Fluval 3 plus

#1 - 28 augusti 2009 15:40
Hej!

Nu ska jag köpa ett till innerfilter till mitt hundra liters eftersom mitt Aquael fan 2 inte räcker till egentligen.
Mitt aquael har en kapacitet på 450l/h och Fluvalen har en kapacitet på 700l/h, så visst borde det räcka ?

Jag ska även skaffa dvärggruamis, och de vill lugnt vatten. Två innerfilter blir nog för strömt, men visst går det att sänka utflödet på båda tillsammans så att det inte blir så strömt för guramin ?

Och sist, några åsikter om fluvalen ? Låter den mycket, behöver den rengöras ofta etc etc ?
#2 - 28 augusti 2009 16:28
Dom behöver rengöras ganska ofta faktiskt.
Det är lite synd, jag har såna i nästan alla karen i olika varianter.
Fluval 4,3 och 2 i flera av baljorna.
#3 - 28 augusti 2009 21:23
satsa på ett aquael fan 3+ filter istället, kör detta i mitt 100liters (men ta bort filterkorgen) och detta rengörs ca en gång i halvåret och funkar kanonbra och knäpptyst
#4 - 29 augusti 2009 17:12
Jag köpte fluvalen idag, och den är lite för kraftig även i lägsta inställningen. Hur kan man göra så att utflödet blir svagare ?
#5 - 29 augusti 2009 17:29
Spongeduck skrev:
Jag köpte fluvalen idag, och den är lite för kraftig även i lägsta inställningen. Hur kan man göra så att utflödet blir svagare ?

Om det finns plats packa mer filtermatrial, dvs linda på lite filtervadd
lycka till..
#6 - 29 augusti 2009 17:32
Mella skrev:
Om det finns plats packa mer filtermatrial, dvs linda på lite filtervadd

lycka till..

aa ellr något annat
#7 - 29 augusti 2009 17:40
vargunge skrev:
aa ellr något annat

Såsom?
#8 - 29 augusti 2009 18:15
Spongeduck skrev:

Egentligen är det nog bra om den får blåsa på lite så den virvlar upp lite skit, eller gräv lite i botten så den får lite skit att suga in så får du nog ett rimligare flöde.
annars är det att rikta utblåset mot nån ruta eller modifiera den lite, ett sätt som brukar funka bra är att ta en slangstump på några cm och trä över utblåset, denna slang behöver sen vidgas i änden så utblåset blir större, typ trä på en tratt och hälla på kokande vatten, va kreativ men ett trattliknande utblås minskar strömmningen i karet jättemycket ;)
#9 - 29 augusti 2009 18:56
Spongeduck skrev:
Sätt ett insugsrör (tex. röret som sitter i din aquael) på utblåset med hjälp av en slangbit som skarvmuff och kör filtret på full effekt!
#10 - 29 augusti 2009 19:01
åheim skrev:
Sätt ett insugsrör (tex. röret som sitter i din aquael) på utblåset med hjälp av en slangbit som skarvmuff och kör filtret på full effekt!

Dum fråga, men vad är en skarvmuff ?
#11 - 29 augusti 2009 19:23
Johanski skrev:
Såsom?

ja något annat filtermatrial:p
#12 - 29 augusti 2009 19:41
Spongeduck skrev:

jo du
#13 - 29 augusti 2009 20:08
Spongeduck skrev:
En liten bit slang i det här fallet, insugsröret har inte samma dimension som utblåset på din fluval och då kan man skarva med en bit slang så att man kan sammanföra dem, med andra ord en "skarvmuff":d
#14 - 29 augusti 2009 20:19
åheim skrev:

iden är bra men inget jag skulle råda till, då måste ju det inkörda filtret tas bort och dom borde ju köras ihop några veckor minst.
ta bara en slangbit som passar på utblåset och plugga änden och sen borra en bunt stora hål i slangen bara, samma effekt :D
#15 - 30 augusti 2009 08:21
Tack för alla svar :) Jag ska testa !
#16 - 30 augusti 2009 09:32
Jag märkte att flödet blev svagare om man tog bort "röret" som man skulle sätta på själva utflödesröret. Tyvärr märkte jag det efte ha "byggt" min dämpare...

Annons