Hej
köpte begagnad pump som läcker. fluval 304. har plockat i sär och såg nu att det är gummilisten som ska täta längsmed locket som har en spricka i sig, finns sådana att köpa löst?
Bygert skrev:Vet man vad gummisnörena som man kan göra oringar av kostar så är ju inte en femtilapp direkt billigt men tvåhundra är ju å andra sidan rent rövarpris. För tvåhundra kan man köpa snören så man kan tillverka packningar till en hel armada av filter.
Är packningen sprucken så kommer filtret att läcka, obönhörligen. Är det som packningen skall täta emot oskadat och inte skevt så kommer det att bli tätt med ny packning, det är absolut värt att pröva.
Ja ok! då är det med största sannolikhet inte tätt vid nån eller båda packningarna på slangenheten! Är det inte tätt vid dessa pckningar så rinner vattnet in under locket och ut vid clipsen! Ta bort slangenheten (är den du kopplar bort från filtret som slangarna sitter på) och inspektera packningarna!regicide skrev:har nu hämtat ut den beställda "o-ringen", det funkar inte. Läcker fortfarande ur båda kortsidorna, brevid båda clipsen och även utmed långsidorna men mest vid "clipsen"... Någon ide om vad jag kan göra för fel eller om den helt enkelt är sönder??
Nu när den varit i gång en stund har rinnandet övergått i droppande. Det sipprar ut en droppe då och då från ena clipsen, inte ur den andra. Men jag antar att det ska vara HELT tätt?
åheim skrev:Ja ok! då är det med största sannolikhet inte tätt vid nån eller båda packningarna på slangenheten! Är det inte tätt vid dessa pckningar så rinner vattnet in under locket och ut vid clipsen! Ta bort slangenheten (är den du kopplar bort från filtret som slangarna sitter på) och inspektera packningarna!
Rasslar det kan det va dax att byta impeller och kanske även axeln! Håller filtret väl tätt så kan du nog vara ganska lugn, läckage brukar nästan uteslutande uppstå i samband med att man haft isär det för rengöring och inte bara springa läck hux flux! Själv unviker jag helst ytterfilter, just för att det alltid är en risk med att leda vatten ut ur karet och för att det låter mycket mer än mina filterhörn!regicide skrev:nu har vi väntat i .. ca tre timmar? och det verkar hålla tätt konstigt, men frågan är, kan man lita på det :P så det inte plötsligt börjar spruta ur vatten :D dessutom rasslar det lite lite utav filtret, ska det låta lite eller är det kvar luft i då?
åheim skrev:Rasslar det kan det va dax att byta impeller och kanske även axeln! Håller filtret väl tätt så kan du nog vara ganska lugn, läckage brukar nästan uteslutande uppstå i samband med att man haft isär det för rengöring och inte bara springa läck hux flux! Själv unviker jag helst ytterfilter, just för att det alltid är en risk med att leda vatten ut ur karet och för att det låter mycket mer än mina filterhörn!
Ja det kan vara så att det är ett normalt ljud, du kan prova att ställa pumpen på en ihopvikt frottéhanduk för minska vibrationer som går ner i golvet/bänken!regicide skrev:hmm okej. det är så svårt att avgöra om det är ett "normalt" läte eller om det är något fel. Det dånar dovt mest tror jag, det är inte så att det låter till och från utan det är ett konstant ljud. Men som sagt det kanske är helt normalt..
Bygert skrev:Det händer att Fluvalfilter läcker i packningen när man gjort rent dem och startar, det kommer en skvätt och sen är det bra. Jag har ingen riktig förklaring till hur det går till men det har aldrig hänt att det blivit läckage senare så är det bara nåt kortvarigt behöver man nog inte vara orolig, bara vad det nu är har hamnat rätt så verkar det bli tätt sen.
Om det är oljud kan du pröva att luta filtret lite åt sidan. Är det luft i filtret så märker du att ljudet ändras och luften kan komma ut. Rasslar det utan att det finns luft i filtret så är det nog dags för en liten renovering med impellerbyte. Det är inga väldiga pengar och inte så svårt heller, dock kan man behöva en särskild liten krok som följer med filtret för att få ut allt som skall bytas.