt bättre än dom nya Fluval 4+ exempelvis som jag tycker är märkligt konstruerade.

Om det räcker beror på vad du tänkt ha för fisk och hur mycket fisk.

Rent allmänt så är det lite i underkant men går om man sköter sitt kar på ett regelbundet o vettigt sätt.

Mvh Jari
#5 - 22 november 2003 12:11
Jag håller helt med Jari, den räcker gott om man inte överlastar akvariet och det inte är fiskar som behöver sådär jättemycket cirkulation.
Sköta akvariet med vattenbyten och annat måste man ju oavsett vilket filter man har, och skulle det visa sig att det är för litet kan man alltid komplettera med ytterligare ett filter (OM det skulle behövas alltså).
#6 - 22 november 2003 13:29
Jag har en fluval 3 och 4 (3an e den gammla) tycker båda är helt värdelösa.. :/
#7 - 22 november 2003 14:03
Ursprungligen skickat av wick

Jag har en fluval 3 och 4 (3an e den gammla) tycker båda är helt värdelösa.. :/

Kan du motivera varför du tycker de är helt värdelösa, och komma med tips om vad som skulle vara bättre?
#8 - 22 november 2003 14:11
En tumregel jag har lärt mig här på zoopet är att vattencirkulationen ska vara 3 gånger av den totala vattenvolymen per timme, alltså 200L x 3 = 600L för ditt akvarium. Fluval 3 har en pumpkapacitet på ungefär 550L/timme om jag inte minns helt fel (har en själv i mitt 170L), vilket är en aning för lite, speciellt om man ska ha rätt många fiskar. Jag har köpt en grov filtermatta med måtten 10x10x35 cm och använder pumphuvudet till min Fluval 3 till denna som ett biologiskt-mekaniskt filter (som står beskrivet här på zoopet) och kombinerar detta filter med ett innerfilter från Eheim med en pumpkapacitet på runt 350-400L/timme, som jag också har köpt grov filtermatta till och använder istället för orginalfiltret, dock i orginalbehållaren. Tillsammans ger dessa filter en god cirkulation och skapar en bra biologisk balans i akvariet, det modifierade innerfiltret från Eheim behöver bara rengöras typ varannan månad, det stora filtret med Fluval 3 pumpen behöver rengöras högst 2 gånger om året. Det fina med att ha två av varandra oberoende motorfilter är att säkerheten för syresättningen och filtreringen höjs, skulle det ena filtret slamma igen medans jag är borta på semester behöver jag inte oroa mig för att alla fiskar ligger vid ytan och ruttnar då jag kommer hem. Tycker du ska skaffa något motsvarande för att kunna ha en "normal" mängd fiskar i ditt akvarie, som ju är 30L större än mitt 170L.
#9 - 22 november 2003 14:14
3an är ok men blir smutsig väldigt sanbbt anars ok..
4an e byggd skumt enligt mej.. det är bara håll för insug längst upp så den använder itne hela filtret.. gårisöfrig att fixa men rekmoderar inte nån av dom..
innerfilter är i min mening inte snyggt och har inte samma efekt som ytterfilter beror iförsig på av för ytterfilter det är..
#10 - 22 november 2003 14:59
men fluval 3+ har en kapacitet på 700l/h! läs på hjortgatans! fluval 4+ hade en kapacitet på 1000l/h.
jag har nyss inskaffat en fluval 3+ till mitt 200 liters och det är bra cirkulation. jag behöver inte ens ha den på max. mina svärdbärare får faktiskt kämpa emellanåt. Så en fluval 3+ borde ju räcka. eller?!
#11 - 22 november 2003 15:12
Visst borde det väl räcka men det är som sagt aldrig fel att ha lite mer som reserv, i form av ett extra motorfilter eller ytterfilter. Så Fluval 3+ sprutar 700L/timme? Måste ha förbättrats mot gamla 3:an som sprutar 550L/timme. Där ser man!
#12 - 22 november 2003 23:31
Ni snöar in er för mycket på hur många liter i timmen ett filter pumpar. Ett Fluval 4+ pumpar 1000l/h men jag skulle aldrig ha det i ett akvarium större än 200l och då med utbytt filtermaterial. Ett Eheim 2217 pumpar 1000l/h och jag skulle inte tveka till att använda det som ensamt filter i mitt 540l med ett bra filtermaterial. Det som spelar mycket större roll för ett filters kapacitet att rena vattnet är vilket filtermaterial och framför allt hur mycket.
#13 - 23 november 2003 07:52
Håller med andreas, skulle själv lägga in detta påstående när jag läst klart tråden, men någon hann före.
MVH
Magnus
#14 - 23 november 2003 10:39
AndreasN

Jag undrar vad som är bra filtermaterial i ett ytterfilter om man enbart kör ytterfilter på ett akvarie? Jag har satt ett blått tillsågat filter som "strumpa" på insuget på mitt 2224 för at hindra den grövsta skiten att ta sig in men vad fungerar bäst som filtermaterial då? Blandar du så att du får både biologisk och mekanisk rening? Min tanke var att filterstrumpan får stå för den menkaniska reningen, och sedan ha biologiskt filtermaterial i filtret? Kom gärna med förslag...

#15 - 23 november 2003 11:10
blå filtermatta, biobollar, grönt trassel, makaroner är alla bra filtermaterial. Det finns dom som säger att ehfisubstrat skall vara bättre, men det är ganska så dyrt. På harald nyborg finns något som heter aquarock som är väldigt likt ehfisubstrat. Kanske något att prova. Men det viktigaste är inte vilket material (så länge du inte använder filtervadd) utan hur mycket i förhållande till cirkulationen. Ett förhållande på 1-10 är optimalt, men vem vill ha så stort filter?
MVH
Magnus
#16 - 23 november 2003 11:38
Jag använder grov blå filtermatta.

Annons